Strój modnej damy w zwierciadle polskiej satyry oświeceniowej

(na wybranych przykładach)

Słowa kluczowe: strój, dama modna, literatura polska, satyra, oświecenie

Abstrakt

Cudzoziemski strój oświeceniowej damy modnej, podobnie jak męski frak, był synonimem bezrefleksyjnego naśladownictwa obcych polskiej kulturze wzorów obyczajowych. Zjawisko to wielokrotnie krytykowano w ówczesnych tekstach publicystycznych i literackich, w tym również w satyrze. Tytułowy problem zaprezentowany został w niniejszym artykule na przykładzie trzech utworów satyrycznych autorstwa Elżbiety Drużbackiej, Ignacego Krasickiego i Jana Gorczyczewskiego. Ich zróżnicowana przynależność czasowa (faza prekursorska, dojrzała i schyłkowa epoki polskiego oświecenia) pokazuje, iż manifestująca się w stroju modnych dam fascynacja kulturą znad Sekwany była zjawiskiem eksponowanym w literaturze już od schyłku czasów saskich aż po epokę postanisławowską. Co przy tym znamienne i co poświadcza lektura wskazanych utworów, damy z elit – w ubiorach, zachowaniu, zainteresowaniach – chciały również naśladować szlachcianki i tak nowa kultura rozpowszechniona w Warszawie przenikała za ich sprawą na prowincję. W ocenie wielu ówczesnych intelektualistów, w tym także literatów, nowa moda była zjawiskiem groźnym, szkodliwym społecznie, któremu należało przeciwdziałać. Lubowanie się w zbytkach, egoizm, próżność, lenistwo, głupota, bezrefleksyjność, czasem lekkomyślność i brak doświadczenia, a częściej wyrachowanie i nadmierne ambicje to katalog wad najczęściej przypisywanych modnym damom. Badawczy ogląd wymienionych tekstów potwierdza fakt, że oświeceniowa satyra w znaczącym stopniu przyczyniła się do utrwalenia stereotypowego wizerunku modnej damy, przywiązującej nadmierną wagę do swojego strojnego wyglądu. Spod satyrycznego pióra autorów wyłania się również każdorazowo krytyczna refleksja, iż ta snobistyczna, bezkrytyczna pogoń za francuszczyzną odbywała się bez oglądania się na konsekwencje nie tylko finansowe, ale i kulturowe.

Biogram autora

Jolanta Kowal, Uniwersytet Rzeszowski

Doktor habilitowany nauk humanistycznych w dyscyplinie literaturoznawstwo. Profesor uczelni w Instytucie Polonistyki i Dziennikarstwa Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół kultury literackiej na Litwie doby porozbiorowo-przedpowstaniowej oraz czasopiśmiennictwa polskiego z lat 1795–1830. Autorka książek: Droga na Parnas. O twórczości poetyckiej Antoniego Goreckiego (2008), Literackie oblicze „Dziennika Wileńskiego” (1805–1806 i 1815–1830) (2017). Współredaktorka monografii zbiorowych: „Sofijówka” Stanisława Trembeckiego. Konteksty i interpretacje (2013), Podkarpacie literackie, t. 1: Wirydarz staropolski i oświeceniowy (2020), W kręgu prasy dawnej i współczesnej. Wybrane problemy (2021).

Bibliografia

Banach, A. (1960). Historia pięknej kobiety. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bentkowski, F. (1814). Historia literatury polskiej wystawiona w spisie dzieł drukiem ogło-szonych. T.1. Warszawa – Wilno: Wydawnictwo Zawadzki i Komp.

Berdowski, P. (2014). Kilka słów na temat infirmitas mulierum i ekonomicznej samodziel-ności kobiet w starożytnym Rzymie. W: S. Kozak, D. Opaliński, J. Polaczek, S. Wieczorek, W. Zawitkowska (red.). Człowiek, społeczeństwo, źródło. Studia dedykowane profesor Ja-dwidze Hoff. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Danowska, E. (2007). O życiu i rzeczach Honoraty ze Stempkowskich 1 v. Lubomirskiej, 2 v. Załuskiej, 3 v. Igelströmowej. Rocznik Biblioteki PAU i PAN w Krakowie, R. LII, 133-170.

Drużbacka, E. (2003). Skargi kilku dam w spólnej kompanii będących, dla jakich racji z mężami swojemi żyć nie chcą. W: K. Stasiewicz (oprac.). E. Drużbacka, Wiersze wybrane. Warszawa: Wydawnictwo Neriton, 92-95.

Dumanowski, J. (2007). Francuska moda, rywalizacja społeczna i elitarna tożsamość w Pol-sce XVIII wieku. W: E. Z. Wichrowska (red.). W stronę Francji… . Z problemów literatury i kultury polskiego Oświecenia. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Ejankowska, E. (2007). Dążenia emancypacyjne kobiet rzymskich na tle przemian politycz-nych i ekonomiczno-społecznych późnej republiki i pryncypatu. Studia Prawnoustrojowe, nr 7, 137-155.

Furmanik-Kowalska, M., Wasilewska, J. (red.). (2013). Strój – zwierciadło kultury. Costume – mirror of culture. Warszawa-Toruń: Wydawnictwo Tako.

Gorczyczewski, J. (1804). Gotowalnia sentymentalna. Nowy Pamiętnik Warszawski, t. 14, 241- 248.

Kitowicz, J. (1985). Opis obyczajów za panowania Augusta III. Warszawa: Państwowy In-stytut Wydawniczy.

Krasicki, I. (1988). Żona modna. W: Z. Goliński (oprac.). Satyry i listy. Wrocław: Wydaw-nictwo Zakładu Narodowego Imienia Ossolińskich.

Lam, S. (1925). Stroje pań polskich (wiek XV-XVIII). Warszawa-Kraków-Lublin-Łódź-Poznań: Wydawnictwo Gebethnera i Wolffa.

Mikocki, T. (1997). Zgodna, pobożna, płodna, skromna, piękna… Propaganda cnót żeńskich w sztuce rzymskiej. Warszawa: Wydawnictwo Leopoldinum.

Możdżyńska–Nawotka, M. (2002). O modach i strojach. Wrocław: Wydawnictwo Dolnoślą-skie.

Orlińska-Mianowska, E. (2005). Modny świat XVIII i początku XIX wieku. Warszawa: Wy-dawnictwo Bosz.

Prus, M. (2015). Garderoba polskich elegantek w XVIII wieku. Białostockie Teki Historycz-ne, t. 13, 111-143.

Roćko, A. (2015). Kontusz i frak. O symbolice stroju w XVIII-wiecznej literaturze polskiej. Warszawa: Wydawnictwo Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

Roćko, A. (2013). Rola stroju francuskiego w literaturze polskiej drugiej połowy XVIII wie-ku. Zarys problematyki. W: M. Dębowski, A. Grześkowiak-Krwawicz, M. Zwierzykowski (red.). Uniwersalizm myśli, różnorodność dróg. Studia i materiały. Kraków: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego „Societas Vistulana”.

Ryba, J. (2015). Wachlarz: oświeceniowy gadżet. W: M. Jochemczyk, M. Kokoszka, B. My-tych-Forajter (red.). Balaghan: mikroświaty i nanohistorie. Katowice: Wydawnictwo Uni-wersytetu Śląskiego.

Sieradzka, A. (1993). Żony modne: historia mody kobiecej od starożytności do współczesno-ści. Warszawa: Wydawnictwo WNT.

Spis wyprawy Anny z Rzewuskich Humieckiej z 1745 r. (1973). W: M. Gębarowicz (oprac.). Materiały źródłowe do dziejów kultury i sztuki XVI-XVIII w. Wrocław: Wydawnictwo Za-kładu Narodowego im. Ossolińskich.

Stasiewicz, K. (2014). Francuskie fanaberie: Żona modna. W: T. Kostkiewiczowa, R. Do-któr, B. Mazurkowa (red.). Czytanie Krasickiego. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.

Stefanowska, Z. (red.). (1973). Swojskość i cudzoziemszczyzna w dziejach kultury polskiej. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Szymańska, B. (1995). „Obcość z wyboru” – moda na cudzoziemszczyznę w czasach stani-sławowskich. Prace Polonistyczne, seria L, 21-54.

Wasylewski, S. (2011). Portrety pań wytwornych. Warszawa: Wydawnictwo Inicjał.

Vautrin, H. (1963). Obserwator w Polsce. W: W. Zawadzki (oprac.). Polska stanisławowska w oczach cudzoziemców. T. 1. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Opublikowane
2023-11-20
Jak cytować
[1]
Kowal, J. 2023. Strój modnej damy w zwierciadle polskiej satyry oświeceniowej: (na wybranych przykładach). Perspektywy Kultury. 43, 4/2 (lis. 2023), 119-136. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.09.