Rodzina jako środowisko przeżyć religijnych w świeckiej kulturze
Abstrakt
Rodzina jest kluczową strukturą społeczną z punktu widzenia obecności i znaczenia religii w dzisiejszej kulturze. Proces sekularyzacji spowodował poważne zmiany cywilizacyjne, które dotknęły zarówno religię, jak i rodzinę. Świeckość stała się głównym wyznacznikiem tożsamości człowieka. Badania z dziedziny antropologii kultury, socjologii religii czy teologii fundamentalnej wykazują, że teoretyczny model homo oeconomicus czy homo faber nie do końca odzwierciedla obraz egzystencji „realnego człowieka”. Pozostają w nim wciąż cechy homo religiosus, czyli człowieka odczuwającego dramat istnienia, wymiar ostateczności i tajemnicy. Poszukując sensu istnienia i znaczenia swych przeżyć, tworzy symbole, które są próbą nazwania transcendującej go rzeczywistości. W tym aspekcie rodzina jest podstawowym środowiskiem socjalizującym człowieka również w wymiarze religijnym i dającym mu możliwość doświadczenia rzeczywistości sakralnej.
Bibliografia
Boissen, A.T. (2015). Religion in crisis and custom: a sociological and psychological study. New York: Andesite Press.
Bruce, S. (2002) God is Dead. Secularisation in the West. Oxford: Wiley-Blackwell.
Casanova, J. (1988). Deprywatyzacja religii. W: W. Piwowarski (red.) Socjologia
religii. Antologia tekstów, Kraków: Nomos, 320-412.
Dąsal, M. (2008). Dlaczego brak nam zaufania do rytuałów? Perspektywa antropologiczna. Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo, nr 1, 33-43.
Decyk, J. (1992). Liturgia życia rodzinnego. Collectanea Theologica, nr 3, 77-90.
De Schrijver, G. (1981). Wiara jako akt ogołocenia i jej przedmiot. Communio, nr 4, 40-57.
Eliade, M. (1958). Patterns in Comparative Religion, New York: Sheed & Ward.
Eliade, M. (1997). Inicjacja, obrzędy, stowarzyszenia tajemne. Narodziny mistyczne. Kraków: Znak.
Fürstenberg, F. E. (1994). Säkularisierung. W: R. Dunde (red.), Religionssoziologie. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus, 279–287.
Giddens, A., Sutton, P.W. (2014). Socjologia. Kluczowe pojęcia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Habermas, J. (2009). Die Revitalisierung der Weltreligionen – Herausforderung für ein säkulares Selbstverständnis der Moderne? W: J. Habermas (red.), Philosophische Texte 5. Frankfurt am Main: Shurkamp Verlags, 367-389.
Herriger, C. (1998). Rytuały. Komunikacja bez słów. Wrocław: Astrum.
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jasiński, K. (2017). Relacja między religią i sferą publiczną w filozofii społecznej i politycznej Charlesa Taylora. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Kaufmann, F. X. (2000). Wie überlebt das Christentum? Freiburg im Breisgau: Herder.
Kongregacja Nauki Wiary. (1986). Instrukcja o chrześcijańskiej wolności i wyzwoleniu. Poznań: Pallotinum.
Krasnodębski, Z. (2001). Pewność Europy. Tygodnik Powszechny, nr 18, 8.
Langer, S. (1975). Nowy sens filozofii. Rozważania o symbolach myśli, obrzędu i sztuki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Mariański, J. (1990). W poszukiwaniu sensu życia: szkice socjologiczno-pastoralne. Lublin: KUL.
Mariański, J. (2017). Sekularyzacja jako mega trend społeczno-kulturowy. Relacje międzykulturowe, nr 1, 231-257.
Nowak, W. (2011). Liturgia w rodzinie po Soborze Watykańskim II. Warszawskie Studia Teologiczne, nr 24, 1185-198.
O’Dea, T. (1996). The Sociology of Religion. Newbury: Englewood Cliffs.
Pawlik, J. (2006). Antropologiczne badania rytuału. W: M. Filipiak, M. Rajewski (red.), Rytuał: przeszłość i teraźniejszość. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 19–37.
Piwowarski, W. (1988). Wstęp. W: W. Piwowarski (red.) Rytuał religijny w rodzinie. Warszawa-Poznań: Pallotinum, 7-12.
Piwowarski, W. (1983). Socjologia rytuału religijnego. Roczniki Nauk Społecznych, nr 11, 5-84.
Rahner, K. (1983). O możliwości wiary dziś. Kraków: Znak.
Rahner, K. (1997). Podstawowy wykład wiary. Warszawa: PAX
Schneider, L. (1970). Sociological Approach to Religion. New York: Wiley.
Smith, J. E. (1971). Doświadczenie i Bóg. Warszawa: PAX.
Tilich, P. (1987). Dynamika wiary. Poznań: W drodze.
Tyszka, Z. (2003). Rodzina we współczesnym świecie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM
Wach, J. (1961). Socjologia religii. Warszawa: Książka i Wiedza.
Yinger, M. J. (1970). The Scientific Study of Religion. London: The Macmillan Company.
Życiński, J. (1988). Głębia bytu. Kraków: W drodze.
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.