„Stoczył się na dno”, czyli po co tabloidowi ksiądz? Negatywny wizerunek kapłana w tekstach publikowanych na portalu Fakt24.pl w latach 2009‑2016

  • Dominik Chomik University of Gdańsk
Słowa kluczowe: ksiądz, tabloid, wizerunek, wydźwięk

Abstrakt

Przedmiotem badań jest 341 tekstów opublikowanych na jednym z najpopularniejszych polskich portali informacyjnych, Fakt24.pl (bę­ dącym ponadto internetowym serwisem najbardziej poczytnej polskiej gazety codziennej, tabloidu „Fakt”), pochodzących z lat 2009‑2016, w których rzeczownik ksiądz ma wydźwięk negatywny. Niniejszy tekst służy przedstawieniu najważniejszych tendencji w ramach wy­ łaniającego się z nich negatywnego wizerunku (katalogu niewłaś­ ciwych zachowań księży i sposobu ich przedstawiania). Szczególną uwagę poświęcono tym elementom owego wizerunku, które wyni­ kają z tabloidowości źródła (a służą emocjonalizacji przekazu). Ze­ brane dane przedstawiono ilościowo w ujęciu czasowym (dodatkowo uwzględniając jednostki o wydźwięku pozytywnym i neutralnym).

Biogram autora

Dominik Chomik, University of Gdańsk

The author is an assistant professor in the Department of Theory, History and Media Language of the University of Gdansk. He is a linguist (doctorate under Prof. dr hab. Jolanta Maćkiewicz). He is currently researching tabloids, ways of reporting mourning in the media, and analysis of the press discourse surrounding the reform of higher education in 2011‑2014 (NCN grant).

Bibliografia

BANIAK Józef. 2010. Wizerunek własny Kościoła katolickiego i w wyobraże­ niach katolików świeckich, W Laikat i duchowieństwo i Kościele katolickim w Polsce. Problem dialogu i współistnienia, J. Baniak (red.), 7‑16. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

BANIAK Józef. 2012. Kościół rzymskokatolicki i jego medialny obraz w de­ mokratycznym społeczeństwie obywatelskim w Polsce w ujęciu i ocenach katolików świeckich, W Religia i Kościół w społeczeństwie demokratycznym i obywatelskim w Polsce: między losem a wyborem, J. Baniak (red.), 37‑74. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwer­ sytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

CALLOIS Roger. 2009. Człowiek i sacrum. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.

DOBEK‑OSTROWSKA Bogusława. 2011. Jak podobne? Jak różne? Dzien­ niki tabloidowe w odmiennych systemach medialnych, W Tabloidy: język, wartości, obraz świata, I. Kamińska‑Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa (red.), 33‑56. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

HORODECKA Amelia. 2002. Religia na usługach komercji, czyli treści re­ ligijne w reklamach emitowanych w Polsce, W Katolicyzm polski na prze‑ łomie wieków. Teologiczny, instytucjonalny i wspólnotowy wymiar kościoła, J. Baniak (red.), 338‑350. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Wydział Teologiczny.

KRUPCZYŃSKI Michał. 2009. „Religijny wymiar nowych mediów”. Prze­ gląd Religioznawczy 3: 143‑157.

MIELICKA Halina. 2010. Neutralne sacrum, W W poszukiwaniu sensu: o re‑ ligii, moralności i społeczeństwie, Baniak J. (red), 39‑48. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

PRZYBYSZ Monika, MARCYŃSKI Krzysztof (red.). 2011. Media i Kościół. Polityka informacyjna Kościoła. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

WASILEWSKI Jacek. 2012. Posłom frykasy, dzieciom ochłapy. Tworzenie po­ działów społecznych w mediach, W Retoryka mediów, retoryka w mediach, Marcjanik M. (red.), 11‑22. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA‑JR.

WORONIECKA Grażyna. 2007. Medialne obrazy religii a globalizacja kul­ turowa, W Religia i religijność w warunkach globalizacji, E. Libiszowska­‑Żółtkowska (red.), 394‑404. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Opublikowane
2017-03-31
Jak cytować
[1]
Chomik, D. 2017. „Stoczył się na dno”, czyli po co tabloidowi ksiądz? Negatywny wizerunek kapłana w tekstach publikowanych na portalu Fakt24.pl w latach 2009‑2016. Perspektywy Kultury. 16, 1 (mar. 2017), 7-20.
Dział
Religia i świat cyfrowy