Rodzina jako środowisko przeżyć religijnych w świeckiej kulturze

Słowa kluczowe: rodzina, religia, kultura, rytuał, sekularyzacja

Abstrakt

Rodzina jest kluczową strukturą społeczną z punktu widzenia obecności i znaczenia religii w dzisiejszej kulturze. Proces sekularyzacji spowodował poważne zmiany cywilizacyjne, które dotknęły zarówno religię, jak i rodzinę. Świeckość stała się głównym wyznacznikiem tożsamości człowieka. Badania z dziedziny antropologii kultury, socjologii religii czy teologii fundamentalnej wykazują, że teoretyczny model homo oeconomicus czy homo faber nie do końca odzwierciedla obraz egzystencji „realnego człowieka”. Pozostają w nim wciąż cechy homo religiosus, czyli człowieka odczuwającego dramat istnienia, wymiar ostateczności i tajemnicy. Poszukując sensu istnienia i znaczenia swych przeżyć, tworzy symbole, które są próbą nazwania transcendującej go rzeczywistości. W tym aspekcie rodzina jest podstawowym środowiskiem socjalizującym człowieka również w wymiarze religijnym i dającym mu możliwość doświadczenia rzeczywistości sakralnej.

Biogram autora

Marek Żmudziński, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Doktor habilitowany w dziedzinie nauk teologicznych (teologia fundamentalna), od 2000 r. pracownik naukowo-dydaktyczny na Wydziale Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, od 2016 r. dziekan na Wydziale Teologii UWM w Olsztynie; główny obszar jego badań obejmuje eklezjologię, w szczególności prymat Biskupa Rzymu, nieomylność papieską i dialog ekumeniczny; inny wymiar badań dotyczy apologii, obejmującej współczesny wymiar kultury i rodziny oraz obecności Kościoła w życiu publicznym.

Bibliografia

Boissen, A.T. (2015). Religion in crisis and custom: a sociological and psychological study. New York: Andesite Press.

Bruce, S. (2002) God is Dead. Secularisation in the West. Oxford: Wiley-Blackwell.

Casanova, J. (1988). Deprywatyzacja religii. W: W. Piwowarski (red.) Socjologia

religii. Antologia tekstów, Kraków: Nomos, 320-412.

Dąsal, M. (2008). Dlaczego brak nam zaufania do rytuałów? Perspektywa antropologiczna. Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo, nr 1, 33-43.

Decyk, J. (1992). Liturgia życia rodzinnego. Collectanea Theologica, nr 3, 77-90.

De Schrijver, G. (1981). Wiara jako akt ogołocenia i jej przedmiot. Communio, nr 4, 40-57.

Eliade, M. (1958). Patterns in Comparative Religion, New York: Sheed & Ward.

Eliade, M. (1997). Inicjacja, obrzędy, stowarzyszenia tajemne. Narodziny mistyczne. Kraków: Znak.

Fürstenberg, F. E. (1994). Säkularisierung. W: R. Dunde (red.), Religionssoziologie. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 279–287.

Giddens, A., Sutton, P.W. (2014). Socjologia. Kluczowe pojęcia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Habermas, J. (2009). Die Revitalisierung der Weltreligionen – Herausforderung für ein säkulares Selbstverständnis der Moderne? W: J. Habermas (red.), Philosophische Texte 5. Frankfurt am Main: Shurkamp Verlags, 367-389.

Herriger, C. (1998). Rytuały. Komunikacja bez słów. Wrocław: Astrum.

Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jasiński, K. (2017). Relacja między religią i sferą publiczną w filozofii społecznej i politycznej Charlesa Taylora. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.

Kaufmann, F. X. (2000). Wie überlebt das Christentum? Freiburg im Breisgau: Herder.

Kongregacja Nauki Wiary. (1986). Instrukcja o chrześcijańskiej wolności i wyzwoleniu. Poznań: Pallotinum.

Krasnodębski, Z. (2001). Pewność Europy. Tygodnik Powszechny, nr 18, 8.

Langer, S. (1975). Nowy sens filozofii. Rozważania o symbolach myśli, obrzędu i sztuki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Mariański, J. (1990). W poszukiwaniu sensu życia: szkice socjologiczno-pastoralne. Lublin: KUL.

Mariański, J. (2017). Sekularyzacja jako mega trend społeczno-kulturowy. Relacje międzykulturowe, nr 1, 231-257.

Nowak, W. (2011). Liturgia w rodzinie po Soborze Watykańskim II. Warszawskie Studia Teologiczne, nr 24, 1185-198.

O’Dea, T. (1996). The Sociology of Religion. Newbury: Englewood Cliffs.

Pawlik, J. (2006). Antropologiczne badania rytuału. W: M. Filipiak, M. Rajewski (red.), Rytuał: przeszłość i teraźniejszość. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 19–37.

Piwowarski, W. (1988). Wstęp. W: W. Piwowarski (red.) Rytuał religijny w rodzinie. Warszawa-Poznań: Pallotinum, 7-12.

Piwowarski, W. (1983). Socjologia rytuału religijnego. Roczniki Nauk Społecznych, nr 11, 5-84.

Rahner, K. (1983). O możliwości wiary dziś. Kraków: Znak.

Rahner, K. (1997). Podstawowy wykład wiary. Warszawa: PAX

Schneider, L. (1970). Sociological Approach to Religion. New York: Wiley.

Smith, J. E. (1971). Doświadczenie i Bóg. Warszawa: PAX.

Tilich, P. (1987). Dynamika wiary. Poznań: W drodze.

Tyszka, Z. (2003). Rodzina we współczesnym świecie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM

Wach, J. (1961). Socjologia religii. Warszawa: Książka i Wiedza.

Yinger, M. J. (1970). The Scientific Study of Religion. London: The Macmillan Company.

Życiński, J. (1988). Głębia bytu. Kraków: W drodze.

Opublikowane
2023-10-03
Jak cytować
[1]
Żmudziński, M. 2023. Rodzina jako środowisko przeżyć religijnych w świeckiej kulturze. Perspektywy Kultury. 43, 4/2 (paź. 2023), 611-624. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.34.