The Image of the Pandemic in Children’s Memory
Abstract
The aim of the article is to try to answer the question: how was the last pandemic year of their lives recorded in children’s memories, both individually and collectively? What features of children’s memory can be reconstructed on the basis of the collected answers to the question we posed? The article is based on J. Assmann’s concept of collective memory. The material is based on a qualitative study conducted by the authors, which included 106 children and their statements about COVID-19. Our research shows the selectivity of memory: children remember that year primarily as a time of changes, including no contact with their loved ones, the need to wear masks, and distance learning. Memory is emotional and the past year was remembered as a time of sadness, fear, loss, and boredom. However, children’s memory is different in terms of emotional and rational assessment: in the emotional layer, negative assessment dominates, in the rational – positive (children emphasize the benefits of this time).
References
Assmann, J. (2008). Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Tłum. Anna Kryczyńska-Pham, red. Robert Traba, Warszawa: Wyd. UW.
Fortunati, W., Lamberti, E. (2008). Cultural Memory: A European Perspective. W: A. Erll, A. Nünning (ed.). Cultural Memory Studies An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin: De Gruyter, s. 127–140.
Kansteiner, W. (2014). Szukanie znaczeń w pamięci: metodologiczna krytyka pamięcio- znawstwa [2002]. W: K. Kończal (red.). (Kon)teksty pamięci. Antologia.Warszawa: Wyd. Narodowe Centrum Kultury, s. 225–246.
Kokociński, M. (2011). Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodzieży. Poznań: Wyd. Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania.
Nowosielska, P. (2021). Szwajca: Dzieci w Polsce są w złej kondycji psychicznej. Izolacja odciska swoje piętno [WYWIAD]. Pozyskano z: https://serwisy.gazetaprawna.pl/zdrowie/artykuly/8129367,szwajca-dzieci-w-polsce-sa-w-zlej-kondycji-psychicznej.html (23.01.2022).
Ricoeur, P. (2006). Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. Janusz Margański. Warszawa: Wyd. Universitas.
Siwek S., Czynniki społeczne w genezie nieprawidłowego rozwoju i zachowania, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica”, nr 14, s. 19-43.
Sokół-Szawłowska M. (2020). Wpływ kwarantanny na zdrowie psychiczne podczas pandemii COVID-19. Pozyskano z https://www.researchgate.net/profile/Marlena-Sokol-Szawlowska/publication/346457068_Wplyw_kwarantanny_na_zdrowie_psychiczne_podczas_pandemii_COVID-19/links/5fd32232a6fdcc697bf71138/Wplyw-kwarantanny-na-zdrowie-psychiczne-podczas-pandemii-COVID-19.pdf (dostęp: 14.02.2022).
Copyright (c) 2022 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.