Marek Grechuta i płyty
Prolegomena
Abstrakt
W artykule podjęto próbę analizy i interpretacji między innymi takich kwestii, jak formy dostępności płyt Marka Grechuty – na tradycyjnych nośnikach (tak zwane płyty winylowe, CD, kasety) i w serwisach muzycznych (Spotify, YouTube), konstrukcje układów utworów na albumach, czyli ich kolejność. Interpretacje dotyczą takich spraw, jak czasowość, realizacje sposobów poznawania i rozumienia piosenek, refleksja nad kompozycją płyt, wytwarzania i używania sensotwórczych systemów aksjonormatywnych dzięki kontemplacji muzyki, w tym muzyki popularnej. Artykuł wpisuje się w nurt badań popular music studies oraz song studies.
Bibliografia
Adamczewski, Tymon, red., All Along Bob Dylan. America and the World. New York: Routledge, 2020.
Bernhart, Walter, Kramer, Lawrence, red., On Voice, Amsterdam: Brill – Rodopi, 2014.
Burszta, Wojciech Józef, Marcin Rychlewski, red., A po co nam rock. Między duszą a ciałem. Warszawa: Wydawnictwo „Twój Styl”, 2003.
Eidsheim, Nina, Katherine Meizel, red., The Oxford Handbook of Voice Studies, New York: Oxford University Press, 2019.
Ilczuk, Dorota. Ekonomika kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
Jeziński, Marek, Waldemar Kuligowski, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 4. Muzyczny rok 1969. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2020.
Kuligowski, Waldemar, Paweł Tański, red., Song studies. Poetyka i polityka wytwarzania piosenki. Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2021.
Marcinkiewicz, Radosław, red., Unisono na pomieszane języki. T. 1. Opole–Sosnowiec: GAD Records, 2010.
Marcinkiewicz, Radosław, red., Unisono w wielogłosie. T. 2–5. Sosnowiec: GAD Records, 2011–2014.
Marcinkiewicz, Radosław, red., Unisono w wielogłosie. T. 6. Opole: Wydawnictwo UO, 2019.
Mądro, Andrzej. Muzyka a nowe media. Polska twórczość elektroakustyczna przełomu XX i XXI wieku. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2017.
Mikołajczyk, Jacek, Maria Popczyk, red., Ciało – muzyka – performans. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.
Osiński, Jakub, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 1. Twórcy, tematy, motywy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
Osiński, Jakub, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 2. Słowo, dźwięk, performance. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
Osiński, Jakub, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 3. Tradycje, poszukiwania, kontynuacje. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
Pessel, Włodzimierz Karol. „Usta umilkły, dusza śpiewała: Wokół ostatnich nagrań Marka Grechuty”, Kultura Popularna 118–127, 3 (2017).
Piotrowska, Anna G. „Magia muzykowania – piosenki Marka Grechuty wciąż aktualne”, Ars Inter Culturas 15–26, 6 (2017).
Potter, John, Neil Sorrell. Historia śpiewu. Tłum. Katarzyna Wiwer. Kraków: Wydawnictwo Astraia, 2021.
Siwak, Wojciech. Estetyka rocka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 1993.
Tański, Paweł. Głosy i performanse tekstów. Literatura – piosenki – ciało. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021.
Tański, Paweł. Nowe sytuacje polskiego rocka. Teksty – głosy – interpretacje. Poznań: Instytut Kultury Popularnej, 2016.
Copyright (c) 2024 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.