Łach, mundur i szminka

Przemiany ubioru w wojennych doświadczeniach polskich kobietzesłańców (1939–1946)

Słowa kluczowe: Kobiety, II wojna światowa, sowieckie deportacje, ubranie, mundur

Abstrakt

Przedmiotem tego studium są doświadczenia wojenne kobiet z II Rzeczypospolitej, więzionych i zesłanych w głąb Związku Sowieckiego po jego agresji na Polskę w 1939 r. Istotnym novum tego ujęcia jest przedstawienie owych doświadczeń poprzez udokumentowane w literackich świadectwach (pamiętnikach, opowiadaniach, poezji) przemiany, jakich doznawały na owej drodze ubrania, elementy stroju – od butów do szminki. Charakterystyczne dla owych doświadczeń pozbawienie wyboru stroju, zredukowanie jego funkcji do podstawowego zabezpieczenia organizmu przed wyziębieniem (częściej) lub przegrzaniem (w czasie pracy pod palącym słońcem kazachskiego lata w stepie) ukazane są w kontraście z modą kobiecą w II Rzeczypospolitej przed rokiem 1939. Podkreślone zostaje znaczenie przytoczonych w studium świadectw w kontekście tak często podejmowanej dziś kwestii znaczenia ubioru „w teatrze życia społecznego”, jego funkcji jako „narzędzia konstruowania i komunikowania tożsamości jednostkowej”. Pojawia się istotne pytanie badawcze: czy wojna i nastawiony na podeptanie godności ludzkiej system totalitarnej opresji, jakiego doświadczały niekiedy w najbardziej ekstremalnym stopniu autorki przytaczanych świadectw, kwestionują całkowicie owe znaczenia i funkcje, czy przeciwnie – uwypuklają je przez przebijającą w owych relacjach tęsknotę za wyjściem poza tę jedynie „termiczną”, utylitarną funkcję stroju? Interesujące okazuje się także ukierunkowanie owych tęsknot w stronę munduru, symbolu istotnej tożsamości jednostkowej – we wspólnocie (polskiej, żołnierskiej), jako znaku odzyskanej i manifestowanej godności, ale także w stronę funkcji podkreślającej, jak przed wojną, indywidualną urodę, gust, możliwość „autokreacji” za pomocą elementów stroju, która została tak radykalnie zaprzeczona, odebrana przez totalitarny system sowieckich represji i wojennej nędzy.

Biogram autora

Ewa Justyna Chłap-Nowak, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Pracuje jako adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa i Dziennikarstwa Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie. Zajmuje się literaturą emigracyjną XX w. i tradycjami kultury polskiej. Opublikowała m.in. monografię Sybir, Bliski Wschód, Monte Cassino. Środowisko poetyckie 2. Korpusu i jego twórczość (2004) oraz antologie polskiej poezji Jeszcze Polska… Klasyka polskiej poezji patriotycznej (2015), …„Nie zginęła”. Antologia współczesnej polskiej poezji patriotycznej (2019). Wydała pięć tomów poezji.

Bibliografia

Anders, W. (1995). Bez ostatniego rozdziału. Wspomnienia z lat 1939-1946. Lublin: Wydawnictwo „Test”.

Aulich M. (1997). [Pamiętnik stryjenki Marylki z zesłania do Kazachstanu]. W: Aulich, M., Habaj M., „Nowakowska” Drozdowa W., Polki na Syberii (seria „Tak było … Sybiracy”, t. 3). Kraków: Komisja Historyczna Związku Sybiraków Oddział w Krakowie. Pozyskano z: https://aulich.pl/index.php/pamietnik-maryliki-z-kazachstanu (dostęp: 10.08.2023).

Bobka, L. (1999). Jak było naprawdę [recenzja z: Colonna-Czosnowski, Karol. (1998). Beyond the Taiga. Memories of a Survivor, Londyn: PFK]. „Dziennik Polski” 22 11 1999, s. 4-5. Pozyskano z: https://kpbc.umk.pl/Content/179980/PDF/Andersowa_2462_WSK.pdf (dostęp: 10.08.2023).

Hort, W. (Hanna Ordonówna). (1948). Tułacze dzieci, Bejrut: Instytut Literacki.

Herbich, A. (2015). Dziewczyny z Syberii. Prawdziwe historie. Kraków: Znak Horyzont.

Jasionowicz, S. (S. Maria Teresa, nazaretanka). (2016) Pamiętam… I nie pamiętam. Wybór wspomnień. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek

Jonkajtys-Luba, G. (2012). „…was na to zdies’ priwiezli, sztob wy podochli”. Kazachstan 1940-1946. Lublin: Norbertinum.

Konarski F. (1946)., Piosenki z plecaka Helenki, Rzym: nakł. Autora.

Krzyski, H. (1963). O teatrze wojskowym na Bliskim Wschodzie i we Włoszech. Pamiętnik Teatralny, nr 1-4, 333-343.

Naglerowa, H. (1958). Kazachstańskie noce, Londyn: Veritas.

Obertyńska, B. (1991). W domu niewoli. Warszawa: PAX.

Sobota, A. (1993). W stepach Kazachstanu. Warszawa-Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”.

Szablowska-Lutyńska, R. (2003). Z Wołynia do stacji Taincza. Z pamiętnika sybiraczki, lata 1939-1946. Kraków: Wydawnictwo Pijarów

Albrechsten, N. ( 2022). Moda vintage. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.

Bokszańska, G. (2004). Ubiór w teatrze życia społecznego. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.

Chłap-Nowakowa J. (2004). Sybir, Bliski Wschód, Monte Cassino. Środowisko poetyckie 2. Korpusu i jego twórczość, Kraków: Arcana.

Dulik, L., Golec, W. (2010). Kresy w fotografii Henryka Poddębskiego. Lublin: Ad Rem.

M. Gawin, M. (2016). Morowa Panna –kim jest? Pozyskano z: http://www.teologiapolityczna.pl/magdalena-gawin-morowa-panna-kim-jest (dostęp: 10.08.2023).

Koźmiński, J. (2018). Artyści Andersa. Scena i estrada. Warszawa-Londyn: Wydawnictwo nonomnis.pl.

Marcinkiewicz-Karczmarczyk A. (2021). Pomocnicza Służba Kobiet w Polskich Siłach Zbrojnych na Zachodzie (1940–1946). Aktualny stan badań i charakterystyka archiwaliów. W: Badania historii kobiet polskich na tle porównawczym. Kierunki, problematyka, perspektywy, red. M. Dajnowicz i A. Miodowski, Białystok: Instytut Badań nad Dziedzictwem Kulturowym Europy, str. 179-191.

Mrowiński, P. M. (2018). Sztuka na froncie. Teatr Dramatyczny 2. Korpusu Polskiego oraz Teatr Wojska Polskiego – analiza porównawcza. W: Studia z historii najnowszej, red. R. Łatka, M. Szumiło, Warszawa: Wydawnictwo IPN, 44-64.

Mruk, J. (2017). Moda kobieca w okupowanej Polsce. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy.

Obarska M. (2019). Melpomena na piaskach: Teatr na szlaku Armii Andersa. Jak na pustyni Fredrę wystawiano. Pozyskano z: https://culture.pl/pl/superartykul/melpomena-na-piaskach-teatr-na-szlaku-armii-andersa (dostęp: 10.08.2023).

Pruszkiewicz, M. (2022). Szminka. O stylu, pięknie i moralności. Warszawa: Zwierciadło.

Romaniszyn, Z. (2019). Przedmowa. W: G. Żuchowska-Zimal, Ponowoczesne szaty kultury. Ubiór jako narzędzie konstruowania i komunikowania tożsamości jednostkowej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 9-14.

Rosalak, M. (2016). Z tułaczy żołnierze: wojsko i armia cywilów, i ci, co nie zdążyli. Warszawa: Wydawnictwo Edipresse Polska.

Rotter, L. (2015). Ubiór czy kostium. Znaczenie i funkcja stroju zakonnego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

Szubtarska, B. (2005). Ambasada polska w ZSRR w latach 1941-1943. Warszawa: Wydawnictwo DiG.

Waldorff, J. Wstęp. (1990). W: W. Hort, Tułacze dzieci. Warszawa: Polski Związek Niewidomych ‒ Zakład Wydawnictw i Nagrań.

Wróbel, J. (2003). Uchodźcy polscy ze Związku Sowieckiego 1942-1950. Łódź: IPN.

Żak, I., Sybiracy, Pozyskano z: https://tg.zsku-rzeszow.edu.pl/wp-content/uploads/2021/03/Sybiracy.pdf (dostęp: 10.08.2023).

Opublikowane
2023-10-28
Jak cytować
[1]
Chłap-Nowak, E.J. 2023. Łach, mundur i szminka: Przemiany ubioru w wojennych doświadczeniach polskich kobietzesłańców (1939–1946). Perspektywy Kultury. 43, 4/2 (paź. 2023), 49-70. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.05.