“He Hit the Bottom”. Why Does a Tabloid Need the Priest? The Negative Image of Catholic Priests in Texts Published at Fakt24.pl in 2009‑2016
Abstract
The research is based on 341 articles published on one of the most pop ular Polish general‑content web portals, Fakt24.pl (the online webpage of the most readable Polish daily, Fakt, which is a tabloid). The re search material from 2009‑2016 includes texts in which priest had neg ative connotations. This paper aims to present, through a catalogue of inappropriate behaviours of priests and manners in which such be haviours are depicted, the most important tendencies in the negative image shaped by the texts. The emphasis was put on these elements of such image that arise from the tabloid nature of the source and are meant to make the message emotional. The collected data are present ed quantitatively against the variable of time (with positive and neutral depictions taken into consideration).
References
BANIAK Józef. 2010. Wizerunek własny Kościoła katolickiego i w wyobraże niach katolików świeckich, W Laikat i duchowieństwo i Kościele katolickim w Polsce. Problem dialogu i współistnienia, J. Baniak (red.), 7‑16. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
BANIAK Józef. 2012. Kościół rzymskokatolicki i jego medialny obraz w de mokratycznym społeczeństwie obywatelskim w Polsce w ujęciu i ocenach katolików świeckich, W Religia i Kościół w społeczeństwie demokratycznym i obywatelskim w Polsce: między losem a wyborem, J. Baniak (red.), 37‑74. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwer sytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
CALLOIS Roger. 2009. Człowiek i sacrum. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.
DOBEK‑OSTROWSKA Bogusława. 2011. Jak podobne? Jak różne? Dzien niki tabloidowe w odmiennych systemach medialnych, W Tabloidy: język, wartości, obraz świata, I. Kamińska‑Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa (red.), 33‑56. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
HORODECKA Amelia. 2002. Religia na usługach komercji, czyli treści re ligijne w reklamach emitowanych w Polsce, W Katolicyzm polski na prze‑ łomie wieków. Teologiczny, instytucjonalny i wspólnotowy wymiar kościoła, J. Baniak (red.), 338‑350. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Wydział Teologiczny.
KRUPCZYŃSKI Michał. 2009. „Religijny wymiar nowych mediów”. Prze gląd Religioznawczy 3: 143‑157.
MIELICKA Halina. 2010. Neutralne sacrum, W W poszukiwaniu sensu: o re‑ ligii, moralności i społeczeństwie, Baniak J. (red), 39‑48. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
PRZYBYSZ Monika, MARCYŃSKI Krzysztof (red.). 2011. Media i Kościół. Polityka informacyjna Kościoła. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
WASILEWSKI Jacek. 2012. Posłom frykasy, dzieciom ochłapy. Tworzenie po działów społecznych w mediach, W Retoryka mediów, retoryka w mediach, Marcjanik M. (red.), 11‑22. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA‑JR.
WORONIECKA Grażyna. 2007. Medialne obrazy religii a globalizacja kul turowa, W Religia i religijność w warunkach globalizacji, E. Libiszowska‑Żółtkowska (red.), 394‑404. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Copyright (c) 2017 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.