Podobieństwa i różnice kulturowe jako podstawa rozwoju wzajemnie korzystnych stosunków między Polską a Ukrainą
Abstrakt
Autorzy niniejszego artykułu dokonali analizy porównawczej kultury Polski i Ukrainy w oparciu o cechy kultur wyodrębnione przez Geerta Hofstede i Edwarda Halla. Wyniki przeprowadzonego badania poka- zują, że Ukraińcy i Polacy wykazują średni poziom dystansu władzy i nieznacznie podwyższony poziom unikania niepewności. Przedsta- wiciele obu krajów preferują zasady kolektywistyczne 1, umiarkowaną kobiecość 2 i średnio kontekstowy styl komunikacji. Niniejsza analiza pozwoliła również wskazać pewne różnice w kulturach dwóch oma- wianych narodów: w Polsce ludzie bez wyższego wykształcenia wy- kazują wysoki poziom dystansu władzy podczas gdy ta sama grupa społeczna na Ukrainie charakteryzuje się najniższym poziomem tego wskaźnika. Ukraińska młodzież zachowuje się bardziej indywiduali- stycznie w porównaniu do osób starszych, natomiast w Polsce sytuacja jest odwrotna; obecnie zwycięża tendencja w odejściu od indywiduali- zmu (charakterystycznego dla starszego pokolenia) i przejściu do ko- lektywizmu (młodzież).
Bibliografia
HOFSTEDE Geert, HOFSTEDE Gert Jan, MINKOV Michael. 2010. Cultures and organizations: software of the mind: intercultural cooperation and its importance for survival. New York: McGraw-Hill.
MEAD Richard, ANDREWS Tim G., 2009. International management: cul- ture and beyond. Chichester: John Wiley & Sons Ltd.
АЛДОШИНА Марія, БРУСІЛЬЦЕВА Ганна. 2014. „Крос-культурні комунікації в галузі туризму в умовах глобалізації”. Бізнес Інформ 3: 197-202. [Zasób elektroniczny] – access: 16.04.2017. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ binf_2014_3_32
БЛИЗНЮК Тетяна. 2011. „Крос-культурні особливості комунікацій в Україні”. Економіка розвитку 1/57: 72-74.
ДЮМЕТЦ Жером, СОСНОВСЬКА Ганна. 2013. „Кросс-культурная коммуникация”. Управленческое консультирование 8: 83-90.
МЕШКО Наталля, БУЛАНКІНА Ольга. 2012. „Крос-культурний менеджмент у корпоративних стратегіях міжнародних компаній”. Ефективна економіка 7. Access: 16.04.2017. http://www.economy.nayka. com.ua/?op=1&z=1274
Офіційний сайт Посольства України в Республіці Польща [Zasób elektroniczny] – access: 16.04.2017. http://poland.mfa.gov.ua/ua/ ukraine-pl/culture
Офіційний сайт Міністерства іноземних справ Республіки Польща Access: 16.04.2017. http://www.msz.gov.pl/en/p/msz_en/foreign_policy/ eastern_policy/ukraine;jsessionid=B0E62FBE9502AEAD2428AA097F82EC3C. cmsap1p
ПАН Лілія, РОМАНЧЕНКО Наталля, Вплив культури на рівень еко- номічної свободи і міжнародну комерційну діяльність, Наукові записки НаУКМА, 2008, т. 81: Економічні науки, с. 61-66.
ПЕТРУШЕНКО Юрій. 2009. „Вплив дистанції культур на розвиток міжнародних економічних відносин”. Экономическая теория 2: 85-95. Access: 16.04.2017. http://dspace.uabs.edu.ua/jspui/handle/123456789/12467
СТЕГНІЙ Олександр. 2013. „Методологічні складності крос-культурних досліджень”. Українській соціум 2/45: 99-111.
ШУЛЬГА Володимир, СІКОРСЬКА Ірина. 2014. „Особливості ієрархії цінностей польських та українських студентів”. Вища освіта України 2: 94-101.
Copyright (c) 2017 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.