Recepcja pism Niccolò Machiavellego w twórczości literackiej Andrzeja Maksymiliana Fredry

Słowa kluczowe: Andrzej Maksymilan Fredro, Niccolò Machiavelli, recepcja, Książę, filozofia polityczna

Abstrakt

W niniejszym artykule postaram się ukazać, w jakim stopniu pisma Niccolò Machiavellego oddziaływały na twórczość literacką Andrzeja Maksymiliana Fredry. Warto wspomnieć, że myśl polityczna autora Księcia była w XVII w. rozpowszechniona wśród polskiej elity umysłowej. Jednak w dawnej Polsce coraz częściej krytykowano Florentczyka, uważając, iż propaguje typ polityki przepełnionej fałszem i cynizmem. Fredro w swoich dziełach nie postrzegał w ten sposób Machiavellego. Odnosił się bowiem do idei zawartych w dwóch – różnych pod względem treści – dziełach florenckiego sekretarza: Księciu oraz Rozważaniach nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza.

Biogram autora

Anna Maciejewska, Uniwersytet Wrocławski

Urodzona w 1994 r., literaturoznawczyni, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego. Absolwentka studiów licencjackich i magisterskich z zakresu filologii polskiej (specjalizacja nauczycielska: język polski z historią). Ukończyła również studia licencjackie i magisterskie na kierunku administracja. Aktualnie pracuje pod kierunkiem dr. hab. Dariusza Dybka nad rozprawą doktorską na temat Niccolò Machiavellego i makiawelizmu w literaturze polskiej XVI–XIX wieku. W kręgu jej głównych zainteresowań znajduje się historia literatury dawnej, filozofia polityczna, a także doktryny polityczne i prawne. Autorka m.in. takich artykułów naukowych, jak: Recepcja pism Niccolò Machiavellego w „Rozmowie Plebana z Ziemianinem” Łukasza Opalińskiego, Plugawe i orgiastyczne święto miłości? Sobótka w ujęciu Jana Kochanowskiego, Filozoficzne i religijne aspekty poszczególnych tańców w dziełach Mikołaja Reja, O elementach fantastyki w literaturze XVI i XVII wieku. Wizje niezwykłych krain, państw i miast. Współredaktorka tomu Taniec, kobiety i śpiew w literaturze oraz sztukach audiowizualnych.

Bibliografia

Barycz, H. (1948). Andrzej Maksymilian Fredro wobec zagadnień wychowawczych. Kraków: Nakładem Polskiej Akademii Umiejętności.

Barycz, H. (1965). Spojrzenia w przeszłość polsko-włoską. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Bömelburg, H.J. (2006). Frühneuzeitliche Nationen im östlichen Europa: das polnische Geschichtsdenken und die Reichweite einer humanistischen Nationalgeschichte (1500–1700). Wiesbaden: Otto Harrassowitz Verlag.

Dąbkowska, J. (2000). Problem erudycji w „Rozmowach Artaksesa i Ewandra” Stanisława Herakliusza Lubomirskiego. Pamiętnik Literacki 2000, z. 3(91), 83–94.

Fredro, A.M. (1999). Monita politico-moralia. Przestrogi polityczno-obyczajowe, przeł. E.J. Głębicka. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.

Fredro, A.M. (2017). Peregrynacja dwuletnia każdemu Polakowi potrzebna. W: A.M. Fredro. Ojcowskie synom przestrogi. Instrukcje rodzicielskie (XVI–XVII w.), D. Żołądź-Strzelczyk i M. Kowalczyk (red.). Wrocław: Wydawnictwo Chronicon, 417–430.

Fredro, A.M. (1730). Vir Consilii Monitis Ethicorum nec non Prudentiae Civilis (…) Accessere alia quaedam Miscellanea Ejusdem Authoris. Lwów: Drukarnia Jezuitów.

Głębicka, E.J. (2008). Petrarca, Machiavelli, Abati. W: M. Di Salvo, G. Moracci i G. Siedina (red.), Nel mondo degli Slavi: incontri e dialoghi tra culture: studi in onore di Giovanna Brogi Bercoff, t. 1. Firenze: Firenze University Press, 225–232.

Głębicka, E.J. (2004). Pojęcia „populus” i „libertas” w politycznych traktatach Andrzeja Maksymiliana Fredry. W: J. Axer (red.), Łacina jako język elit. Warszawa: Wydawnictwo DiG, 109–120.

Głębicka, E.J. i Lasocińska, E. (1999). Wprowadzenie do lektury. W: A.M. Fredro, Monita politico-moralia. Przestrogi polityczno-obyczajowe, przeł. E.J. Głębicka. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 5–15.

Lipsius, J. (1600). O stałości księgi dwoie […], przeł. J. Piotrowicz. Wilno: Nakładem Józefa Korsaka.

Machiavelli, N. (1984). Książę, przeł. Cz. Nanke. W: N. Machiavelli, Książę. Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 33–116.

Machiavelli, N. (2009). Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liwiusza, przeł. K. Żaboklicki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Mączak, A. (1986). Rządzący i rządzeni. Władza i społeczeństwo w Europie wczesnonowożytnej. Warszawa: Wydawnictwo Semper.

Raubo, G. (2006). Światło przyrodzone. Rozum w literaturze polskiego baroku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Rynduch, Z. (1980). Andrzej Maksymilian Fredro (portret literacki). Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Rynduch, Z. (1972). Ze studiów nad twórczością Andrzeja Maksymiliana Fredry. Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego. Prace Historycznoliterackie, nr 1, 5–23.

Targosz, K. (1967). Hieronim Pinocci – studium z dziejów kultury naukowej w Polsce XVII wieku. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Thompson, E. (2018). Sarmatism, or the Secrets of Polish Essentialism. W: T. Trojanowska, J. Niżyńska, P. Czapliński (red.), Being Poland: A New History of Polish Literature and Culture since 1918. Toronto: University of Toronto Press, 3–29.

Tracz-Tryniecki, M. (2020). The Principle of necessitas frangit legem in the Activity and Thought of Andrzej Maksymilian Fredro, Studia Iuridica Lublinensia, t. 29, nr 5(29), 311–327.

Tracz-Tryniecki, M. (2019). Republika versus monarchia. Myśl polityczna i prawna Andrzeja Maksymiliana Fredry. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Żurkowa, R. (1971). Znajomość dzieł Iustusa Lipsiusa w Krakowie w XVII w. Studia o książce, t. 2, 147–161.

Opublikowane
2022-12-29
Jak cytować
[1]
Maciejewska, A. 2022. Recepcja pism Niccolò Machiavellego w twórczości literackiej Andrzeja Maksymiliana Fredry. Perspektywy Kultury. 43, 4/2 (grudz. 2022), 625-638. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.35.