A Lingwistyczna analiza mowy nienawiści związanej z seksizmem w mediach społecznościowych

Słowa kluczowe: mowa nienawiści, algorytm, media społecznościowe, język, seksizm

Abstrakt

Artykuł ma na celu przedstawienie funkcjonowania analizy dualnej algorytm-człowiek oraz sposobów badania w szczególności mowy nienawiści związanej z seksizmem w środowisku internetowym, z naciskiem na komentarze i hashtagi w mediach społecznościowych, oraz zbadanie nowych trendów językowych we współczesnej mowie nienawiści w Internecie, które można ujawnić za pomocą ilościowej analizy mowy nienawiści. W pierwszej części pokrótce wprowadzono pojęcie mowy nienawiści, odnosząc się do kontekstu językowego. W drugiej części przeanalizowano przykładowy hashtag Twittera. W trzeciej części wykorzystano algorytm identyfikacji mowy nienawiści na tle seksizmu z korpusu dostępnego na stronie hatespeechdata.com. W artykule przedstawiono metody oceny wybranych typów treści internetowych pod kątem obecności mowy nienawiści. Zostaje dowiedzione, że algorytmiczna kwalifikacja mowy nienawiści jest niewystarczającym narzędziem w identyfikacji mowy nienawiści i konieczna jest analiza jakościowa przeszkolonego językoznawcy.

Biogramy autorów

Anna Bugajska, Akademia Ignatianum w Krakowie

An Associate Professor at the Jesuit University Ignatianum in Krakow, where she heads the Language and Culture Studies Department. Her research interests and publications include the intersections of philosophy, sociology, language, and culture – especially in relation to emergent technologies. She is also involved in various programs and projects concerning contemporary ethical problems. She is the author of Engineering Youth: The Evantropian Project in Young Adult Dystopias (2019).

Paulina Dziedzic

Mgr Paulina Dziedzic, analityk biznesowy, ukończyła lingwistykę w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. prof. Tischnera w Krakowie. Jej zainteresowania skupiają się na badaniu inteligencji emocjonalnej, która wpływa na interakcje w mediach społecznościowych oraz zjawisk społecznych, które je kształtują. Podczas pracy jako analityk treści w jednej z najbardziej znanych globalnych platform do udostępniania wideo online, zainteresowała się problematyką mowy nienawiści w mediach społecznościowych. Jej doświadczenie pozwoliło jej zrozumieć z pierwszej ręki, w jakim stopniu to zjawisko istnieje w Internecie. To doświadczenie, w połączeniu z wykształceniem filologa angielskiego (specjalizującego się w komunikacji międzykulturowej w biznesie), zainspirowało ją do podjęcia badań nad językowymi i psychologicznymi czynnikami, które składają się na mowę nienawiści jako zjawisko uwarunkowane w kulturze anglojęzycznej.

Bibliografia

Assimakopoulos, S., Baider, F. H., & Millar, S. (eds.). (2017). Online hate speech in the European Union: A discourse-analytic perspective. Springer.

Caleffi, P.-M. (2015). The “hashtag”: A new word or a new rule? SKASE Journal of Theoretical Linguistics, 12(2), 46–69.

Carlson, C.R. (2021). Hate speech. MIT Press.

ElSherief, M., Kulkarni, V., Nguyen, D., Yang Wang, W., & Belding, E. (2018). Hate lingo: A target-based linguistic analysis of hate speech in social media. University of California. Retrieved from: https://arxiv.org/pdf/1804.04257.pdf (access: 25.02.2023).

Framework decision on combating certain forms and expressions of racism and xenophobia by means of criminal law. 2008/913/JHA of 28 No-vember 2008. Eur-lex. (2014). Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al33178. (access: 21.02.2023).

Hatespeeechdata.com (2021). Retrieved February 21, 2023.

Kibort, A. (2010). A typology of grammatical features. Grammaticalfea-tures.net. Retrieved from: http://www.grammaticalfeatures.net/inventory.html (access: 25.02.2023).

Nieto, V.G. (2022). Hate speech: Linguistic approaches. De Gruyter.

Pejchal, V. (2020). Hate speech and human rights in Eastern Europe: Leg-islating for divergent values. Routledge.

Rasinger, S. (2018). Quantitative research in linguistics: An introduction (2nd Ed.). Bloomsbury.

Romano, A. (2015, May 5). Sexist #HowToSpotAFeminist hashtag is re-claimed by feminists on Twitter. Mashable. Retrieved from: https://mashable.com/2015/05/05/how-to-spot-a-feminist (access: 25.02.2023).

Scott, K. (2018). “Hashtags work everywhere”: The pragmatic functions of spoken hashtags. Discourse, Context & Media, Vol. 22, 57–64.

Statista.com (2021).

UNSPAHS. (2019). United Nations strategy and plan of action on hate speech. Retrieved from: https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/UN%20Strategy%20and%20Plan%20of%20Action%20on%20Hate%20Speech%2018%20June%20SYNOPSIS.pdf (access: 10.01.2023).

Zappavigna, M. (2015). Searchable talk: The linguistic functions of hashtags. Social Semiotics, 25(3), 2–4.

Opublikowane
2023-05-31
Jak cytować
[1]
Bugajska, A. i Dziedzic, P. 2023. A Lingwistyczna analiza mowy nienawiści związanej z seksizmem w mediach społecznościowych. Perspektywy Kultury. 42, 3 (maj 2023), 549-560. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.4203.32.