Dylematy na granicy światów

Dylematy na granicy światów. Refleksje na kanwie książki Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami pod redakcją Sylwii Jaskuły, Księgarnia Akademicka, Kraków 2022

Abstrakt

Świat wirtualny to dziś niezbywalny element codzienności współczesnego człowieka niepotrafiącego już żyć wyłącznie w świecie realnym – zbyt ciasnym, ubogim, czasem niebezpiecznym. W rekompensowaniu jego niedostatków świetnie sprawdzają się nowe technologie, przydatne też w odbywaniu podróży pomiędzy bytami w dowolnym czasie oraz z każdego niemal miejsca i nie-miejsca (Augé, 2010). Dzięki nim podmiot może przebywać w obu tych światach jednocześnie w wymiarze hybrydalnym, w którym one współistnieją, wzajemnie się przenikają, wciąż zachowując cechy właściwe każdemu z nich (Jaskuła, 2021). Czy egzystujący w tych światach lub pomiędzy nimi człowiek, oddziałując na ich kształt, ale też się im podporządkowując, wciąż jeszcze jest sprawcą i ich kreatorem czy już tylko niewolnikiem? Wątpliwości przybywa wraz z kolejnymi pytaniami: o status ontyczny hybrydalnego świata, o role odgrywane w nim przez ludzi i nie-ludzi (Mica i Łuczeczko, 2011), o konsekwencje wynikające z przeżywania życia pomiędzy bytami, a także o wiele innych aspektów tego niejednoznacznego środowiska.

Biogram autora

Maria Groenwald, Akademia Ateneum w Gdańsku

Prof. dr hab., kierownik Katedry Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Wydziału Studiów Edukacyjnych Akademii Ateneum w Gdańsku. Zainteresowania badawcze koncentruje wokół dydaktyki ogólnej, pedagogiki szkolnej i przedszkolnej oraz pedeutologii. Autorka szeregu opracowań związanych z tą tematyką, m.in. książek: Etyczne aspekty egzaminów szkolnych, Nauczycielskie decydowanie. Rekonstrukcja znaczeń.

Bibliografia

Archer, M.S. (2013), Człowieczeństwo. Problem sprawstwa, przekł. A. Dziuban. Kraków. Zakład Wydawniczy Nomos.

Augé, M. (2010), Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przekł. R. Chymkowski. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bales, K. (2019), Jednorazowi ludzie. Nowe niewolnictwo w gospodarce światowej, przekł. A. Dzierzgowska. Gdańsk. Wydawnictwo w Podwórku.

Chyrowicz, B. (2008), O sytuacjach bez wyjścia w etyce. Dylematy moralne: ich natura, rodzaje i sposoby rozstrzygania.. Kraków. Wydawnictwo Znak.

Groenwald, M. (2021), Nauczycielskie decydowanie. Rekonstrukcja doświadczeń. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Jaspers, K. (2018), Problem winy: o politycznej odpowiedzialności Niemiec, przekł. J. Garewicz. Warszawa. Narodowe Centrum Kultury.

Kuhn, T. (2011), Struktura rewolucji naukowych, przekł. H. Ostrołęcka. Warszawa. Fundacja Aletheia.

Latour, B. (2010), Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do Teorii Aktora-Sieci, przekł A. Dera, K. Abriszewski. Kraków. Universitas.

Malewski, M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław. Wydawnictwo Naukowe DSW.

Melosik, Z., Szkudlarek, T. (1998), Kultura, tożsamość, edukacja. Migotanie znaczeń. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Maslow, A.H. (1990), Motywacja i osobowość, przekł. P. Sawicka. Warszawa. Pax.

Nagel, T. (1997), Pytania ostateczne, przekł. A. Romaniuk. Warszawa. Fundacja Aletheia.

Piecuch, Cz. (2001), Człowiek metafizyczny. Warszawa-Kraków. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rainko, S. (2011), Dwa paradygmaty. Esej z teorii wiedzy. Warszawa. Państwowy Instytut Wydawniczy.

Trochimska-Kubacka, B. (1999), Absolutyzm aksjologiczny. Rekonstrukcja oparta na aksjologii Rickerta, Schelera i Hartmanna. Wrocław. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Mica, A., Łuczeczko, P. (2011), Ludzie i nie-ludzie. Perspektywa socjologiczno-antropologiczna. Pszczółki, Wydawnictwo Orbis Exterior.

Rozdział w pracy zbiorowej

Poczobut, R. (2012), Interdyscyplinarność i pojęcia pokrewne. W: A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 39-70.

Jaskuła, S. (2015). Pedagogika przestrzeni informacyjnej. W: M. Tanaś i S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – edukacja, t.1: Cyfrowa przestrzeń kształcenia. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls, 77-96.

Siemianowski, A. (2009), O potrzebie filozoficznych badań nad wartościami. W: E. Okońska, K. Stachewicz (red.), Co się dzieje z wartościami? Próby diagnozy. Poznań. Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 49-56.

Artykuły w czasopismach z przydzielonym identyfikatorem DOI

Charzyński P. i in. (2022), A global perspective on soil science education at third educational level; knowledge, practice, skills and challenges. Geoderma, 425 (2022) 116053. doi.org/10.1016/j.geoderma.2022.116053.

Jaskuła, S. (2021), Hybrydalna wędrówka między wymiarami. Journal of Modern Science, 1/46/2021, s. 41-55. DOI 10.13166/JOMS.ISSN.1734-2031.

Jaskuła, S., Korporowicz, L. (2014), Kultury narodowe w procesie wirtualizacji. Politeja, Tom 11 Nr 5 (31/1). DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.11.2014.31_1.02.

Artykuły w czasopismach bez przydzielonego identyfikatora DOI

Lipiec, J. (2009), Człowieczeństwo. Esej ekstrapolacyjny. Przegląd Filozoficzny — Nowa Seria R. 18: 2009, Nr 3 (71). PF_2009-R18_3_22_Lipiec-J_Czlowieczenstwo.pdf (uw.edu.pl)

Opublikowane
2023-08-22
Jak cytować
[1]
Groenwald, M. 2023. Dylematy na granicy światów: Dylematy na granicy światów. Refleksje na kanwie książki Rzeczywistość hybrydalna. Pomiędzy bytami pod redakcją Sylwii Jaskuły, Księgarnia Akademicka, Kraków 2022. Perspektywy Kultury. 43, 4/2 (sie. 2023), 707-716. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.41.