Marek Grechuta i płyty

Prolegomena

Słowa kluczowe: song studies, nowe nowe media, Spotify, ekonomika kultury, Marek Grechuta

Abstrakt

W artykule podjęto próbę analizy i interpretacji między innymi takich kwestii, jak formy dostępności płyt Marka Grechuty – na tradycyjnych nośnikach (tak zwane płyty winylowe, CD, kasety) i w serwisach muzycznych (Spotify, YouTube), konstrukcje układów utworów na albumach, czyli ich kolejność. Interpretacje dotyczą takich spraw, jak czasowość, realizacje sposobów poznawania i rozumienia piosenek, refleksja nad kompozycją płyt, wytwarzania i używania sensotwórczych systemów aksjonormatywnych dzięki kontemplacji muzyki, w tym muzyki popularnej. Artykuł wpisuje się w nurt badań popular music studies oraz song studies.

Biogram autora

Paweł Tański, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Dr hab., prof. uczelni, antropolog kultury. Zainteresowania naukowe: song studies oraz antropologia współczesności. Pracownik Katedry Historii Literatury Polskiej i Tradycji Kulturowej Instytutu Literaturoznawstwa Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Autor siedmiu monografii, najnowsze: Nowe sytuacje polskiego rocka. Teksty – głosy – interpretacje (2016), Głosy i performanse tekstów. Literatura – piosenki – ciało (2021). Współredaktor 22 tomów prac naukowych oraz 11 numerów tematycznych czasopism naukowych, najnowszy tom: Song studies. Poetyka i polityka wytwarzania piosenki (2021).

Bibliografia

Adamczewski, Tymon, red., All Along Bob Dylan. America and the World. New York: Routledge, 2020.

Bernhart, Walter, Kramer, Lawrence, red., On Voice, Amsterdam: Brill – Rodopi, 2014.

Burszta, Wojciech Józef, Marcin Rychlewski, red., A po co nam rock. Między duszą a ciałem. Warszawa: Wydawnictwo „Twój Styl”, 2003.

Eidsheim, Nina, Katherine Meizel, red., The Oxford Handbook of Voice Studies, New York: Oxford University Press, 2019.

Ilczuk, Dorota. Ekonomika kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Jeziński, Marek, Waldemar Kuligowski, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 4. Muzyczny rok 1969. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2020.

Kuligowski, Waldemar, Paweł Tański, red., Song studies. Poetyka i polityka wytwarzania piosenki. Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2021.

Marcinkiewicz, Radosław, red., Unisono na pomieszane języki. T. 1. Opole–Sosnowiec: GAD Records, 2010.

Marcinkiewicz, Radosław, red., Unisono w wielogłosie. T. 2–5. Sosnowiec: GAD Records, 2011–2014.

Marcinkiewicz, Radosław, red., Unisono w wielogłosie. T. 6. Opole: Wydawnictwo UO, 2019.

Mądro, Andrzej. Muzyka a nowe media. Polska twórczość elektroakustyczna przełomu XX i XXI wieku. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2017.

Mikołajczyk, Jacek, Maria Popczyk, red., Ciało – muzyka – performans. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.

Osiński, Jakub, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 1. Twórcy, tematy, motywy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.

Osiński, Jakub, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 2. Słowo, dźwięk, performance. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.

Osiński, Jakub, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 3. Tradycje, poszukiwania, kontynuacje. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.

Pessel, Włodzimierz Karol. „Usta umilkły, dusza śpiewała: Wokół ostatnich nagrań Marka Grechuty”, Kultura Popularna 118–127, 3 (2017).

Piotrowska, Anna G. „Magia muzykowania – piosenki Marka Grechuty wciąż aktualne”, Ars Inter Culturas 15–26, 6 (2017).

Potter, John, Neil Sorrell. Historia śpiewu. Tłum. Katarzyna Wiwer. Kraków: Wydawnictwo Astraia, 2021.

Siwak, Wojciech. Estetyka rocka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 1993.

Tański, Paweł. Głosy i performanse tekstów. Literatura – piosenki – ciało. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021.

Tański, Paweł. Nowe sytuacje polskiego rocka. Teksty – głosy – interpretacje. Poznań: Instytut Kultury Popularnej, 2016.

Opublikowane
2024-12-28
Jak cytować
[1]
Tański, P. 2024. Marek Grechuta i płyty: Prolegomena. Perspektywy Kultury. 47, 4 (grudz. 2024), 349-362. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4704.23.