Kultura partycypacji a media

Prezentacja badań eksploracyjnych w grupie „młodych dorosłych”

Słowa kluczowe: zmiana rytuałów kulturowych, kultura partycypacji, pedagogika medialna, COVID-19, historia zdarzeń medialnych

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja badań na grupie 284 młodych (do 35. roku życia), aktywnych fizycznie i kulturowo ludzi, którzy w obliczu lockdownu musieli zmienić swoje przyzwyczajenia partycypacji w rytuałach kulturowych i medialnych. Przeprowadzone badanie pozwoliło na ukazanie trwałych trendów zmian, jakie zaszły w świadomości odbiorczej. Badanie przeprowadzono w paradygmacie badań ilościowych techniką webankiety. Uzyskane odpowiedzi miały charakter deklaratywny. Z badań można wywnioskować, że lockdown w znaczący sposób zmienił podejście do serwisów streamingowych, które w dużym stopniu zastąpiły partycypację kinową. Przedstawioną tezę potwierdza przykład 113 osób deklarujących się jako kinomaniacy, tj. osoby, które uczęszczały do kina co najmniej dwa razy w miesiącu i traktowały to wydarzenie jako normalną aktywność; obecnie deklarują mniejszy udział w spektaklach kinowych (jeden raz w miesiącu) oraz wskazują na zwiększenie atrakcyjności tzw. filmów telewizyjnych. Innym przykładem zawartym w tekście jest opis funkcjonowania nowo powstałych grup sąsiedzkich jako alternatywy dla mediów lokalnych. Wnioski płynące z przeprowadzonych badań mogą posłużyć jako materiał wyjściowy do kolejnych badań prowadzonych przez badaczy z zakresu: humanistyki cyfrowej, nauk o kulturze i religii, pedagogiki medialnej oraz medioznawców badających wpływ mediów na zmiany społeczne.

Biogramy autorów

Jarosław Kinal, Kolegium Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Rzeszowski

Doktor nauk społecznych, socjolog i medioznawca. Pełnomocnik Prorektora Kolegium Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Rzeszowskiego ds. Organizacji i Współpracy z Zagranicą. Prowadzone badania obejmują zagadnienia wpływu technologii na życie społeczne oraz wykorzystywania informacji w procesach kulturotwórczych.

Mariola Kinal, Kolegium Nauk Społecznych, Uniwersytet Rzeszowski

Doktor nauk społecznych, pedagog i socjolog. Adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Zainteresowania badawcze obejmują kwestie kultury organizacyjnej instytucji oświatowych, wykorzystania nowych mediów w edukacji oraz dydaktyki edukacji wczesnoszkolnej.

Bibliografia

Bańka A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Scholar: Warszawa

Baranowski M. (2019), Kultura partycypacji a nowe media: między dobrostanem a stanem złobycia. Zarządzanie w kulturze, zeszyt 1/2019, s. 1-17

Bougsiaa H., Kopciewicz L. (2016). Dzieci w kulturze mobilnej. Partycypacja, uczenie się i emancypacja pokolenia „cyfrowych tubylców”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, tom 19, numer 1(73), s. 139-154

Cieniek R. (2018). User generated content jako przejaw kultury uczestnictwa w Polsce. Kognitywistyka i Media w Edukacji , nr 1/2018

de Certeau, M. (1984). The Practice of Everyday Life. Berkeley: University of California Press

Dena C. (2008). Emerging participatory culture practices: player-created tiers in alternate reality games. Convergence 14(1):41–57

Hinton S., Hjorth, L. (2013), "What Is Web 2.0?", Understanding Social Media, SAGE Publications Ltd, pp. 7–31,

Jenkins H., Clinton K., Purushotma R.,Robison A.,Weigel M. (2009). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century, https://www.macfound.org/media/article_pdfs/jenkins_white_paper.pdf (dostęp 8.09.2023)

Jupowicz-Ginalska A. (2019). Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań. Warszawa

Levinson D. (1986), A conception of adult development, „American Psychologist” , vol. 41 (1/1986), s. 3–13

Nellinger N. (2016) , Participatatory culture - a handbook for students. University of Belfast

Potanievitsh T. (2015). The Concept of Luxury from a Consumer Culture Perspective. https://research.manchester.ac.uk/files/54586068/FULL_TEXT.P (dostęp 8.09.2023)

Youniar A., Barquis D. (2022) Social Media and Participatory Culture: Audience Participation and Its Contribution to Determining Video Blog Content on YouTube. Proceedings of the 2nd International Conference on Social Knowledge Sciences and Education (ICSKSE 2022). Atlantis Press

Opublikowane
2024-01-17
Jak cytować
[1]
Kinal, J. i Kinal, M. 2024. Kultura partycypacji a media: Prezentacja badań eksploracyjnych w grupie „młodych dorosłych”. Perspektywy Kultury. 44, 1 (sty. 2024), 21-32. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4401.06.
Dział
Kultura w mediach, media w kulturze