Od swoich do obcych, od obcych do swoich

transformacja wizerunku chrześcijanina w kronikach zakonu krzyżackiego XIII i XIV wieku

Słowa kluczowe: zakon krzyżacki, krucjaty bałtyckie, rycerze, chrześcijanie, poganie, wiara, apostazja, transformacja

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest analizie przemiany pogan po ich chrzcie oraz chrześcijańskich rycerzy i nawróconych mieszkańców sąsiednich ziem pogańskich po ich zdradzie lub apostazji w trzynastoi czternastowiecznych kronikach zakonu krzyżackiego. Biorąc pod uwagę ideologiczne tło krucjat bałtyckich, autorka prowadzi swoje badania w kontekście koncepcji inności i wyróżnia grupy swoich (chrześcijan, rycerzy zakonnych) i obcych (pogan) jako punkt wyjścia swojego badania. To rozróżnienie pozwala nie tylko zidentyfikować dwie grupy na podstawie ich przynależności do prawdziwej wiary z punktu widzenia członków zakonu, ale także prześledzić transformację, jaką przechodzą poganie po chrzcie lub chrześcijanie po zbrodniach i apostazji, oraz podkreślić metody stosowane przez kronikarzy do zobrazowania takiego transferu.

Biogram autora

Yanina Ryier, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie

Dr, adiunkt badawczo-dydaktyczny w Instytucie Neofilologii Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie. Zainteresowania badawcze obejmują analizę kategorii władzy, mechanizmów jej legitymizacji oraz sakralizacji w Europie Środkowo-Wschodniej, głównie w Wielkim Księstwie Litewskim, w epoce średniowiecza oraz wczesnej nowożytności, a także studia nad wizerunkiem Litwinów-pogan w kronikach chrześcijańskich z XIII–XV w. Autorka monografii, rozdziałów w monografiach zbiorowych i ponad 40 artykułów naukowych.

Bibliografia

Brundage, J. A. (red.). (2003). The Chronicle of Henry of Livonia. Henricus Lettus. New York: Columbia University Press.

Die ältere Chronik von Oliva. (1874). W: Th. Hirsch, M. Töppen, E. Strehlke (red.), Scriptores Rerum Prussicarum, t. 5. Leipzig: Verlag von S. Hirzel.

Pertz, G. H. (red.) (1874). Heinrici chronicon Lyvoniae. Hannover: Impensis Bibliopolii Hahniani.

Petri de Dusburg. (1861). Cronicon Terrae Prussiae. W: Th. Hirsch, M. Töppen, E. Strehlke (red.), Scriptores Rerum Prussicarum, t. 1. Leipzig: Verlag von S. Hirzel.

Fischer, M. (red.). (2016). The Chronicle of Prussia by Nicolaus von Jeroschin. A History of the Teutonic Knights in Prussia, 1190-1331, ser. Crusade Texts in Translation, t. 20. London – New York: Routledge.

Zonenberg, S., Kwiatkowski, K. (red.). (2017). Wigand von Marburg, Nowa Kronika Pruska. Toruń: TNT.

Baronas, D., Rowell, S.C. (2013). The Conversion of Lithuania: From Pagan Barbarians to Late Medieval Christians. Vilnius: Institute of Lithuanian Literature and Folklore.

Christiansen, E. (1980). The Northern Crusades: The Baltic and the Catholic Frontier 1100-152. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Classen, A. (2002). Introduction: The Self, the Other, and Everything in Between: Xenological Phenomenology of the Middle Ages. W: A. Classen (red.), Meeting the Foreign in the Middle Ages. New York: Routledge.

Ehlers, A. (2017). The Crusade of the Teutonic Knights against Lithuania Reconsidered. W: A.V. Murray (red.), Crusade and conversion on the Baltic frontier, 1150-1500. London: Ashgate, 21-44.

Kļaviņš, K. (2006). The Ideology of Christianity and Pagan Practice among the Teutonic Knights: The Case of the Baltic Crusades, Journal of Baltic Studies, nr 37 (3), 260-276.

Kowalczyk, S. (1986). Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego. Wrocław: Wrocławska Księgarnia Archidiecezjalna.

Kwaitkowski, K. (2009). ‘Christ ist erstanden...’ i chrześcijanie zwyciężają!: sakralizacja w porządku liturgicznym zbrojnej walki przeciwko poganom jako element określający tożsamość członków korporacji zakonu niemieckiego w Prusach, Komunikaty Mazursko-Warmińskie, nr 4, 471-489.

Leighton, G. (2022). Ideology and Holy Landscape in the Baltic Crusades. Leeds: ARC Humanities Press.

Łowmiański, H. (1954). Agresja Zakonu Krzyżackiego na Litwę w wiekach XII-XV, Przegląd Historyczny, nr XLV (2/3), 338-371.

Markman, K. (2015). Between Two Worlds: A Comparative Study of the Representations of Pagan Lithuania in the Chronicles of the Teutonic Order and Rus'. PhD dissertation. Los Angeles: University of California.

Matuzova, V. (2001). Mental Frontiers: Prussians as Seen by Peter von Dusburg. W: A.V. Murray (red.), Crusade and Conversion on the Baltic Frontier: 1150–1500. London – New York: Routledge.

Militzer, K. (1999). From the Holy Lands to Prussia: the Teutonic Knights between Emperors and Popes and their Policies until 1309. W: J. Sarnowsky (red.), Mendicants, Military Orders, and Regionalism in Medieval Europe. London – New York: Routledge.

Murray, A.V. (2016). Heathens, Devils and Saracens. Crusader Concepts of the Pagan Enemy during the Baltic Crusades (Twelfth to Fifteenth Centuries). W: T.K. Nielsen, I. Fonnesberg-Schmidt (red.), Crusading on the Edge: Ideas and Practices of Crusading in Iberia and the Baltic Region, 1100-1500, eds. Turnhout: Brepols, 199-224.

Pohl, W. (1998). Introduction: Strategies of Distinction. W: W. Pohl, H. Reimitz (red.), Strategies of Distinction: The Construction of Ethnic Communities, 300–800. Leiden: Brill, 1-15.

Rowell, S. C. (1994). Lithuania Ascending: A Pagan Empire within East-Central Europe, 1295-1345. Cambridge: Cambridge University Press.

Rowell, S. C. (1990). Pagans, peace and the Pope 1322–1324: Lithuania in the Centre of European Diplomacy, Archivum Historiae Pontificiae, 28, 63-98

Ryier Y. (2020). To the issue of the phenomenon of “God`s punishment” of pagans of Lithuania for their attacks on the Christian lands of the Teutonic Order in the Order chronicles of the 14th century, Rocznik Przemyski, nr 1 (25), 13–23.

Trupinda, J. (1999). Ideologia Krucjatowa w Kronice Piotra z Dusburga. Gdańsk: Ferberiana.

Taylor, C. (1989). Sources of the Self: The Making of Modern Identity. Cambridge: Cambridge University Press.

Urban, W.L. (1994). The Baltic Crusade. Chicago: Lithuanian Research and Studies Center.

Woodward, K. (1997). Concepts of Identity and Difference. W: K. Woodward (red.), Identity and Difference. London: Sage / the Open University, 1-8.

Opublikowane
2024-03-04
Jak cytować
[1]
Ryier, Y. 2024. Od swoich do obcych, od obcych do swoich: transformacja wizerunku chrześcijanina w kronikach zakonu krzyżackiego XIII i XIV wieku. Perspektywy Kultury. 45, 2 (mar. 2024), 107-124. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4502.09.
Dział
Transformacje w czasie: Chrześcijaństwo