A Lingwistyczna analiza mowy nienawiści związanej z seksizmem w mediach społecznościowych
Abstrakt
Artykuł ma na celu przedstawienie funkcjonowania analizy dualnej algorytm-człowiek oraz sposobów badania w szczególności mowy nienawiści związanej z seksizmem w środowisku internetowym, z naciskiem na komentarze i hashtagi w mediach społecznościowych, oraz zbadanie nowych trendów językowych we współczesnej mowie nienawiści w Internecie, które można ujawnić za pomocą ilościowej analizy mowy nienawiści. W pierwszej części pokrótce wprowadzono pojęcie mowy nienawiści, odnosząc się do kontekstu językowego. W drugiej części przeanalizowano przykładowy hashtag Twittera. W trzeciej części wykorzystano algorytm identyfikacji mowy nienawiści na tle seksizmu z korpusu dostępnego na stronie hatespeechdata.com. W artykule przedstawiono metody oceny wybranych typów treści internetowych pod kątem obecności mowy nienawiści. Zostaje dowiedzione, że algorytmiczna kwalifikacja mowy nienawiści jest niewystarczającym narzędziem w identyfikacji mowy nienawiści i konieczna jest analiza jakościowa przeszkolonego językoznawcy.
Bibliografia
Assimakopoulos, S., Baider, F. H., & Millar, S. (eds.). (2017). Online hate speech in the European Union: A discourse-analytic perspective. Springer.
Caleffi, P.-M. (2015). The “hashtag”: A new word or a new rule? SKASE Journal of Theoretical Linguistics, 12(2), 46–69.
Carlson, C.R. (2021). Hate speech. MIT Press.
ElSherief, M., Kulkarni, V., Nguyen, D., Yang Wang, W., & Belding, E. (2018). Hate lingo: A target-based linguistic analysis of hate speech in social media. University of California. Retrieved from: https://arxiv.org/pdf/1804.04257.pdf (access: 25.02.2023).
Framework decision on combating certain forms and expressions of racism and xenophobia by means of criminal law. 2008/913/JHA of 28 No-vember 2008. Eur-lex. (2014). Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al33178. (access: 21.02.2023).
Hatespeeechdata.com (2021). Retrieved February 21, 2023.
Kibort, A. (2010). A typology of grammatical features. Grammaticalfea-tures.net. Retrieved from: http://www.grammaticalfeatures.net/inventory.html (access: 25.02.2023).
Nieto, V.G. (2022). Hate speech: Linguistic approaches. De Gruyter.
Pejchal, V. (2020). Hate speech and human rights in Eastern Europe: Leg-islating for divergent values. Routledge.
Rasinger, S. (2018). Quantitative research in linguistics: An introduction (2nd Ed.). Bloomsbury.
Romano, A. (2015, May 5). Sexist #HowToSpotAFeminist hashtag is re-claimed by feminists on Twitter. Mashable. Retrieved from: https://mashable.com/2015/05/05/how-to-spot-a-feminist (access: 25.02.2023).
Scott, K. (2018). “Hashtags work everywhere”: The pragmatic functions of spoken hashtags. Discourse, Context & Media, Vol. 22, 57–64.
Statista.com (2021).
UNSPAHS. (2019). United Nations strategy and plan of action on hate speech. Retrieved from: https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/UN%20Strategy%20and%20Plan%20of%20Action%20on%20Hate%20Speech%2018%20June%20SYNOPSIS.pdf (access: 10.01.2023).
Zappavigna, M. (2015). Searchable talk: The linguistic functions of hashtags. Social Semiotics, 25(3), 2–4.
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.