Książki pisane przez sztuczną inteligencję
Teraźniejszość oraz refleksje i pytania o przyszłość
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie problematyki związanej z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w twórczości artystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem pisania tekstów literackich, a także zastanowienie się nad przyszłością tego zjawiska. Wykorzystano metody analizy piśmiennictwa oraz sondażu diagnostycznego. Przybliżono podstawowe cechy sztucznej inteligencji, wskazano również obszary jej zastosowania w sztuce oraz podjęto temat zagadnień etycznych i prawnych w tym zakresie. Przedstawiono przykłady wykorzystania modeli obliczeniowych typu GPT w generowaniu tekstów informacyjnych i naukowych oraz scharakteryzowano wybrane aplikacje bazujące na AI: Sudowrite, Grammarly, Copy.ai i Jasper. Dokonano przeglądu projektów literackich powstałych przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz poddano analizie przyszłość tego zjawiska. Rozważania uzupełniono badaniem ankietowym przeprowadzonym wśród studentów Instytutu Nauk o Informacji Uniwersytetu Pedagogicznego na temat percepcji artefaktów powstałych przy udziale sztucznej inteligencji.
Bibliografia
(S. Haerin, Tłum.). (2016). https://my.vanderbilt.edu/aiethics/files/2019/01/The-Day-a-Computer-Writes-a-Novel_EngTrans.docx.
1 The road by artificial neural network. (2018). https://www.jbe-books.com/products/1-the-road-by-an-artificial-neural
About Books by AI. (b.d.). https://booksby.ai/about/
Bajohr, H. (2022). The Paradox of Anthroponormative Restriction: Artistic Artificial Intelligence and Literary Writing [Preprint]. MediArXiv. https://doi.org/10.33767/osf.io/tc79k
Coldewey, D. (2019). The first research book written by an AI could lead to on-demand papers. TechCrunch. https://tcrn.ch/2VCwZfh
Dieza, J. (2022, czerwiec 20). The Great Fiction of AI: The strange world of high-speed semi-automated genre fiction. The Verge. https://www.theverge.com/c/23194235/ai-fiction-writing-amazon-kindle-sudowrite-jasper
Hatalska, N. & Spoleczny Instytut Wydawniczy Znak. (2021). Wiek paradoksów: Czy technologia nas ocali? Wydawnictwo Znak.
Hutson, M. (2021). Robo-writers: The rise and risks of language-generating AI. Nature, 591, 22–25.
Kijko, P. (2022). Algorytm BERT, modele językowe (LM),NLP – czy Google rozumie o co pytasz? Klewer. http://klewer.pl/bert-czy-google-rozumie-pytania/
Kołtunowicz, J. (2019). OpenAI oswaja swój algorytm. Sztuczna inteligencja. https://www.sztucznainteligencja.org.pl/openai-oswaja-swoj-algorytm/
Kudelska, A. (2021). Akt w sprawie sztucznej inteligencji. Na co powinni przygotować się dostawcy i użytkownicy AI w związku z nowymi unijnymi przepisami? PARP, 13 grudnia. https://www.parp.gov.pl/component/content/article/76823:akt-w-sprawie-sztucznej-inteligencji-na-co-powinni-przygotowac-sie-dostawcy-i-uzytkownicy-ai-w-zwiazku-z-nowymi-unijnymi-przepisami#_edn2
Lange, R. (2019). Sztuczna inteligencja w społeczeństwie i gospodarce: Raport z badań społecznych. NASK.
Mayne, A. (2022, listopad 30). Collaborative Creative Writing with OpenAI’s ChatGPT. Andrewmayneblog. https://andrewmayneblog.wordpress.com
Parlament Europejski. (2020). Sztuczna inteligencja: Szanse i zagrożenia. https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20200918STO87404/sztuczna-inteligencja-szanse-i-zagrozenia
Softtek. (2021). Google’s two new AI milestones are LaMDA and MUM. https://softtek.eu/en/tech-magazine-en/artificial-intelligence-en/googles-two-new-ai-milestones-are-lamda-and-mum/
Spacey, J. (2016). 33 Types Of Artificial Intelligence. Simplicable, March 30. https://simplicable.com/new/types-of-artificial-intelligence
Swoboda, K. (2022). Sztuczna inteligencja—Czy umie już po polsku? Antyweb. https://antyweb.pl/sztuczna-inteligencja-po-polsku
Sztuczna inteligencja. (2022). W Encyklopedia PWN. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/sztuczna-inteligencja;3983490.html
Szulc, J. (2016). Sztuczna inteligencja w informacji naukowej. W Nauka o informacji red. W. Babik (s. 387–428). SBP.
Tarantola, A. (2016). AI-written novel passes first round of a literary competition. Engadged. https://www.engadget.com/2016-03-24-ai-written-novel-passes-first-round-of-a-literary-competition.html
The Machine That Writes Haiku. (2017). Big Bang Poetry. https://www.bigbangpoetry.com/2017/11/the-machine-that-writes-haiku.html
Weller, C. (2017). Chinese poetry scholars are „disgusted” by a new book written by a robot. Bussiness Insider. https://www.businessinsider.com/chinese-poetry-written-by-robot-2017-6?IR=T
Wiggers, K. (2022). OpenAI’s attempts to watermark AI text hit limits. TechCrunch. https://tcrn.ch/3iTftnw
Wniosek Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (Akt W Sprawie Sztucznej Inteligencji) i Zmieniające niektóre akty ustawodawcze Unii, Komisja Europejska (2021). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?qid=1623335154975&uri=CELEX%3A52021PC0206
Writer, B. (2019). Lithium-Ion Batteries: A Machine-Generated Summary of Current Research. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16800-1
Wu Dao. (2022). W Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Wu_Dao
Zawojski, P. (2019). Maszynom (inteligentnym) wbrew? O sztuce w czasach sztucznej inteligencji. https://doi.org/10.26112/KW.2019.104.05
Zespół TrafficWatchdog. (2020). GPT-3, najnowsze dzieło OpenAI, nabrało setki internautów. TrafficWatch. https://trafficwatchdog.pl/pl/articles/58/gpt-3-najnowsze-dzielo-openai-nabralo-setki-internautow-artykuly-tworzone-przez-sztuczna-inteligencje-spotkaly-sie-ze-swietnym-odbiorem-nieswiadomych-niczego-czytelnikow
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.