The Image of the Pandemic in Children’s Memory

Keywords: individual and collective memory, emotionality, selectivity, subjectivity

Abstract

The aim of the article is to try to answer the question: how was the last pandemic year of their lives recorded in children’s memories, both individually and collectively? What features of children’s memory can be reconstructed on the basis of the collected answers to the question we posed? The article is based on J. Assmann’s concept of collective memory. The material is based on a qualitative study conducted by the authors, which included 106 children and their statements about COVID-19. Our research shows the selectivity of memory: children remember that year primarily as a time of changes, including no contact with their loved ones, the need to wear masks, and distance learning. Memory is emotional and the past year was remembered as a time of sadness, fear, loss, and boredom. However, children’s memory is different in terms of emotional and rational assessment: in the emotional layer, negative assessment dominates, in the rational – positive (children emphasize the benefits of this time).

Author Biographies

Marta Wójcicka, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Doktora habilitowana, prof. UMCS, językoznawca i medioznawca. Pracuje w Katedrze Komunikacji Medialnej Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Zajmuje się problematyką pamięci zbiorowej i komunikacji społecznej. Jest autorką pięciu monografii: Dawno to temu, już bardzo dawno... Formuły ramowe w tekstach polskiej prozy ludowej (2010), Pamięć zbiorowa a tekst ustny (2014), Mem internetowy jako multimodalną gatunek pamięci zbiorowej (2019), Collective Memory and Oral Text (2020) oraz Medialne dyskursy (nie)pamięci zbiorowej (2023).

Edyta Manasterska-Wiącek, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Doktor habilitowana, profesor UMCS, filolog rosyjski i polski. Pracuje w Katedrze Językoznawstwa Słowiańskiego Instytutu Neofilologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jej specjalnością naukową jest lingwistyka przekładu, zwłaszcza przekłady literatury dla dzieci, a także język dziecięcy i zagadnienia normy językowej. Jest autorką trzech monografii: Polska poezja dla dzieci w przekładach na język rosyjski. Na podstawie wierszy Juliana Tuwima i Jana Brzechwy (Lublin 2009); Dyfuzja i paradyfuzja w przekładach literatury dla dzieci (Lublin 2015); Życie – dziecięce ekspresje (Lublin 2019) oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych.

References

Assmann, J. (2008). Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych. Tłum. Anna Kryczyńska-Pham, red. Robert Traba, Warszawa: Wyd. UW.

Fortunati, W., Lamberti, E. (2008). Cultural Memory: A European Perspective. W: A. Erll, A. Nünning (ed.). Cultural Memory Studies An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin: De Gruyter, s. 127–140.

Kansteiner, W. (2014). Szukanie znaczeń w pamięci: metodologiczna krytyka pamięcio- znawstwa [2002]. W: K. Kończal (red.). (Kon)teksty pamięci. Antologia.Warszawa: Wyd. Narodowe Centrum Kultury, s. 225–246.

Kokociński, M. (2011). Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodzieży. Poznań: Wyd. Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania.

Nowosielska, P. (2021). Szwajca: Dzieci w Polsce są w złej kondycji psychicznej. Izolacja odciska swoje piętno [WYWIAD]. Pozyskano z: https://serwisy.gazetaprawna.pl/zdrowie/artykuly/8129367,szwajca-dzieci-w-polsce-sa-w-zlej-kondycji-psychicznej.html (23.01.2022).

Ricoeur, P. (2006). Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. Janusz Margański. Warszawa: Wyd. Universitas.

Siwek S., Czynniki społeczne w genezie nieprawidłowego rozwoju i zachowania, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica”, nr 14, s. 19-43.

Sokół-Szawłowska M. (2020). Wpływ kwarantanny na zdrowie psychiczne podczas pandemii COVID-19. Pozyskano z https://www.researchgate.net/profile/Marlena-Sokol-Szawlowska/publication/346457068_Wplyw_kwarantanny_na_zdrowie_psychiczne_podczas_pandemii_COVID-19/links/5fd32232a6fdcc697bf71138/Wplyw-kwarantanny-na-zdrowie-psychiczne-podczas-pandemii-COVID-19.pdf (dostęp: 14.02.2022).

Published
2022-09-27
How to Cite
[1]
Wójcicka, M. and Manasterska-Wiącek, E. 2022. The Image of the Pandemic in Children’s Memory. Perspectives on Culture. 43, 4/2 (Sep. 2022), 511-528. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.29.