Dewizka jako świadectwo ludzkich emocji skrytych w pięknym przedmiocie – krótkie studium przypadków
Abstrakt
Artykuł podejmuje zagadnienie oryginalnego typu biżuterii, jakim jest dewizka, będąca w przeszłości niezwykłym świadectwem ludzkich emocji, wyrażanych w nich za pośrednictwem symboli i znaków ujętych w kunsztowną artystyczną formę. Podstawę rozważań stanowi analiza wybranych wzorów zabytkowych dewizek z kolekcji muzealnych oraz opracowań z zakresu dziejów biżuterii, w szczególności tzw. biżuterii „mówiącej” i jej symboliki. Mając na uwadze, że temat dewizek nie został jeszcze dogłębnie zbadany, nie posiada opracowania w polskiej literaturze naukowej i dopiero rozpoczynają się badania w zakresie funkcji, typologii, materiałoznawstwa, zdobnictwa oraz kwestii znaczenia kulturowego i społecznego tej zapomnianej biżuterii, artykuł jest próbą wyznaczenia kierunków badań w zakresie znaczeń symbolicznych i związków emocjonalnych tych przedmiotów z ich właścicielami. W toku analizy wybranych przykładów została podjęta próba identyfikacji i wyszczególnienia dominujących wzorów symboli, m.in. miłosnych, charakterystycznych dla określonych kręgów kulturowych, jak również określenia sposobów ich kształtowania, rozwoju w wizualnych realizacjach w wyrobach rzemiosła artystycznego. Ponadto poza wzorami zdobniczymi dewizek, gdzie symbolika uczuć przybiera formę wizualnego znaku, zostały przeanalizowane pod kątem potencjału emocjonalnego również materiały, z jakich zostały wykonane wybrane obiekty, np. włosy ukochanej osoby. Analizy pozwoliły stwierdzić, że dewizka, posługując się określonymi kodami kulturowymi i przyjmując rolę pamiątki lub tajemnego prezentu, była nośnikiem ukrytych wiadomości na temat skrywanych czy wręcz przeciwnie – manifestowanych uczuć w grupach społecznych.
Bibliografia
Ahde-Deal, P. (2013). Women and Jewelry. Helsinki: Aalto University publication series.
Banach, A. (1960). Podróże po szufladzie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bandura, A. (2017). Trichofilia – fetyszyzacja włosów w sztuce współczesnej w ujęciu estetycznym. Nowa krytyka, nr 39, 189-190.
Barański, J. (2008). Dyskurs gęsty: w poszukiwaniu intepretatywnej teorii przedmiotu muzealnego. W: J. Kowalewski, W. Piasek i M. Śliwa (red.), Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności. Olsztyn: Colloquia Humaniorum, 261-298.
(2017) Biżuteria kolekcjonerska. Katalog aukcji Desa Unicum. Warszawa: Desa Unicum.
Broszka ze zbiorów Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie (2005). Pozyskano z: https://collections.vam.ac.uk/item/O113816/brooch-jamieson-charles/ (dostęp: 20.03.2022)
Campbell, M. (1867). Self-instructor in the art. Of hair work, dressing hair, making curls, switches braids and hair jewelary of every description. New York: Campbell.
Clifford Smith, H. (1908). Jewellery. Londyn: Methuen and Co.
Cunningham, J. (2008). Contemporary European narrative jewellery: the prevalent themes, paradigms and the cognitive interaction between maker, wearer and viewer observed through the process, production and exhibition of narrative jewellery. PhD thesis, The Glasgow School of Art. Pozyskano z: http://radar.gsa.ac.uk/4948 (dostęp: 14.02.2022).
Eliade, M. (2009). Obrazy i symbole. Szkice o symbolice magiczno-religijnej. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Gradowski, M. (1984). Dawne złotnictwo. Technika i terminologia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Guiraud, P. (1974). Semiologia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
Høystad, O. M. (2011). Serce. Historia kultury i symbolu. Warszawa: Bellona.
Jorm, J. (2015). ‘I mourn for them I loved’: the material culture of love and loss in eighteenth-century England. MPhil Thesis, School of Historical and Philosophical Inquiry, The University of Queensland. https://doi.org/10.14264/uql.2015.931 Pozyskano z: https://espace.library.uq.edu.au/view/UQ:370308 (dostęp: 20.03.2022).
Kiewnarska, J. (1931). Dobre wychowanie na co dzień. Poznań : Wydawnictwo Polskie R. Wegner.
Klekot, E. (2008). Ontologia rzeczy – znaczenia. W: J. Kowalewski, W. Piasek i M. Śliwa (red.), Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności. Olsztyn: Colloquia Humaniorum, 185-196.
Kopaliński, W. (2017). Słownik symboli. Warszawa: Oficyna Wydawnicza RYTM.
Kowalski, A.P. (2008). Kulturoznawcza genealogia kategorii materialności rzeczy. W: J. Kowalewski, W. Piasek i M. Śliwa (red.), Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności. Olsztyn: Colloquia Humaniorum, 15-26.
Kubalska-Sulkiewicz, K., Bielska-Łach, M. i Manteuffel-Szarota, A. (red.). (2007). Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Letkiewicz, E. (2011). Symbolika klejnotów miłości, przyjaźni i braterstwa. Annales Universtatis Maria Curie Skłodowska a Lublin – Polonia, vol. IX, nr 1, 145-157.
Lurker, M. (2011). Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Lurker, M. (1989). Słownik obrazów i symboli biblijnych. Poznań: Pallottinum.
Machlejd, J. (1927). Mowa kwiatów. Warszawa: C. Ulrich.
Norwid, C. K. (1934). Dzieła Cyprjana Norwida. Drobne utwory poetyczne. Warszawa : "Parnas Polski”.
Pointon, M. (1999). Materialing Mourrning: Hair, Jewellery and the Body. W: M. Kwint, Ch. Breward i J. Aynsley (red.), Material Memories. Bloomsbury Academic, 38-58.
Rotter, L. (2014). Symbolika i przemiany stroju nowożeńców w kulturze polskiej. W: J. Marecki, L. Rotter (red.), Znak-symbol-rytuał. Od narodzin do śmierci. Kraków: Wydawnictwo Pasaże.
Saratowicz-Dudyńska, A. (2019) O akcesoriach stroju staropolskiego (XVI-XVII w.) – wybrane zagadnienia. W: D. Nowacki, M. Piwocka i D. Szewczyk-Prokurat (red.), Rządzić i olśniewać. Klejnoty i Jubilerstwo w Polsce w XVI i XVII w. Warszawa: Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, 65-113.
Scarisbrick, D. (2007). Rings. Jewelry of Power, Love and Loyalty. Londyn: THAMES HUDSON.
Sokołowska, A. (2007). Wykaz varsawianów w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie sporządzone w 1939 r. przez Alinę Sokołowsk. Almanach Muzealny, nr 5, 187-240.
Tikkanen, A. (2022). Elizabeth Graeme Ferguson. Pozyskano z: https://www.britannica.com/biography/Elizabeth-Graeme-Fergusson (dostęp: 20.03.2022).
Toczyńska, M.B. (2013). O biżuterii oświeconych uwag kilka. W: B. Mazurkowa (red.), Codzienność i niecodzienność, t.1 Pasje, przyjemności i upodobania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 111-125.
Witt, Ch. (2019). More Than Bling: Inscribed Jewellery Between Social Distinction, Amatory Gift-Giving, and Spiritual Practice. W: R. Wagner, Ch. Neufeld i L. Liebss (red.), Writing Beyond Pen and Parchment. Publisher de Gruyter, 291-314.
Copyright (c) 2022 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.