(Not only) Baroque Times of Harasymowicz

  • Henryk Siewierski Universidade de Brasilia
Keywords: Harasymowicz, baroque, tradition, national poetry, sarmatism

Abstract

The article focuses on the analyse of the intentional baroque style of Jerzy Harasymowicz’s poetry. The artist’s initial disappointment with the period turned into an actual fascination, which could be seen through the topics of his poems as well as the literary devices. The richness of the used vocabulary and the monumental images come together with his accurate humor and tampering with conventional rules. The baroqueness of the Harasymowicz’s poetry is somewhat more than just a mastery of descriptions and metaphors. It is a form of defiance against uniformization and standarization as the results of implementation of socrealism. The reference to the „national poetry”, which according to the poet was a continuation of the baroque tradi- tion, is also an attempt to undertake the act of national examination of conscience.

Author Biography

Henryk Siewierski, Universidade de Brasilia

Eseista, tłumacz literatury polskiej na język portugalski i profesor tytularny Universidade de Brasilia. Doktoryzował się na Uniwer- sytecie Jagiellońskim z twórczości Norwida, następnie wykładał w Portuga- lii (Universidade de Lisboa, 1981-1985); w Brazylii przebywa od 1986 roku, co opisał w książce Jak dostałem Brazylię w prezencie (1998). Jest autorem Hi- stória da Literatura Polonesa (2000). Na język portugalski przetłumaczył poe- zje Czesława Miłosza, Wisławy Szymborskiej i Tadeusza Różewicza (razem z José Santiago Naud, 1994) oraz Fortepian Chopina Cypriana Norwida (ra- zem z Marcelo Paiva de Souza, 1994). W jego tłumaczeniu ukazały się Dzieła wszystkie Bruno Schulza (Ficção completa, 2012).

References

HARASYMOWICZ Jerzy. 1975. Barokowe czasy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

HARASYMOWICZ Jerzy. 1979. Kolekcja landszaftów starożytnych jaśnie wielmożnych panów na Dźbowie Dźbowskich wyjaśniona biegle przez Laurentego Żurawkę tegoż dworu w Dźbowie pisarczyka i porządków sprawcę, W: Harasymowicz Jerzy. Cudnów, 7-20. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

HARASYMOWICZ Jerzy. 1979. Namiot VII. Medalion, W: Harasymowicz Jerzy. Cudnów, 44. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

HARASYMOWICZ Jerzy. 1977. Polowanie z sokołem. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

BUJAŁA Grażyna. 2005. „Przeciwko współczesnym chudopachołkom stylu. O baroku w poezji Jerzego Harasymowicza”. Acta Universitatis Lodzien- sis. Folia Litteraria Polonica 7: 407-425.

KALISZEWSKI Andrzej. 1988. Książę z kraju łagodności. Kraków: Wydaw- nictwo Literackie.

STAWICZAK Barbara (BARAŃCZAK Stanisław). 1980. „Ksiądz Baka Redi- vivus”. Tygodnik Powszechny 20. Przedruk w: Barańczak Stanisław. 1988. Przed i po. Szkice o poezji krajowej z przełomu lat siedemdziesiątych i osiem- dziesiątych, Londyn: Aneks.

WYKA Kazimierz. 1959. Rzecz wyobraźni. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

GŁOWIŃSKI Michał. 1957. „Poezja kontrastów”. Twórczość 3.

Published
2017-09-30
How to Cite
[1]
Siewierski, H. 2017. (Not only) Baroque Times of Harasymowicz. Perspectives on Culture. 18, 3 (Sep. 2017), 117-126.