Marek Grechuta and Records
Prolegomena
Abstract
The article examines and interprets various aspects of Marek Grechuta’s albums, including their fragmented forms across different media formats (vinyl records, CDs, cassettes) and digital platforms (Spotify, YouTube). It explores the remnants of effects on albums, focusing on their usage. The analysis considers extensions as temporality, methods of knowing and understanding texts, reflections on album compositions, and the creation and application of sense-creating axionormative systems through the contemplation of music, including popular music. The study contributes to the fields of popular music research and song studies.
References
Adamczewski, Tymon, red., All Along Bob Dylan. America and the World. New York: Routledge, 2020.
Bernhart, Walter, Kramer, Lawrence, red., On Voice, Amsterdam: Brill – Rodopi, 2014.
Burszta, Wojciech Józef, Marcin Rychlewski, red., A po co nam rock. Między duszą a ciałem. Warszawa: Wydawnictwo „Twój Styl”, 2003.
Eidsheim, Nina, Katherine Meizel, red., The Oxford Handbook of Voice Studies, New York: Oxford University Press, 2019.
Ilczuk, Dorota. Ekonomika kultury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
Jeziński, Marek, Waldemar Kuligowski, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 4. Muzyczny rok 1969. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2020.
Kuligowski, Waldemar, Paweł Tański, red., Song studies. Poetyka i polityka wytwarzania piosenki. Poznań: Instytut im. Oskara Kolberga, 2021.
Marcinkiewicz, Radosław, red., Unisono na pomieszane języki. T. 1. Opole–Sosnowiec: GAD Records, 2010.
Marcinkiewicz, Radosław, red., Unisono w wielogłosie. T. 2–5. Sosnowiec: GAD Records, 2011–2014.
Marcinkiewicz, Radosław, red., Unisono w wielogłosie. T. 6. Opole: Wydawnictwo UO, 2019.
Mądro, Andrzej. Muzyka a nowe media. Polska twórczość elektroakustyczna przełomu XX i XXI wieku. Kraków: Akademia Muzyczna w Krakowie, 2017.
Mikołajczyk, Jacek, Maria Popczyk, red., Ciało – muzyka – performans. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.
Osiński, Jakub, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 1. Twórcy, tematy, motywy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
Osiński, Jakub, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 2. Słowo, dźwięk, performance. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
Osiński, Jakub, Michał Pranke, Paweł Tański, red., Kultura rocka 3. Tradycje, poszukiwania, kontynuacje. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
Pessel, Włodzimierz Karol. „Usta umilkły, dusza śpiewała: Wokół ostatnich nagrań Marka Grechuty”, Kultura Popularna 118–127, 3 (2017).
Piotrowska, Anna G. „Magia muzykowania – piosenki Marka Grechuty wciąż aktualne”, Ars Inter Culturas 15–26, 6 (2017).
Potter, John, Neil Sorrell. Historia śpiewu. Tłum. Katarzyna Wiwer. Kraków: Wydawnictwo Astraia, 2021.
Siwak, Wojciech. Estetyka rocka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 1993.
Tański, Paweł. Głosy i performanse tekstów. Literatura – piosenki – ciało. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021.
Tański, Paweł. Nowe sytuacje polskiego rocka. Teksty – głosy – interpretacje. Poznań: Instytut Kultury Popularnej, 2016.
Copyright (c) 2024 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.