Od darmopyszek do chopionek, czyli o tożsamościowym znaczeniu odzieży na Górnym Śląsku w czasach uprzemysłowienia
Abstrakt
Pod koniec XVIII wieku na Górnym Śląsku zaczął się proces dynamicznych zmian kulturowych związanych z rozwojem przemysłu. Charakterystyczną cechą kultury dnia codziennego, której elementem była również odzież zarówno codzienna, jak i świąteczna, stał się wówczas styk agrarności i industrialności. Znaczącą cezurą czasową w ewolucji form i funkcji ubrań noszonych w górnośląskich środowiskach wiejskich i robotniczych była II połowa XIX w., kiedy coraz bardziej ekspansywny stał się wpływ mody miejskiej (określanej też jako „pańska”). Wtedy też różne rodzaje odzienia, a zwłaszcza ludowe stroje paradne, przestały stanowić wyłącznie regionalny artefakt, różnicujący mieszkańców poszczególnych wspólnot lokalnych, ale stały się istotnym komunikatem tożsamościowym, wykorzystywanym jako ważki argument w dyskursie narodowościowym. Mimo działań mających na celu ochronę i utrwalenie tradycji noszenia strojów ludowych na przełomie XIX i XX w. rozpoczął się jednak proces ich wyraźnego marginalizowania oraz zmiany funkcji: z powszechnego ubioru paradnego w rodzaj kostiumu zakładanego wyłącznie w określonych okolicznościach, zwłaszcza obrzędowych. Poza reliktowymi środowiskami wiejskimi proces ten miał różną dynamikę w odniesieniu do strojów męskich, które zaniknęły szybciej, i kobiecych, które przetrwały dłużej. Najbardziej wyrazistym przykładem (żywotnym co najmniej do lat 70. XX w., a endemicznie nawet później), który nie miał nic wspólnego z zakładaniem ludowego kostiumu ani jakimikolwiek próbami rekonstrukcyjnymi, była odzież noszona na co dzień i od święta przez tzw. chopionki, czyli kobiety, które nigdy nie zakładały ubrań zgodnych z aktualną modą, ale nosiły różne odmiany (w zależności od okoliczności) kiecek, fortuchów, zopasek, chust i jakli. Chopionkom nie towarzyszyło poczucie modowego anachronizmu, wręcz przeciwnie ich strój był świadectwem przywiązania do swojskości i rodzimości. Współcześnie stroje ludowe (zróżnicowane w formie i proweniencji) w kulturowej rzeczywistości dawnego górnośląskiego okręgu przemysłowego są obecne w kilku wariantach, wśród których niejako na dwóch biegunach znajduje się używanie zachowanych, odziedziczonych po przodkach oryginalnych strojów ludowych lub ich wiernych replik, rekonstruowanych z ogromną pieczołowitością, oraz znacznie popularniejsze zakładanie okolicznościowych kostiumów ludowych inspirowanych zwłaszcza strojem rozbarskim. Nie stanowi to symbolu narodowościowych czy społecznych wyborów jak w czasach industrializacji, ale znak przywiązania do regionalnego dziedzictwa, a nawet rodzaj etnicznego markera wskazującego na żywotność lokalnych tradycji kulturowych i potrzebę kultywowania materialnego i niematerialnego dziedzictwa Górnego Śląska.
Bibliografia
„Gazeta Górnośląska” 1880, R. 7, nr 86; 1882, R. 9, nr 96; 1883, R.10, nr 14. Pozyskano z: www.sbc.org.pl (dostęp: 11.07.2023)
„Katolik” 1893, R. 26, nr 6; 1904, R. 34, nr 12; 1910, R. 43, nr 1. Pozyskano z: www.sbc.org.pl (dostęp: 10.07.2023)
Bahlcke J., Gawrecki D., Kaczmarek R. (red,) (2011), Historia Górnego Śląska: polityka, gospodarka i kultura europejskiego regionu, Opole: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Bandtkie J. S. (1934), Wiadomości o języku polskim w Szląsku i o polskich Szlązakach (przepisano z „Mrówki Poznańskiej” 1821 nr 3 i 4), b.m, b.w (przed 1934), mps., Biblioteka Śląska w Katowicach, sygn. 23391 III.
Bazielich B. (1988), Śląskie stroje ludowe, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”, Wojewódzki Ośrodek Kultury.
Bazielich B. (2002), Strój rozbarski, Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
Bazielich B., (2009), Ubiór i jego formy zdobnicze – zróżnicowanie i przemiany. W: Bazielich B. (red.), Ludowe tradycje. Dziedzictwo kulturowe ludności rodzimej w granicach województwa śląskiego, Wrocław, Katowice: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Muzeum Śląskie.
Bogatyriew P. (1975), Semiotyka kultury ludowej, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Bonczyk N. (1987), Stary kościół miechowski, oprac. W. Szewczyk, Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.
Bönisch-Brednich B. (1994), Volkskundliche Forschung in Schlesien. Eine Wissensschaftsgeschichte, Marburg: N. G. Elwert Verlag.
Boroń P., (2010), Jerzy Samuel Bandtkie a Śląsk i Ślązacy. W: A. Barciak (red.), Ślązacy w oczach własnych i obcych, Katowice–Zabrze: Polska Akademia Nauk. Oddział w Katowicach.
Brzezińska A.W, Tymochowicz M., (2019), Atlas polskich strojów ludowych 1949-2019. Kierunki badań nad strojami ludowymi w Polsce po 1945 roku, „Nauka polska” 1/2019. Pozyskano z: https://journals.pan.pl/dlibra/publication/126182/edition/110098/ (dostęp: 10.07.2023).
Czachowski H., Słomska-Nowak J. (2013), O strojach ludowych inaczej…Między estetycznym a filozoficznym wymiarem wiejskiej odzieży. W: A. W. Brzezińska, M. Tymochowicz (red.), Atlas polskich strojów ludowych. Zeszyt specjalny. Stroje ludowe jako fenomen kulturowy, Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Czerwińska Kinga (2018), Przepakować dziedzictwo. Przeszłość jako projekcja rzeczywistości – przypadki śląskie, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Dobrowolska A. (1934-1935), Niemiecka publikacja o stroju śląskim. W: Instytut Śląski w Katowicach. Komunikat nr 43, Katowice: Instytut Śląski. Pozyskano z: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/162478/edition/152754/content (dostęp: 18.06.2023).
Gerlich M. G. (1993), Od świadomości etnicznej do polskiej świadomości narodowej (schyłek XVIII w. – do Kulturkampfu), „Etnografia Polska” 1993, t. 37, z. 1.
Grabowski E. (1935), Die Volkstrachten in Oberschlesien, H. Grabowski (hrsg), Breslau: Verlag Priebatsch's Buchhandlung.
Kantor (1982), Ubiór - strój - kostium : funkcje odzienia w tradycyjnej społeczności wiejskiej w XIX i w początkach XX wieku na obszarze Polski, Kraków: Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kapełuś H. (red.), Krzyżanowski J. (red.) (1970), Dzieje folklorystyki polskiej. 1800-1863. Epoka przedkolbergowska, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kapełuś H. (red.), Krzyżanowski J. (red.) (1982, Dzieje folklorystyki polskiej. 1864-1918, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Katalog Wydawnictwa Dzieł Ludowych Karola Miarki Spółka z ograniczoną poręką w Mikołowie/(Nicolai O/S) (1911). Pozyskano z: https://sbc.org.pl/dlibra/publication/344671/edition/325639/content (dostęp: 12.09.2023).
Koelling H. (1898|), Die Polen Oberschlesiens. W: Bunte Bilder aus dem Schlesierlande, Bd. 1, Breslau: Verlag von Max Woywod.
Kossakowska-Jarosz K. (2009), Anioł czy piekielnica? Obraz kobiety w piśmiennictwie śląskim XIX wieku, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kossakowska-Jarosz K. (2014), Skryby z charyzmą. Estetyka biedermeieru a tożsamość górnośląska, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kucharska E., Nasz A., Rospond S. (1973), Wieś śląska w 1840 r. Relacje z podróży naukowej I. I. Sriezniewskiego po Śląsku, Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Kunicki W. (2009), Śląsk. Rzeczywistości wyobrażone. W: W. Kunicki, współpraca N. Ż. Żarscy (red.), Śląsk. Rzeczywistości wyobrażone, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Kuzio-Podrucki A. (2003), Henckel von Donnersmarckowie. Kariera i fortuna rodu, Bytom: Rococo.
Laburda-Lis (2018), Strój ludowy kobiet z Radzionkowa i jego aktualne formy - rekonesans. W: K. Gęsikowska, K. Kozakowski (red.), Etno-grafie,kulturo-grafie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Pozyskano z: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/21044/1/LaburdaLis_Stroj_ludowy_kobiet_z_Radzionkowa_i_jego.pdf (dostęp: 27.09. 2023).
Lipok-Bierwiaczonek (2022), Stroje ludowe w województwie śląskim. W: Encyklopedia województwa śląskiego, t. 9. Pozyskano z: http://ibrbs.pl/mediawiki (dostęp: 24.06. 2023).
Malczewska-Pawelec D. (2012), Dialog o Śląsku. O (nie)zmienności obrazu krainy i jej mieszkańców w polskich syntezach dziejów narodowych epoki zaborów (studium historiograficzne). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Malhomme (1931), Kronika działalności dyplomatycznej Leona Malhomme, t. 5., rkps (Biblioteka Śląska w Katowicach, sygn. R. 828 IV/5). Pozyskano z: https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/63958/edition/60191/content?format_id=2 (dostęp: 27.09.2023).
Malinowski L. (1976), Listy z podróży etnograficznej po Szląsku. W: J. Pośpiech, S. Sochacka, Lucjan Malinowski a Śląsk. Działalność śląskoznawcza, teksty ludoznawcze. Opole: Instytut Śląski w Opolu.
Niemcewicz J.U. (1872), Podróż do Wielkopolski i Śląska w roku 1821. Z niewydanych dotąd rękopisów, Poznań: Ludwik Merzbach.
Nowacka-Goik M. (2015) , Czy ciasnocha była wygodna? O stroju codziennym Ślązaczek, „Dziennik Zachodni” 24.07.2015. Pozyskano z: https://plus.dziennikzachodni.pl/czy-ciasnocha-byla-wygodna-o-stroju-codziennym-slazaczek/ar/4575143 (dostęp: 20.06.2023).
Nowakowski J. F. (1861), Odwiedziny u Józefa Lompy mieszczanina szląskiego, członka Towarzystwa Literackiego w Gostyniu, w W. K. Poznańskiem, członka Towarzystwa Naukowego w Poznaniu, Towarzystwa Rolniczego w Krakowie i w Warszawie. I słówko o nowem jego dziele >>Przewodnik dokładny dla zwiedzających Częstochowę<<, Wilno [odbitka z „Kuriera Wileńskiego”]. Pozyskano z: https://sbc.org.pl/dlibra/publication/91203/edition/87434/content (dostęp: 29.06.2023).
O braciach naszych na Śląsku, „Wiarus” 1850, z. 7 (1990). W: Wrzesiński W. (red.), Kulak T. (wybór i oprac.), W stronę Odry i Bałtyku. Wybór źródeł (1795-1950). T. 1. O ziemię polską i polski lud (1795-1918). Wrocław-Warszawa: Uniwersytet Wrocławski, „Volumen”.
Pośpiech J. (red.), Smolińska T. (red.), (2002), Z dziejów i dorobku folklorystyki śląskiej (do 1939 roku), Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Rostropowicz J. (2007), Elizabeth Grabowski, „Zeszyty Eichendorffa”, 2007/18,
Simmel G. (1980), Filozofia mody. W: S. Magala, Simmel, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Simonides D. (1989), Folklor Górnego Śląska, red. D. Simonides, Katowice: Śląsk
Simonides D. (2007), Mądrość ludowa. Dziedzictwo kulturowe Śląska Opolskiego, Wrocław, Opole: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. E. Smołki w Opolu.
Skarby śląskiej szafy, Pozyskano z: https://muzeum.bytom.pl/?exhibition=skarby-slaskiej-szafy (dostęp: 29.06.2023; 30.09.2023).
Skoczek-Kulpa R. (1998), Atelier fotograficzne rodziny Tschentscher w Królewskiej Hucie, „Zeszyty Chorzowskie” 1998, nr 3.
Toboła-Feliks M. (2021), Dąbrówka Wielka – wieś w mieście. Animacja zaangażowana w zachowaniu miejscowego stroju ludowego (mediacja na styku etnologii i performatyki).], Journal of Urban Ethnology. Etnologia. Antropologia miasta 19/2021. Pozyskano z: https://journals.iaepan.pl/jue/article/view/2957 (dostęp: 18.0
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.