Barokowe (i nie tylko) czasy Harasymowicza
Abstrakt
Artykuł analizuje świadomą barokowość poezji Jerzego Harasymowi- cza. Początkowe oczarowanie twórcy tą epoką szybko przerodziło się w autentyczną fascynację znajdującą swój wyraz zarówno w podej- mowanej tematyce, jak i stosowanych środkach artystycznego wyrazu. Bogactwo i soczystość słownictwa, a także monumentalność przedsta- wianych obrazów idą w parze z celnością dowcipu i grą z konwencją. Barokowość poezji Harasymowicza to jednak coś więcej niż sama wir- tuozeria opisu i metafor. Jest to forma sprzeciwu wobec programowej uniformizacji i standaryzacji socrealizmu. Odwołanie do „poezji na- rodowej” będącej według poety w ogromnej mierze kontynuacją tra- dycji baroku jest także próbą rozliczenia się z dziedzictwem wieków, podjęciem tematu narodowego rachunku sumienia.
Bibliografia
HARASYMOWICZ Jerzy. 1975. Barokowe czasy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
HARASYMOWICZ Jerzy. 1979. Kolekcja landszaftów starożytnych jaśnie wielmożnych panów na Dźbowie Dźbowskich wyjaśniona biegle przez Laurentego Żurawkę tegoż dworu w Dźbowie pisarczyka i porządków sprawcę, W: Harasymowicz Jerzy. Cudnów, 7-20. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
HARASYMOWICZ Jerzy. 1979. Namiot VII. Medalion, W: Harasymowicz Jerzy. Cudnów, 44. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
HARASYMOWICZ Jerzy. 1977. Polowanie z sokołem. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
BUJAŁA Grażyna. 2005. „Przeciwko współczesnym chudopachołkom stylu. O baroku w poezji Jerzego Harasymowicza”. Acta Universitatis Lodzien- sis. Folia Litteraria Polonica 7: 407-425.
KALISZEWSKI Andrzej. 1988. Książę z kraju łagodności. Kraków: Wydaw- nictwo Literackie.
STAWICZAK Barbara (BARAŃCZAK Stanisław). 1980. „Ksiądz Baka Redi- vivus”. Tygodnik Powszechny 20. Przedruk w: Barańczak Stanisław. 1988. Przed i po. Szkice o poezji krajowej z przełomu lat siedemdziesiątych i osiem- dziesiątych, Londyn: Aneks.
WYKA Kazimierz. 1959. Rzecz wyobraźni. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
GŁOWIŃSKI Michał. 1957. „Poezja kontrastów”. Twórczość 3.
Copyright (c) 2017 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.