Marek Grechuta and Records

Prolegomena

Keywords: song studies, new media, Spotify, cultural economics, Marek Grechuta

Abstract

The article examines and interprets various aspects of Marek Grechuta’s albums, including their fragmented forms across different media formats (vinyl records, CDs, cassettes) and digital platforms (Spotify, YouTube). It explores the remnants of effects on albums, focusing on their usage. The analysis considers extensions as temporality, methods of knowing and understanding texts, reflections on album compositions, and the creation and application of sense-creating axionormative systems through the contemplation of music, including popular music. The study contributes to the fields of popular music research and song studies.

Author Biography

Paweł Tański, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Dr hab., prof. uczelni, antropolog kultury. Zainteresowania naukowe: song studies oraz antropologia współczesności. Pracownik Katedry Historii Literatury Polskiej i Tradycji Kulturowej Instytutu Literaturoznawstwa Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Autor siedmiu monografii, najnowsze: Nowe sytuacje polskiego rocka. Teksty – głosy – interpretacje (2016), Głosy i performanse tekstów. Literatura – piosenki – ciało (2021). Współredaktor 22 tomów prac naukowych oraz 11 numerów tematycznych czasopism naukowych, najnowszy tom: Song studies. Poetyka i polityka wytwarzania piosenki (2021).

References

Adamczewski, Tymon, red., All Along Bob Dylan. America and the World. New York: Routledge, 2020.

Bernhart, Walter, Kramer, Lawrence, red., On Voice, Amsterdam: Brill – Rodopi, 2014.

Burszta, Wojciech Józef, Marcin Rychlewski, red., A po co nam rock. Między duszą a ciałem. Warszawa: Wydawnictwo „Twój Styl”, 2003.

Eidsheim, Nina, Katherine Meizel, red., The Oxford Handbook of Voice Studies, New York: Oxford University Press, 2019.

Ilczuk, Dorota. Ekonomika kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.

Jeziński, Marek, Waldemar Kuligowski, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 4. Muzyczny rok 1969. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2020.

Kuligowski, Waldemar, Paweł Tański, red., Song studies. Poetyka i polityka wytwarzania piosenki. Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2021.

Marcinkiewicz, Radosław, red., Unisono na pomieszane języki. T. 1. Opole–Sosnowiec: GAD Records, 2010.

Marcinkiewicz, Radosław, red., Unisono w wielogłosie. T. 2–5. Sosnowiec: GAD Records, 2011–2014.

Marcinkiewicz, Radosław, red., Unisono w wielogłosie. T. 6. Opole: Wydawnictwo UO, 2019.

Mądro, Andrzej. Muzyka a nowe media. Polska twórczość elektroakustyczna przełomu XX i XXI wieku. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2017.

Mikołajczyk, Jacek, Maria Popczyk, red., Ciało – muzyka – performans. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.

Osiński, Jakub, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 1. Twórcy, tematy, motywy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.

Osiński, Jakub, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 2. Słowo, dźwięk, performance. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.

Osiński, Jakub, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 3. Tradycje, poszukiwania, kontynuacje. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.

Pessel, Włodzimierz Karol. „Usta umilkły, dusza śpiewała: Wokół ostatnich nagrań Marka Grechuty”, Kultura Popularna 118–127, 3 (2017).

Piotrowska, Anna G. „Magia muzykowania – piosenki Marka Grechuty wciąż aktualne”, Ars Inter Culturas 15–26, 6 (2017).

Potter, John, Neil Sorrell. Historia śpiewu. Tłum. Katarzyna Wiwer. Kraków: Wydawnictwo Astraia, 2021.

Siwak, Wojciech. Estetyka rocka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 1993.

Tański, Paweł. Głosy i performanse tekstów. Literatura – piosenki – ciało. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021.

Tański, Paweł. Nowe sytuacje polskiego rocka. Teksty – głosy – interpretacje. Poznań: Instytut Kultury Popularnej, 2016.

Published
2024-12-28
How to Cite
[1]
Tański, P. 2024. Marek Grechuta and Records: Prolegomena. Perspectives on Culture. 47, 4 (Dec. 2024), 349-362. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2024.4704.23.