(Not only) Baroque Times of Harasymowicz
Abstract
The article focuses on the analyse of the intentional baroque style of Jerzy Harasymowicz’s poetry. The artist’s initial disappointment with the period turned into an actual fascination, which could be seen through the topics of his poems as well as the literary devices. The richness of the used vocabulary and the monumental images come together with his accurate humor and tampering with conventional rules. The baroqueness of the Harasymowicz’s poetry is somewhat more than just a mastery of descriptions and metaphors. It is a form of defiance against uniformization and standarization as the results of implementation of socrealism. The reference to the „national poetry”, which according to the poet was a continuation of the baroque tradi- tion, is also an attempt to undertake the act of national examination of conscience.
References
HARASYMOWICZ Jerzy. 1975. Barokowe czasy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
HARASYMOWICZ Jerzy. 1979. Kolekcja landszaftów starożytnych jaśnie wielmożnych panów na Dźbowie Dźbowskich wyjaśniona biegle przez Laurentego Żurawkę tegoż dworu w Dźbowie pisarczyka i porządków sprawcę, W: Harasymowicz Jerzy. Cudnów, 7-20. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
HARASYMOWICZ Jerzy. 1979. Namiot VII. Medalion, W: Harasymowicz Jerzy. Cudnów, 44. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
HARASYMOWICZ Jerzy. 1977. Polowanie z sokołem. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
BUJAŁA Grażyna. 2005. „Przeciwko współczesnym chudopachołkom stylu. O baroku w poezji Jerzego Harasymowicza”. Acta Universitatis Lodzien- sis. Folia Litteraria Polonica 7: 407-425.
KALISZEWSKI Andrzej. 1988. Książę z kraju łagodności. Kraków: Wydaw- nictwo Literackie.
STAWICZAK Barbara (BARAŃCZAK Stanisław). 1980. „Ksiądz Baka Redi- vivus”. Tygodnik Powszechny 20. Przedruk w: Barańczak Stanisław. 1988. Przed i po. Szkice o poezji krajowej z przełomu lat siedemdziesiątych i osiem- dziesiątych, Londyn: Aneks.
WYKA Kazimierz. 1959. Rzecz wyobraźni. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
GŁOWIŃSKI Michał. 1957. „Poezja kontrastów”. Twórczość 3.
Copyright (c) 2017 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.