Nędzna przyszłość

Obce czasowości w teatrze śmierci Tadeusza Kantora

Słowa kluczowe: czas, przyszłość, teatr śmierci, Tadeusz Kantor, witalizm

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest omówienie refleksji teoretycznych i praktyk teatralnych Tadeusza Kantora w kontekście złożonej figury przyszłości. Autor rekonstruuje główne założenia dziwnego witalizmu przenikającego teatr śmierci, osadzonego w afirmacji spotkania scenicznego. Jak się okazuje, „biedny” styl Kantora może zostać odczytany jako model pozwalający nam myśleć o tytułowej „nędznej przyszłości”: figurze, która wymyka się nadziejom czy oczekiwaniom, stanowiąc raczej trop niesamowitej różnicy. Przekształcone wymiary życia i śmierci u Kantora pozwalają nam przemyśleć ową różnicę w obrębie naszego współistnienia z obcymi, często sprzecznymi ze sobą, czasowościami. Autor domyka swoje rozważania krótką lekturą Dziś są moje urodziny, ostatniego spektaklu Kantora, który zespala wszystkie domeny „nędznej przyszłości” omówione w artykule.

Biogram autora

Michał Kisiel, Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

Anglista, adiunkt w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie. Posiada tytuł doktora literaturoznawstwa uzyskany na podstawie rozprawy poświęconej nowomaterialistycznemu potencjałowi wybranych dzieł Samuela Becketta oraz Tadeusza Kantora. Jest autorem wielu artykułów w języku polskim i angielskim poświęconych twórczości Samuela Becketta w świetle dekonstrukcji, nowego materializmu, posthumanizmu oraz filozoficznego projektu Alaina Badiou. Ponadto, jego zainteresowania badawcze obejmują ontologiczny i materialny zwrot we współczesnej humanistyce, humanistykę środowiskową i zaangażowaną oraz dyskursy antropocenu. W 2015 roku był uczestnikiem The Northwestern University Paris Program in Critical Theory.

Bibliografia

Arvanitakis, K.I. (2019). A Psychoanalytic Perspective on Tragedy, Theater and Death. Tadeusz Kantor and the Ontology of the Self. London, New York: Routledge.

Badiou, A. (2001). Ethics. An Essay on the Understanding of Evil. Trans. P. Hallward. London, New York: Verso.

Badiou, A. (2013). Rhapsody for the Theatre. Ed. and trans. B. Bosteels with the assistance of M. Puchner. London, New York: Verso.

Braidotti, R. (2013). The Posthuman. Cambridge, Malden: Polity Press.

Bennett, J. (2010). Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Durham, London: Duke University Press.

Caputo, J.D. (1997). The Prayers and Tears of Jacques Derrida. Religion without Religion. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press.

Derrida, J. (1993). Aporias. Trans. T. Dutoit. Stanford: Stanford University Press.

Fazan, K. (2019). Kantor. Nie/obecność. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kantor, T. (1984). Wielopole, Wielopole. In: T. Kantor, Wielopole, Wielopole. Kraków, Wrocław: Wydawnictwo Literackie, 25–106.

Kantor, T. (1993a). “Reality of the Lowest Rank.” In: T. Kantor, A Journey through Other Spaces. Essays and Manifestos, 1944–1990. Ed. and trans. M. Kobialka. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 117–124.

Kantor, T. (1993b). “The Infamous Transition from the World of the Dead into the World of the Living: Fiction and Reality.” In: T. Kantor, A Journey through Other Spaces. Essays and Manifestos, 1944–1990. Ed. and trans. M. Kobialka. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 161–165.

Kantor, T. (1993c). “The Real ‘I’.” In: T. Kantor, A Journey through Other Spaces. Essays and Manifestos, 1944–1990. Ed. and trans. M. Kobialka. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 161–165.

Kantor, T. (1993d). “The Theatre of Death.” In: T. Kantor, A Journey through Other Spaces. Essays and Manifestos, 1944–1990. Ed. and trans. M. Kobialka. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 106–116.

Kantor, T. (1993e). “To Save from Oblivion.” In: T. Kantor, A Journey through Other Spaces. Essays and Manifestos, 1944–1990. Ed. and trans. M. Kobialka. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 166–171.

Kantor, T. (2004). Pisma. Dalej już nic... Teksty z lat 1985–1990. Ed. K. Pleśniarowicz. Wrocław, Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA.

Kantor, T. (2004). Pisma. Teatr śmierci. Teksty z lat 1975–1984. Ed. K. Pleśniarowicz. Wrocław, Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA.

Kantor, T. (2006). Wielopole, Wielopole Tadeusza Kantora. Zapis filmowy: Andrzej Sapija. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA. Film.

Kantor, T. (2008a). Dziś są moje urodziny. Zapis filmowy Stanisława Zajączkowskiego. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA. Film.

Kantor, T. (2008b). Nigdy tu już nie powrócę. Zapis filmowy Andrzeja Sapiji. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA. Film.

Kantor, T. (2009). “Illusion and Repetition.” In: M. Kobialka, Further on, Nothing. Tadeusz Kantor’s Theatre. Minneapolis, London: University of Minnesota Press, 402-405.

Kobialka, M. (2009). Further on, Nothing. Tadeusz Kantor’s Theatre. Minneapolis, London: University of Minnesota Press.

Lehmann, H.-T. (2006). Postdramatic Theatre. Trans. K. Jürs-Munby. London, New York: Routledge.

Morton, T. (2012). “The Object-oriented Defense of Poetry.” New Literary History, Vol. 43, No. 2, 205–224.

Morton, T. (2013). Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World. Minneapolis, London: University of Minnesota Press.

Romanska, M., K. Cioffi (eds). (2020). Theatermachine: Tadeusz Kantor in Context. Evanston: Northwestern University Press.

Twitchin, M. (2016). The Theatre of Death – The Uncanny in Mimesis. Tadeusz Kantor, Aby Warburg, and an Iconology of the Actor. London: Palgrave Macmillan.

Opublikowane
2024-03-21
Jak cytować
[1]
Kisiel, M. 2024. Nędzna przyszłość: Obce czasowości w teatrze śmierci Tadeusza Kantora. Perspektywy Kultury. 45, 2 (mar. 2024), 25-38. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4502.03.