Wpływ specyfiki nowych mediów na odbiór przekazu kulturowego.
Abstrakt
W artykule podjęta została tematyka wpływu nowych mediów na po strzeganie współczesnego dziennikarstwa. Celem artykułu jest nie tyle omówienie typów nowych technologii, ile ich udział w kształtowaniu mediów internetowych. W opracowaniu omówiona została specyfika mediów cyfrowych, zostały też wskazane najistotniejsze różnice po między mediami internetowymi a tradycyjnymi. W tym kontekście została dokonana analiza dziennikarstwa internetowego. W tekście zwrócono także uwagę na inne ważne kwestie, takie jak wpływ czyn ników kulturowych na postrzeganie nowych mediów. Podjęta też zo stała próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób media i technologia wpływają na środowisko kulturowe, w którym działają.
Bibliografia
Bull, Andy. 2010. Multimedia Journalism. A practical Guide. London – New York: Routledge, p. 478.
Craig, R. 2005. Online Journalism: Reporting, Writing, and Editing for New Me‑ dia. Canada: Thompson‑Wadsworth.
Deuze, M. 2001. Online Journalism: Modelling the First Generation of News Media on the World Wide Web. First Monday, Vol 6, Number 10.
Deuze, Mark. 2004. “What is Multimedia Journalism?” In Journalism Studies 7 (2), pp. 237‑255.
Hanitzsch, Thomas (2007). Deconstructing Journalism Culture: Towards a uni‑ versal theory. Communication Theory 17(4): 367‑385.
Jenkins, Henry. 2006. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York : New York University Press. P. 308. ISBN 978‑0‑8147‑4281‑5.
Lawson‑Borders, Gracie. 2003. Integrating New Media and Old Media: Se ven Observations of Convergence as a Strategy for Best Practices in Media Organizations. In The International Journal on Media Management. Vol. 5, No. II : pp 91‑99.
Lister, Martin et. al. 2009. New Media: A Critical Introduction. New York: Routledge. Pp. 446 ISBN 978‑0‑415‑43160‑3.
Macek, Jakub. Úvod do nových medií. Ostrava : Ostravská univerzita 2011, p. 71, ISBN 978‑80‑7464‑025‑4.
Manovich, Lev. 2001. The Language of New Media. Cambridge: MIT Press. McQuail, Denis. 1999. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
Nováčiková, D. 2007. Koexistencia, konkurencia a konvergencia interne tových médií In: (KO)MÉDIÁ : monografia odborných a vedeckých štúdií. Nitra : UKF, 2007. – ISBN 978‑80‑8094‑213‑7, pp. 133‑144.
Shedden, David. Today in media history: CompuServe and the first online ne‑ wspapers. Online: (https://www.poynter.org/2014/today‑in‑media‑history‑compuserve‑and‑the‑first‑online‑newspapers/270993/ (April 24, 2017).
Copyright (c) 2017 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.