Wpływ specyfiki nowych mediów na odbiór przekazu kulturowego.

  • Daša Nováčiková Constantine the Philosopher University in Nitra
Słowa kluczowe: nowe media, kultura, konwergencja, dziennikarstwo online, Internet, dziennikarz

Abstrakt

W artykule podjęta została tematyka wpływu nowych mediów na po­ strzeganie współczesnego dziennikarstwa. Celem artykułu jest nie tyle omówienie typów nowych technologii, ile ich udział w kształtowaniu mediów internetowych. W opracowaniu omówiona została specyfika mediów cyfrowych, zostały też wskazane najistotniejsze różnice po­ między mediami internetowymi a tradycyjnymi. W tym kontekście została dokonana analiza dziennikarstwa internetowego. W tekście zwrócono także uwagę na inne ważne kwestie, takie jak wpływ czyn­ ników kulturowych na postrzeganie nowych mediów. Podjęta też zo­ stała próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób media i technologia wpływają na środowisko kulturowe, w którym działają.

Biogram autora

Daša Nováčiková, Constantine the Philosopher University in Nitra

An assistant professor of Journalism at Constantine the Philosopher University in Nitra (Department of Journalism, Faculty of Arts, Constantine the Philosopher University in Nitra). She is focused on the jour­ nalistic genres and new media studies. Her field of professional orientation is concentrated mainly on new media development tendencies in print and on­ line media. Within literary research it is devoted to the plane of journalistic genres and historical aspects of literary criticism.

Bibliografia

Bull, Andy. 2010. Multimedia Journalism. A practical Guide. London – New York: Routledge, p. 478.

Craig, R. 2005. Online Journalism: Reporting, Writing, and Editing for New Me‑ dia. Canada: Thompson‑Wadsworth.

Deuze, M. 2001. Online Journalism: Modelling the First Generation of News Media on the World Wide Web. First Monday, Vol 6, Number 10.

Deuze, Mark. 2004. “What is Multimedia Journalism?” In Journalism Studies 7 (2), pp. 237‑255.

Hanitzsch, Thomas (2007). Deconstructing Journalism Culture: Towards a uni‑ versal theory. Communication Theory 17(4): 367‑385.

Jenkins, Henry. 2006. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York : New York University Press. P. 308. ISBN 978‑0‑8147‑4281‑5.

Lawson‑Borders, Gracie. 2003. Integrating New Media and Old Media: Se­ ven Observations of Convergence as a Strategy for Best Practices in Media Organizations. In The International Journal on Media Management. Vol. 5, No. II : pp 91‑99.

Lister, Martin et. al. 2009. New Media: A Critical Introduction. New York: Routledge. Pp. 446 ISBN 978‑0‑415‑43160‑3.

Macek, Jakub. Úvod do nových medií. Ostrava : Ostravská univerzita 2011, p. 71, ISBN 978‑80‑7464‑025‑4.

Manovich, Lev. 2001. The Language of New Media. Cambridge: MIT Press. McQuail, Denis. 1999. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.

Nováčiková, D. 2007. Koexistencia, konkurencia a konvergencia interne­ tových médií In: (KO)MÉDIÁ : monografia odborných a vedeckých štúdií. Nitra : UKF, 2007. – ISBN 978‑80‑8094‑213‑7, pp. 133‑144.

Shedden, David. Today in media history: CompuServe and the first online ne‑ wspapers. Online: (https://www.poynter.org/2014/today‑in‑media‑history‑compuserve‑and‑the‑first‑online‑newspapers/270993/ (April 24, 2017).

Opublikowane
2017-03-31
Jak cytować
[1]
Nováčiková, D. 2017. Wpływ specyfiki nowych mediów na odbiór przekazu kulturowego. Perspektywy Kultury. 16, 1 (mar. 2017), 71-84.
Dział
Przestrzenie cyberkultury