Books Written by Artificial Intelligence
Present, Reflections and Questions about the Future
Abstract
The purpose of the article is to present the issues related to the use of artificial intelligence in artistic creation, with a particular focus on the writing of literary texts, and to reflect on the future of this phenomenon. The methods of literature analysis and diagnostic survey were used. The basic features of artificial intelligence are introduced, as well as areas of its application in the arts. Ethical and legal issues in this regard are addressed. Examples of the use of GPT-type computational models in the generation of informational and scientific texts are presented, and selected AI-based applications: Sudowrite, Grammarly, Copy.ai and Jasper are characterized. Literary projects created using artificial intelligence were reviewed, and the future of this phenomenon was analyzed. The considerations are supplemented by a survey conducted among students of the Institute of Information Sciences at the University of Pedagogy on the perception of artifacts created with artificial intelligence.
References
(S. Haerin, Tłum.). (2016). https://my.vanderbilt.edu/aiethics/files/2019/01/The-Day-a-Computer-Writes-a-Novel_EngTrans.docx.
1 The road by artificial neural network. (2018). https://www.jbe-books.com/products/1-the-road-by-an-artificial-neural
About Books by AI. (b.d.). https://booksby.ai/about/
Bajohr, H. (2022). The Paradox of Anthroponormative Restriction: Artistic Artificial Intelligence and Literary Writing [Preprint]. MediArXiv. https://doi.org/10.33767/osf.io/tc79k
Coldewey, D. (2019). The first research book written by an AI could lead to on-demand papers. TechCrunch. https://tcrn.ch/2VCwZfh
Dieza, J. (2022, czerwiec 20). The Great Fiction of AI: The strange world of high-speed semi-automated genre fiction. The Verge. https://www.theverge.com/c/23194235/ai-fiction-writing-amazon-kindle-sudowrite-jasper
Hatalska, N. & Spoleczny Instytut Wydawniczy Znak. (2021). Wiek paradoksów: Czy technologia nas ocali? Wydawnictwo Znak.
Hutson, M. (2021). Robo-writers: The rise and risks of language-generating AI. Nature, 591, 22–25.
Kijko, P. (2022). Algorytm BERT, modele językowe (LM),NLP – czy Google rozumie o co pytasz? Klewer. http://klewer.pl/bert-czy-google-rozumie-pytania/
Kołtunowicz, J. (2019). OpenAI oswaja swój algorytm. Sztuczna inteligencja. https://www.sztucznainteligencja.org.pl/openai-oswaja-swoj-algorytm/
Kudelska, A. (2021). Akt w sprawie sztucznej inteligencji. Na co powinni przygotować się dostawcy i użytkownicy AI w związku z nowymi unijnymi przepisami? PARP, 13 grudnia. https://www.parp.gov.pl/component/content/article/76823:akt-w-sprawie-sztucznej-inteligencji-na-co-powinni-przygotowac-sie-dostawcy-i-uzytkownicy-ai-w-zwiazku-z-nowymi-unijnymi-przepisami#_edn2
Lange, R. (2019). Sztuczna inteligencja w społeczeństwie i gospodarce: Raport z badań społecznych. NASK.
Mayne, A. (2022, listopad 30). Collaborative Creative Writing with OpenAI’s ChatGPT. Andrewmayneblog. https://andrewmayneblog.wordpress.com
Parlament Europejski. (2020). Sztuczna inteligencja: Szanse i zagrożenia. https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20200918STO87404/sztuczna-inteligencja-szanse-i-zagrozenia
Softtek. (2021). Google’s two new AI milestones are LaMDA and MUM. https://softtek.eu/en/tech-magazine-en/artificial-intelligence-en/googles-two-new-ai-milestones-are-lamda-and-mum/
Spacey, J. (2016). 33 Types Of Artificial Intelligence. Simplicable, March 30. https://simplicable.com/new/types-of-artificial-intelligence
Swoboda, K. (2022). Sztuczna inteligencja—Czy umie już po polsku? Antyweb. https://antyweb.pl/sztuczna-inteligencja-po-polsku
Sztuczna inteligencja. (2022). W Encyklopedia PWN. https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/sztuczna-inteligencja;3983490.html
Szulc, J. (2016). Sztuczna inteligencja w informacji naukowej. W Nauka o informacji red. W. Babik (s. 387–428). SBP.
Tarantola, A. (2016). AI-written novel passes first round of a literary competition. Engadged. https://www.engadget.com/2016-03-24-ai-written-novel-passes-first-round-of-a-literary-competition.html
The Machine That Writes Haiku. (2017). Big Bang Poetry. https://www.bigbangpoetry.com/2017/11/the-machine-that-writes-haiku.html
Weller, C. (2017). Chinese poetry scholars are „disgusted” by a new book written by a robot. Bussiness Insider. https://www.businessinsider.com/chinese-poetry-written-by-robot-2017-6?IR=T
Wiggers, K. (2022). OpenAI’s attempts to watermark AI text hit limits. TechCrunch. https://tcrn.ch/3iTftnw
Wniosek Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji (Akt W Sprawie Sztucznej Inteligencji) i Zmieniające niektóre akty ustawodawcze Unii, Komisja Europejska (2021). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?qid=1623335154975&uri=CELEX%3A52021PC0206
Writer, B. (2019). Lithium-Ion Batteries: A Machine-Generated Summary of Current Research. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-16800-1
Wu Dao. (2022). W Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Wu_Dao
Zawojski, P. (2019). Maszynom (inteligentnym) wbrew? O sztuce w czasach sztucznej inteligencji. https://doi.org/10.26112/KW.2019.104.05
Zespół TrafficWatchdog. (2020). GPT-3, najnowsze dzieło OpenAI, nabrało setki internautów. TrafficWatch. https://trafficwatchdog.pl/pl/articles/58/gpt-3-najnowsze-dzielo-openai-nabralo-setki-internautow-artykuly-tworzone-przez-sztuczna-inteligencje-spotkaly-sie-ze-swietnym-odbiorem-nieswiadomych-niczego-czytelnikow
Copyright (c) 2023 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.