A Lingwistyczna analiza mowy nienawiści związanej z seksizmem w mediach społecznościowych
Abstrakt
Artykuł ma na celu przedstawienie funkcjonowania analizy dualnej algorytm-człowiek oraz sposobów badania w szczególności mowy nienawiści związanej z seksizmem w środowisku internetowym, z naciskiem na komentarze i hashtagi w mediach społecznościowych, oraz zbadanie nowych trendów językowych we współczesnej mowie nienawiści w Internecie, które można ujawnić za pomocą ilościowej analizy mowy nienawiści. W pierwszej części pokrótce wprowadzono pojęcie mowy nienawiści, odnosząc się do kontekstu językowego. W drugiej części przeanalizowano przykładowy hashtag Twittera. W trzeciej części wykorzystano algorytm identyfikacji mowy nienawiści na tle seksizmu z korpusu dostępnego na stronie hatespeechdata.com. W artykule przedstawiono metody oceny wybranych typów treści internetowych pod kątem obecności mowy nienawiści. Zostaje dowiedzione, że algorytmiczna kwalifikacja mowy nienawiści jest niewystarczającym narzędziem w identyfikacji mowy nienawiści i konieczna jest analiza jakościowa przeszkolonego językoznawcy.
Bibliografia
Assimakopoulos, S., Baider, F. H., & Millar, S. (eds.). (2017). Online hate speech in the European Union: A discourse-analytic perspective. Springer.
Caleffi, P.-M. (2015). The “hashtag”: A new word or a new rule? SKASE Journal of Theoretical Linguistics, 12(2), 46–69.
Carlson, C.R. (2021). Hate speech. MIT Press.
ElSherief, M., Kulkarni, V., Nguyen, D., Yang Wang, W., & Belding, E. (2018). Hate lingo: A target-based linguistic analysis of hate speech in social media. University of California. Retrieved from: https://arxiv.org/pdf/1804.04257.pdf (access: 25.02.2023).
Framework decision on combating certain forms and expressions of racism and xenophobia by means of criminal law. 2008/913/JHA of 28 No-vember 2008. Eur-lex. (2014). Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al33178. (access: 21.02.2023).
Hatespeeechdata.com (2021). Retrieved February 21, 2023.
Kibort, A. (2010). A typology of grammatical features. Grammaticalfea-tures.net. Retrieved from: http://www.grammaticalfeatures.net/inventory.html (access: 25.02.2023).
Nieto, V.G. (2022). Hate speech: Linguistic approaches. De Gruyter.
Pejchal, V. (2020). Hate speech and human rights in Eastern Europe: Leg-islating for divergent values. Routledge.
Rasinger, S. (2018). Quantitative research in linguistics: An introduction (2nd Ed.). Bloomsbury.
Romano, A. (2015, May 5). Sexist #HowToSpotAFeminist hashtag is re-claimed by feminists on Twitter. Mashable. Retrieved from: https://mashable.com/2015/05/05/how-to-spot-a-feminist (access: 25.02.2023).
Scott, K. (2018). “Hashtags work everywhere”: The pragmatic functions of spoken hashtags. Discourse, Context & Media, Vol. 22, 57–64.
Statista.com (2021).
UNSPAHS. (2019). United Nations strategy and plan of action on hate speech. Retrieved from: https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/UN%20Strategy%20and%20Plan%20of%20Action%20on%20Hate%20Speech%2018%20June%20SYNOPSIS.pdf (access: 10.01.2023).
Zappavigna, M. (2015). Searchable talk: The linguistic functions of hashtags. Social Semiotics, 25(3), 2–4.
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.