Konstrukcje kobiecości w polskim filmie

Szkic do analizy

Słowa kluczowe: kobieta w kulturze wizualnej, wizerunki kobiet, film polski

Abstrakt

Celem artykułu jest prześledzenie obrazu kobiety w polskiej kinematografii na tle najważniejszych przemian polityczno-gospodarczych oraz kulturowych w kraju, począwszy od niestabilnych lat międzywojennych, poprzez okres komunizmu, aż do w pełni demokratycznego państwa o gospodarce wolnorynkowej. Autorka dowodzi, że społeczne pojmowanie kobiecości poddawane jest procesowi rekonstruowania lub modyfikowania zawsze wtedy, gdy zmieniają się realia historyczne i obyczajowe, a będące efektem owej rekonstrukcji reprezentacje kobiecości stają się definicją, według której funkcjonują pożądane i akceptowane w danej społeczności modele kobiety. Zjawisko to jest szczególnie widoczne na przykładzie kultury polskiej, której przemiany dokonywały się dotąd w cieniu politycznych transformacji, a dla której ważnym nośnikiem wartości pozostaje kino. Podjęta w artykule analiza nie tylko pokazuje, jak zmieniający się kontekst społeczno-historyczny kształtował kulturowe wizerunki kobiet i sposób rozumienia kobiecości przez polskich twórców filmowych, ale również określa najważniejsze i najbardziej typowe dla polskiej kultury konstrukcje kobiecości i kobiece wzorce osobowe.

Biogram autora

Patrycja Chudzicka-Dudzik , Uniwersytet Łódzki

Asystent w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów, współpracuje z Ośrodkiem Naukowo-Badawczym Problematyki Kobiet Uniwersytetu Łódzkiego. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół zagadnień związanych z kinem i mediami w kontekście płci kulturowej. Współredaktorka tomu Konteksty feministyczne. Gender w życiu społecznym i kulturze. Członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami oraz Polskiego Towarzystwa Studiów Amerykanistycznych. Uczestniczka kilkudziesięciu konferencji i warsztatów naukowych w kraju i za granicą. Badaczka w międzynarodowych projektach naukowych. Przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą odbiorowi filmowych wizerunków kobiet przez polską publiczność kobiecą.

Bibliografia

Falkowska, J. (1995). A Case of Mixed Identities: The Representation of Women in Post-Socialist Polish Films. Canadian Woman Studies, nr 16 (1), 35–37.

Gierszewska, B. (oprac.). (2002). Mniszkówna... i co dalej w polskim kinie? Wybór tekstów z czasopism filmowych dwudziestolecia międzywojennego. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Gołaszewska, M. (1989). Kultura estetyczna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Hall, S. (1995). The Whites of Their Eyes: Racist Ideologies and the Media. W: G. Dines i J.M. Humez (red.), Gender, Race and Class in Media. A Text-reader. Thousand Oaks, London: Sage Publications, 18–22. Haltof, M. (2004). Kino polskie. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Helman, A. (1999). Wprowadzenie. W: G. Stachówna (red.), I film stworzył kobietę. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 11–15.

Hendrykowska, M. (1999). Swojska i dziarska Jadzia Smosarska. W: G. Stachówna (red.), I film stworzył kobietę. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 27–38.

Heymanowa, S. (1931). Wytwórnie złego powietrza. Kino, nr 46, 5.

Jackiewicz, A. (1983). Moja filmoteka. Kino polskie. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Johnson, C. (1991). Kino kobiece jako kino buntu. Film na Świecie, nr 384, 13–21.

Klimczak-Ziółek, J. (2006). Kobiecość jako konstrukt kulturowy dyskursu medialnego. W: K. Piątek i E. Jurczyńska-McCluskey (red.), Między tradycją a nowoczesnością. Współczesna kobieta polska z perspektywy socjologicznej. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Techniczno-Humanistycznej.

Łotman, J. (1983). Semiotyka filmu. Warszawa: Wiedza Powszechna. Makuszyński, K. (1925). Światłem na światło!. Wiadomości Filmowe, nr 1, 4.

Marszałek, R. (2008). Kapelusz i chustka. W: I. Kurz (red.), Film i historia. Antologia. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 27–50.

Mazierska, E. (2002). Witches, Shamans, Pandoras – Representation of Women in the Polish Postcommunist Cinema. Scope: An Online Journal of Film and Television Studies, nr 2 (June). Pozyskano z: http://www.nottingham.ac.uk/film/journal/articles/witches-shamans-pandoras.htm (dostęp: 27.12.2021).

Mazierska, E. i Ostrowska, E. (2006). Introduction. W: E. Mazierska i E. Ostrowska, Women in Polish Cinema. New York, Oxford: Berghahn Books, 1–12.

Oleksy, E.H. (2000). Wróbelek za złamanym skrzydłem (…) i kieliszek czystej. Konstrukcje kobiecości w polskiej powojennej kulturze wizualnej. W: E.H. Oleksy i E. Ostrowska (red.), Gender – Film – Media. Kraków: Rabid, 177–187.

Ostrowska, E. (1997). Obraz Matki Polki w kinie polskim – mit czy stereotyp? Kwartalnik Filmowy, nr 17, 131–140.

Ostrowska, E. (2004). Matki Polki i ich synowie. Kilka uwag o genezie obrazów kobiecości i męskości w kulturze polskiej. W: M. Radkiewicz (red.), Gender. Konteksty. Kraków: Rabid, 215–227.

Ostrowska, E. (2005). Socrealistyczne maskarady patriarchatu. W: M. Jakubowska, T. Kłys i B. Stolarska (red.), Między słowem a obrazem. Księga pamiątkowa dla uczczenia jubileuszu Profesor Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej. Kraków: Rabid, 205–212.

Radkiewicz, M. (2006). „Młode wilki” polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Renz, R. (2000). Kobieta w społeczeństwie polskim w XX wieku. W: K. Janik (red.), Partnerka, matka, opiekunka. Status kobiety w dziejach nowożytnych od XVI do XX wieku. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 410–420.

Siemieńska, R. (2001). Stereotypy kobiet a akceptacja ich uczestnictwa w polityce. W: A. Kotlarska-Michalska (red.), Wizerunki kobiet. Poznań: Wydawnictwa Naukowe WSNHiD.

Stachówna, G. (2001). Suczka, Cycofon, Faustyna i inne kobiety w polskim filmie lat dziewięćdziesiątych. W: M. Radkiewicz (red.), Gender w humanistyce. Kraków: Rabid, 55–63.

Szwajcowska, J. (2006). The Myth of the Polish Mother. W: E. Mazierska i E. Ostrowska, Women in Polish Cinema. New York, Oxford: Berghahn Books, 15–33.

Thornham, S. (1998). Feminist Media and Film Theory. W: S. Jackson i J. Jones (red.), Contemporary Feminist Theories. Edinburgh: Edinburgh University Press, 213–231.

Winter, I. (1925). Trędowate filmy pana Hertza (garść prawdy). Express Filmowy i Teatralny, nr 14, 3.

Wyszyński, Z. (1999). Powróćmy jak za dawnych lat. Grossówna i Barszczewska – boginie filmu polskiego lat trzydziestych. W: G. Stachówna (red.), I film stworzył kobietę. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 17–26.

Zwierzchowski, P. (2000). Irena nie chce iść do domu! (Kobieta w filmie socrealistycznym). W: K. Janik (red.), Partnerka, matka, opiekunka. Status kobiety w dziejach nowożytnych od XVI do XX wieku. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 451–458.

Opublikowane
2023-03-30
Jak cytować
[1]
Chudzicka-Dudzik, P. 2023. Konstrukcje kobiecości w polskim filmie: Szkic do analizy. Perspektywy Kultury. 40, 1 (mar. 2023), 145-158. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2021.4001.11.
Dział
Przestrzenie cyberkultury