Tymon Zaborowski – peryferyjność i regionalizm. Wokół życia i twórczości podolskiego „rówieśnika Mickiewicza”
Abstrakt
Tymon Zaborowski to poeta należący do pokolenia urodzonego w ostatnich latach wieku XVIII, które w literaturze przedmiotu na- zywane jest „generacją Mickiewicza”. Literacka świadomość Zabo- rowskiego ukształtowała się w Krzemieńcu, uformowała ją przede wszystkim specyficzna atmosfera i program nauczania Gimnazjum Wołyńskiego oraz wspólnota rówieśnicza Klubu Piśmienniczego. Podczas pobytu w Warszawie jako jeden z pierwszych poetów wystą- pił Zaborowski z postulatami narodowo-regionalnymi, które później eksponowane były przez romantyków. Ten swoistego rodzaju manifest programowy zamieścił poeta w „Ćwiczeniach Naukowych”. W swo- jej twórczości Tymon Zaborowski połączył elementy narodowe z lu- dowością, rodzinne Podole ukazał jako miejsce niezwykłe i poezjo- twórcze. To właśnie z jednej strony Podole („peryferia”), zaś z drugiej Warszawa („centrum”) wpłynęły na całokształt twórczości Zaborow- skiego, co znalazło swój wyraz w sposobie poetyckiej realizacji po- dolskiego wariantu regionalizmu. Szczególnie widoczny był on na ostatnim etapie biografii twórczej Zaborowskiego, a jego najpełniej- szą poetycką realizacją było Zdobycie Kijowa i Dumy podolskie. Tymon Zaborowski był poetą okresu przejściowego zawieszonym pomiędzy kilkoma prądami i wieloma estetykami, ciągle poszukującym swojej własnej drogi. Był rówieśnikiem Adama Mickiewicza, ale jego życie potoczyło się zupełnie inaczej. Zaborowski żył, jak prawdziwy roman- tyk, targany miłosnymi rozterkami zmarł śmiercią samobójczą.
Bibliografia
DANILEWICZOWA Maria. 1933. Tymon Zaborowski. Życie i twórczość (1799-1828). Warszawa: Kasa im. Mianowskiego.
DANOWSKA Ewa. 2006. Tadeusz Czacki 1765-1813. Na pograniczu epok i ziem. Kraków: Polska Akademie Umiejętności.
DĄBROWSKI Roman. 2015. Epopeja w literaturze polskiego oświecenia. Kra- ków: Księgarnia Akademicka.
DOPART Bogusław. 1995. Romantyzm przedlistopadowy. W: Zapomniane wielkości romantyzmu, Z. Trojanowiczowa, Z. Przychodniak (red.), 169-180. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. KOWALSKA Aniela. 1961. Warszawa literacka w okresie przełomu kulturalnego 1815-1822. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
LYSZCZYNA Jacek. 2012. Maurycy Gosławski, czyli podolski wariant „szko- ły ukraińskiej”. W: Szkoła ukraińska w romantyzmie polskim, S. Makowski, U. Makowska, M. Nesteruk (red.), 257-267.
MATERNIA Joanna. 2004. W Krzemieniec Ateny Juliusza Słowackiego, S. Ma- kowski (red.), 218-230. Warszawa: Biblioteka Narodowa, Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza.
PIWIŃSKA Marta. 1995. Tymon Zaborowski – cóż po pisaniu, jeśli można umrzeć z miłości. W Zapomniane wielkości romantyzmu, Z. Trojanowiczo- wa, Z. Przychodniak (red.), 85-94. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
PRZYBYLSKI Ryszard. 2003. Krzemieniec. Opowieść o rozsądku zwyciężonych. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
STANKIEWICZ-KOPEĆ Monika. 2009. Pomiędzy klasycznością a roman- tycznością. Młodzi autorzy Wilna, Krzemieńca i Lwowa wobec przemian w literaturze polskiej lat 1817-1828. Kraków: Księgarnia akademicka.
STANKIEWICZ-KOPEĆ Monika. 2011. „Wołyński raj techniczny i „ogród przedziwny” ruskiego czarownika Jamedyka Bluda bohatera poematu bo- haterskiego Zdobycie Kijowa. Prace Filologiczne, 61: 46-61.
SZMYT Andrzej. 2009. Gimnazjum i Liceum Wołyńskie w Krzemieńcu w syste- mie oświaty Wileńskiego Okręgu Naukowego w latach 1805-1833. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
WITKOWSKA Alina. 1998. Rówieśnicy Mickiewicza. Życiorys jednego pokole- nia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm.
WITLIB Agnieszka.2012. Pierwiastki ukraińskie w twórczości Tymona Za- borowskiego. W: Szkoła ukraińska w romantyzmie polskim, S. Makowski, U. Makowska, M. Nesteruk (red.), 271-277. Warszawa: Wydział Poloni- styki Uniwersytetu Warszawskiego.
ZABOROWSKI Tymon. 1936. Pisma zebrane. Warszawa: z Zasiłku Fundu- szu Kultury Narodowej.
ZABOROWSKI Tymon. 2003. Zdobycie Kijowa. Kraków: Universitas. ZGORZELSKI Czesław. 1993. Obserwacje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Copyright (c) 2017 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.