W gorsecie czy w surducie?

Strój w dziewiętnastowiecznym dyskursie emancypacyjnym

Słowa kluczowe: George Sand, strój, emancypacja kobiet, Entuzjastki, Eliza Orzeszkowa

Abstrakt

Artykuł ukazuje związek między strojem kobiecym a procesami modernizacyjnymi zachodzącymi w Europie w XIX wieku. Autorka koncentruje się na dyskursie emancypacyjnym i kobietach, które tak jak francuska pisarka George Sand i grono jej polskich naśladowczyń zrywały z tradycyjnym wizerunkiem kobiety i zakładały męskie stroje. W Polsce z interpretacją stylu życia Sand, noszącej męską garderobę, nie radzili sobie jej pierwsi biografowie, piszący o autorce Indiany w związku z Fryderykiem Chopinem. Kobieta w surducie, z cygarem lub fajką w ręku w ocenie przeciwników emancypacji była awanturnicą, szukającą poklasku. Kompromitowała nie tylko siebie, ale i ideę emancypacyjną. Do oskarżeń o szukanie atencji i taniej sensacji dochodziły zarzuty o podłożu seksualno-erotycznym: o bezwstydności, rozwiązłości, zgniliźnie moralnej. Eliza Orzeszkowa znała i ceniła twórczość Sand. Sama unikała mówienia o swoim życiu prywatnym. W Kilku słowach o kobietach (1870), rozprawie fundamentalnej dla dalszego rozwoju ruchu emancypacyjnego w Polsce, krytyce poddała awanturnice, sawantki i kobiety lwice, które ideę równouprawnienia sprowadzają do zachowań naruszających społeczne normy. W swoim programie emancypacyjnym opowiedziała się za poszanowaniem rodziny, małżeństwa i norm moralno-obyczajowych.

Biogram autora

Renata Stachura-Lupa, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Dr hab., prof. UKEN. Badaczka pozytywizmu, autorka ksią?ek: żek: Adam Bełcikowski – pisarz i historyk literatury (2005), Poglądy ideowo-estetyczne Stanisława Tarnowskiego (2016), Kraków literacki w XIX wieku. Szkice (2018, współautor Tadeusz Budrewicz). Zajmuje się wpływem filozofii, religii i polityki na literaturę lat 1863–1918, emancypacją i ruchami kobiecymi w XIX i na początku XX wieku, krytyką literacką, a także życiem literackim i artystycznym Krakowa w dobie autonomii galicyjskiej.

Bibliografia

Barry, J. (1996). George Sand. Żywot jawnogrzesznicy. przeł. I. Szymańska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Bochenek-Franczakowa, R. (1981). George Sand. Wrocław, Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Bochenek-Franczakowa, R. (2015). Utwory George Sand w Teatrze Krakowskim w XIX wieku („Margrabia de Villemer”). W: W. Rapak, J. Kornhauser, O. Bartosiewicz (red.). Autour du théâtre. Wokół teatru. Kraków: Wydawnictwo „Scriptum” Tomasz Sekunda, 47-59.

Bochenek-Franczakowa, R. (2017). Présences de George Sand en Pologne. Frankfurt am Main: Peter Lang Edition.

Bokszańska, G. (2004). Ubiór w teatrze życia społecznego. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.

Borkowska, G. (1996). Cudzoziemki. Studia o polskiej prozie kobiecej. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo.

Borkowska, G. (2005), Wstęp. W: E. Orzeszkowa, Publicystyka społeczna. t. 1, G. Borkowska (wyb. i wstęp), I. Wiśniewska (oprac.). Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Chmielowski, P. (1885) Autorki polskie wieku XIX. Studium literacko-obyczajowe. Warszawa: Skład główny w biurze i ekspedycji Spółki Nakładowej Warszawskiej.

Dobkowska, J., Wasilewska, J. (2016). W cieniu koronkowej parasolki. O modzie i obyczajach w XIX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.

Fournier Kiss, C. (2021). Literatura, płeć i naród w XIX wieku. Germaine de Staël i George Sand w dialogu ze swymi polskimi siostrami. przeł. B. Głowacka. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo.

Frelkiewicz, M. (1938). Julia Molińska-Woykowska. Próba monografii. Poznań: Nakładem Zarządu Stoł. Miasta Poznania.

Frett, A. (2021). Polska prasa kobieca w zbiorach Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Z Badań nad Książką i Księgozbiorami Historycznymi, t. 15, z. 2, 199-225. DOI: 10.33077/uw.25448730.zbkh.2021.664.

Gospodarek, T. (1962). Julia Molińska-Woykowska (1816-1851). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Gromkowska-Melosik, A. (2013). Kobieta epoki wiktoriańskiej. Tożsamość, ciało i medykalizacja. Kraków: Impuls.

Hoesick, F. (1964). Chopin. Życie i twórczość. t. 2: Pierwsze lata w Paryżu. George Sand. 1831-1844. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Janicka, A. (2019). Amerykańskie inspiracje a dyskurs emancypacyjny w literaturze polskiej: Eliza Orzeszkowa i pozytywiści warszawscy. W: A. Janicka, C. Fournier Kiss, B. Olech (red.). Przemiany dyskursu emancypacyjnego kobiet. seria II: Perspektywa polska. Białystok: Temida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku, 65-77.

Kamienny [J. Jeleński]. (1885). Na posterunku. Rola, nr 18, 212-213.

Karasowski, M. (1882). Fryderyk Chopin. Życie – listy – dzieła. t. 2. Warszawa: Nakład Gebethnera i Wolffa.

Kłosińska, K. (1999). Ciało, pożądanie, ubranie. O wczesnych powieściach Gabrieli Zapolskiej. Kraków: Wydawnictwo eFKa.

Nadana-Sokołowska, K. (2022). Georg Sand – polskie spojrzenia. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo.

Orzeszkowa, E. (1873). Kilka słów o kobietach. Lwów: Nakładca i właściciel drukarni A. J. O. Rogosz.

Paja, A. (2016). XIX. Tożsamość czytelniczki. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo.

S.K.J. (1854). Mozaika dziennikarska. Dziennik Warszawski, nr 54, 2-4.

Stawiak-Ososinska, M. (2010). Ponętna, uległa, akuratna… Ideał i wizerunek kobiety polskiej pierwszej połowy XIX wieku (w świetle ówczesnych poradników). Kraków: Impuls.

Szymański, B. (1902). Wieszczka poganizmu. Rola, nr 18, 244-245.

Tarnowski, S. (1892). Chopin i Grottger. Dwa szkice. Kraków: Nakładem Księgarni Spółki Wydawniczej Polskiej.

Tirpitz z Pogorzelca. (1855). Korespondencja Dziennika Warszawskiego. O moralności dzisiejszej i emancypacji kobiet. Historia kobiety. Zakład św. Marty w Warszawie. Podpowiedź na dawno zagajone pytanie. Dziennik Warszawski, nr 278, 3-5.

Tomaszewski, M. (2003). Chopin i George Sand. Miłość nie od pierwszego spojrzenia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Woykowska, J. (1843). O stosunku kobiety do mężczyzny i w ogóle do społeczeństwa, Tygodnik Literacki, nr 51, 402-403.

Zwolińska, B. (2007). O kwestiach kobiecych w korespondencji Narcyzy Żmichowskiej. Gdańsk, Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Opublikowane
2023-10-22
Jak cytować
[1]
Stachura-Lupa, R. 2023. W gorsecie czy w surducie? Strój w dziewiętnastowiecznym dyskursie emancypacyjnym. Perspektywy Kultury. 43, 4/2 (paź. 2023), 89-106. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.07.