“He Hit the Bottom”. Why Does a Tabloid Need the Priest? The Negative Image of Catholic Priests in Texts Published at Fakt24.pl in 2009‑2016

  • Dominik Chomik University of Gdańsk
Keywords: priest, tabloid, image, connotations, depiction

Abstract

The research is based on 341 articles published on one of the most pop­ ular Polish general‑content web portals, Fakt24.pl (the online webpage of the most readable Polish daily, Fakt, which is a tabloid). The re­ search material from 2009‑2016 includes texts in which priest had neg­ ative connotations. This paper aims to present, through a catalogue of inappropriate behaviours of priests and manners in which such be­ haviours are depicted, the most important tendencies in the negative image shaped by the texts. The emphasis was put on these elements of such image that arise from the tabloid nature of the source and are meant to make the message emotional. The collected data are present­ ed quantitatively against the variable of time (with positive and neutral depictions taken into consideration).

Author Biography

Dominik Chomik, University of Gdańsk

The author is an assistant professor in the Department of Theory, History and Media Language of the University of Gdansk. He is a linguist (doctorate under Prof. dr hab. Jolanta Maćkiewicz). He is currently researching tabloids, ways of reporting mourning in the media, and analysis of the press discourse surrounding the reform of higher education in 2011‑2014 (NCN grant).

References

BANIAK Józef. 2010. Wizerunek własny Kościoła katolickiego i w wyobraże­ niach katolików świeckich, W Laikat i duchowieństwo i Kościele katolickim w Polsce. Problem dialogu i współistnienia, J. Baniak (red.), 7‑16. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

BANIAK Józef. 2012. Kościół rzymskokatolicki i jego medialny obraz w de­ mokratycznym społeczeństwie obywatelskim w Polsce w ujęciu i ocenach katolików świeckich, W Religia i Kościół w społeczeństwie demokratycznym i obywatelskim w Polsce: między losem a wyborem, J. Baniak (red.), 37‑74. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwer­ sytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

CALLOIS Roger. 2009. Człowiek i sacrum. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.

DOBEK‑OSTROWSKA Bogusława. 2011. Jak podobne? Jak różne? Dzien­ niki tabloidowe w odmiennych systemach medialnych, W Tabloidy: język, wartości, obraz świata, I. Kamińska‑Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa (red.), 33‑56. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

HORODECKA Amelia. 2002. Religia na usługach komercji, czyli treści re­ ligijne w reklamach emitowanych w Polsce, W Katolicyzm polski na prze‑ łomie wieków. Teologiczny, instytucjonalny i wspólnotowy wymiar kościoła, J. Baniak (red.), 338‑350. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Wydział Teologiczny.

KRUPCZYŃSKI Michał. 2009. „Religijny wymiar nowych mediów”. Prze­ gląd Religioznawczy 3: 143‑157.

MIELICKA Halina. 2010. Neutralne sacrum, W W poszukiwaniu sensu: o re‑ ligii, moralności i społeczeństwie, Baniak J. (red), 39‑48. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

PRZYBYSZ Monika, MARCYŃSKI Krzysztof (red.). 2011. Media i Kościół. Polityka informacyjna Kościoła. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

WASILEWSKI Jacek. 2012. Posłom frykasy, dzieciom ochłapy. Tworzenie po­ działów społecznych w mediach, W Retoryka mediów, retoryka w mediach, Marcjanik M. (red.), 11‑22. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA‑JR.

WORONIECKA Grażyna. 2007. Medialne obrazy religii a globalizacja kul­ turowa, W Religia i religijność w warunkach globalizacji, E. Libiszowska­‑Żółtkowska (red.), 394‑404. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Published
2017-03-31
How to Cite
[1]
Chomik, D. 2017. “He Hit the Bottom”. Why Does a Tabloid Need the Priest? The Negative Image of Catholic Priests in Texts Published at Fakt24.pl in 2009‑2016. Perspectives on Culture. 16, 1 (Mar. 2017), 7-20.
Section
Religion and the digital world