Gorlice jako centrum Europy Środkowo-Wschodniej
Imaginarium słowno-muzyczne
Abstrakt
Celem artykułu jest prezentacja wydanej w 2018 r. oryginalnej płyty CD pt. Mickiewicz – Stasiuk – Haydamaky. Zaprezentowano również wybrane wcześniejsze projekty współpracy muzyków polskich i ukraińskich, w tym te, w których udział wzięły zespoły Haydamaky i VOO VOO. Do nagrania płyty Mickiewicz – Stasiuk – Haydamaky zaproszony został znany polski pisarz Andrzej Stasiuk. Projekt słowno-muzyczny, zestawiony z tułaczym losem samego Adama Mickiewicza, dobrze wpisał się w poetykę reportaży Stasiuka. Ich autor podróżuje bowiem po przestrzeni duchowej, do której – jak sam twierdzi – wkracza z Gorlic przez bramę na wschód. Przewodnikiem Stasiuka po tej imaginacyjnej krainie staje się tym razem muzyka. Razem jest to dziesięć wykonywanych dwujęzycznie utworów Mickiewicza i ponad czterdzieści pięć minut wciągającej muzyki. Pozwala to zlikwidować podział między dzisiejszymi politycznymi granicami i przywrócić w wyobraźni dawną przestrzeń Europy Środkowej z jej otwartością na Wschód.
Bibliografia
Andruchowicz, J. (2018). Środkowo-Wschodnie rewizje. Przeł. Lidia Stefanowska. W: J. Andruchowicz i A. Stasiuk, Moja Europa. Dwa eseje o Europie zwanej Środkową. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 5–81.
Cieślik-Wilk, N. (2018). Na gruzach (niepamięci), czyli podróżnicza opowieść z tezą („Taksim” Andrzeja Stasiuka). W: M. Rabizo-Birek, M. Zatorska i D. Niezgoda (red.), Miejsca, ludzie, opowieści. O twórczości Andrzeja Stasiuka. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, 223–237.
Dutka, E. (2007). „Słowiańskie on the road” – o Europie „zwanej Środkową” w prozie Andrzeja Stasiuka. Fraza, nr 4 (58), 170–192.
Dutka, E. (2011). Nieoczywistość i wciąż nieoswojona przestrzeń – proza Andrzeja Stasiuka jako głos w dyskusji na temat Europy Środkowej. W: D. Nowacki i K. Uniłowski (red.), 20 lat literatury polskiej 1989–2009, cz. 2: Życie literackie po roku 1989. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 151–171.
Gleń, A. (2019). Stasiuk. Istnienia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Janion, M. (2017). Granica i Ukraina. W: M. Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury. Wyd. 2. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Lech, J. (2018). Z Dukli do Babadag. Uwagi o prozie podróżniczej Andrzeja Stasiuka. W: M. Rabizo-Birek, M. Zatorska i D. Niezgoda (red.), Miejsca, ludzie, opowieści. O twórczości Andrzeja Stasiuka. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, 145–162.
Mickiewicz – Stasiuk – Haydamaky (2018). (CD i towarzysząca płycie książeczka).
Na Wschodzie bez zmian. Z Andrzejem Stasiukiem rozmawia Grzegorz Nurek (2015). Nowa Europa Wschodnia, nr 1 (41), 7–15.
Pawlik, D. (2018). W imieniu kobiecej Europy. Rewizja „męskiego pisarstwa” Andrzeja Stasiuka”. W: M. Rabizo-Birek, M. Zatorska i D. Niezgoda (red.), Miejsca, ludzie, opowieści. O twórczości Andrzeja Stasiuka. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, 163–175.
Regiewicz, A. (2018). Muzyka jako przestrzeń dyskursu imagologicznego. Mickiewicz – Stasiuk – Haydamaky. Філологічний часопис, nr 2 (12), 110–118.
Stasiuk, A. (2005). „Życie to jednak strata jest”. Andrzej Stasiuk w rozmowach z Dorotą Wodecką. Warszawa: Agora, Czarne, 12–21.
Stasiuk, A. (2008). Jak zostałem pisarzem. Próba biografii intelektualnej. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Stasiuk, A. (2013). Rozbić namiot na Gobi, patrzeć jak Bug płynie. W: P. Brysacz (red.), Patrząc na Wchód. Przestrzeń, człowiek, mistycyzm. Białystok: Fundacja Sąsiedzi, 12–21.
Stasiuk, A. (2018). Dziennik okrętowy. W: J. Andruchowicz i A. Stasiuk, Moja Europa. Dwa eseje o Europie zwanej Środkową. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 83–157.
Stryjakowska, A. (2015). Ponowoczesna tożsamość Europy Wschodniej w wybranych utworach Wiktora Jerofiejewa i Andrzeja Stasiuka. Poznań: Wydawnictwo Rys.
Voo Voo ï Haydamaky (2009) (CD i towarzysząca płycie książeczka).
Voo Voo i Haydamaky. (2010). Cykl: Najmniejszy koncert świata (DVD).
Wolski, J. (2018). Andrzej Stasiuk i Jurij Andruchowicz – spotkanie w pół drogi między wschodem a zachodem Europy. W: M. Rabizo-Birek,
M. Zatorska i D. Niezgoda (red.), Miejsca, ludzie, opowieści. O twórczości Andrzeja Stasiuka. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Stowarzyszenie Literacko-Artystyczne „Fraza”, 274–282.
Walicki, P. (2010). Voo Voo i Haydamaky. Pozyskano z: http://www.voovoo.pl/ haydamaky.html (dostęp: 02.03.2022).
Walicki, P. (2011). Voo Voo i Ukrainni. Pozyskano z: http://www.voovoo.pl/ ukrainni.html (dostęp: 02.03.2022).
Copyright (c) 2023 Akademia Ignatianum w Krakowie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.