Obraz pandemii w pamięci dzieci
Abstrakt
Celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytania: Jak w pamięci dzieci – zarówno indywidualnej, jak i zbiorowej – zapisał się pandemiczny rok ich życia? Jakie cechy pamięci dziecka można zrekonstruować na podstawie zebranych odpowiedzi na zadane przez nas pytanie? Artykuł opiera się na koncepcji pamięci zbiorowej J. Assmanna. Podstawę materiałową stanowią przeprowadzone przez autorki badania jakościowe, które objęły 106 dzieci i ich wypowiedzi na temat koronawirusa COVID-19. Przeprowadzone przez nas badania pokazują selektywność pamięci – dzieci pamiętają rok 2020 przede wszystkim jako czas zmian, które obejmują: brak kontaktów z bliskimi, konieczność noszenia maseczek i naukę zdalną. Pamięć jest emocjonalna, pandemiczny rok został zapamiętany jako czas smutku, lęku, straty oraz nudy. Pamięć dzieci jest jednak zróżnicowana pod względem oceny emocjonalnej i racjonalnej – w warstwie emocjonalnej dominuje ocena negatywna, w racjonalnej – pozytywna (dzieci podkreślają korzyści tego czasu).
Bibliografia
Assmann, J. (2008). Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Tłum. Anna Kryczyńska-Pham, red. Robert Traba, Warszawa: Wyd. UW.
Fortunati, W., Lamberti, E. (2008). Cultural Memory: A European Perspective. W: A. Erll, A. Nünning (ed.). Cultural Memory Studies An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin: De Gruyter, s. 127–140.
Kansteiner, W. (2014). Szukanie znaczeń w pamięci: metodologiczna krytyka pamięcio- znawstwa [2002]. W: K. Kończal (red.). (Kon)teksty pamięci. Antologia.Warszawa: Wyd. Narodowe Centrum Kultury, s. 225–246.
Kokociński, M. (2011). Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodzieży. Poznań: Wyd. Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania.
Nowosielska, P. (2021). Szwajca: Dzieci w Polsce są w złej kondycji psychicznej. Izolacja odciska swoje piętno [WYWIAD]. Pozyskano z: https://serwisy.gazetaprawna.pl/zdrowie/artykuly/8129367,szwajca-dzieci-w-polsce-sa-w-zlej-kondycji-psychicznej.html (23.01.2022).
Ricoeur, P. (2006). Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. Janusz Margański. Warszawa: Wyd. Universitas.
Siwek S., Czynniki społeczne w genezie nieprawidłowego rozwoju i zachowania, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica”, nr 14, s. 19-43.
Sokół-Szawłowska M. (2020). Wpływ kwarantanny na zdrowie psychiczne podczas pandemii COVID-19. Pozyskano z https://www.researchgate.net/profile/Marlena-Sokol-Szawlowska/publication/346457068_Wplyw_kwarantanny_na_zdrowie_psychiczne_podczas_pandemii_COVID-19/links/5fd32232a6fdcc697bf71138/Wplyw-kwarantanny-na-zdrowie-psychiczne-podczas-pandemii-COVID-19.pdf (dostęp: 14.02.2022).
Copyright (c) 2022 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.