Optymalizacja procesów z wykorzystaniem RPA – jako element zarządzania zmianą w organizacji
Abstrakt
Technologia Robotic Process Automation (RPA) jest coraz częściej wykorzystywana w małych i średnich przedsiębiorstwach. Narzędzie to nabiera coraz większego znaczenia w odciążaniu pracowników od czasochłonnych i żmudnych zadań. Celem badań było zidentyfikowanie aktualnych problemów napotykanych przez przedsiębiorstwa przy wdrażaniu rozwiązań RPA, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu zmiany postrzeganej przez pracownika i kadrę zarządzającą. W ramach pracy empirycznej przeprowadzono badania monograficzne z wykorzystaniem procedury studium przypadku w 10 wybranych małych i średnich przedsiębiorstwach działających w Polsce. Podczas wywiadów eksperckich za największą przeszkodę we wprowadzaniu RPA uznano opór pracowników wobec zmian. Brak wiedzy pracowników na temat tej technologii i jej narzędzi oraz brak odpowiedniego zarządzania zmianą w organizacji to główne czynniki utrudniające wdrożenie RPA. Kluczowymi czynnikami sukcesu podczas procesu wdrażania robotów softwarowych są: budowanie świadomości wśród pracowników, wsparcie liderów, monitorowanie postępów wdrożenia.
Bibliografia
Afonasova, M.A., Panfilova, E.E., Galichkina, M.A., & Ślusarczyk, B. (2019). Digitalization in economy and innovation: The effect on social and economic processes. Polish Journal of Management Studies, 19. DOI: 10.17512/pjms.2019.19.2.02.
Agostinelli, S. (2019). Synthesis of strategies for robotic process automa-tion. In CEUR Workshop Proceedings (Vol. 2400, p. art. 53). CEUR-WS.
Agostinelli, S., Marrella, A., & Mecella, M. (2019, September). Research challenges for intelligent robotic process automation. In International Conference on Business Process Management. Springer, Cham, 12–18.
Al-Gasawneh, J.A., Anuar, M.M., Dacko-Pikiewicz, Z., & Saputra, J. (2021). The impact of customer relationship management dimensions on service quality. Polish Journal of Management Studies, 23(2), 24–41. DOI: 10.17512/pjms.2021.23.2.02
Armenakis, A.A. & Burnes, B. (2015). Organizational change: A focus on ethical cultures and mindfulness. Journal of Change Manage-ment, 15(1), 1–7. DOI: 10.1080/14697017.2015.1009720
Asquith, A. & Horsman, G. (2019). Let the robots do it!–Taking a look at Robotic Process Automation and its potential application in digital fo-rensics. Forensic Science International: Reports, 1, 100007. https://doi.org/10.1016/j.fsir.2019.100007
Bellantuono, N., Nuzzi, A., Pontrandolfo, P., & Scozzi, B. (2021). Digital Transformation Models for the I4.0 Transition: Lessons from the Change Management Literature. Sustainability, 13(23), 12941. DOI: 10.3390/su132312941
Berruti, F., Nixon, G., Taglioni, G., & Whiteman, R. (2017). Intelligent process automation: The engine at the core of the next-generation operating model. Digital McKinsey, 9.
Burgess, A. (2018). Associated technologies. In The Executive Guide to Artificial Intelligence. Palgrave Macmillan, Cham, 55–72.
Business transformation and the corporate agenda (2017). Retrieved from: https://advisory.kpmg.us/articles/2017/business-transformation-and-the-corporate-agenda.html
Cewe, C., Koch, D., & Mertens, R. (2017, September). Minimal effort requirements engineering for robotic process automation with test driven development and screen recording. In International Conference on Business Process Management. Springer, Cham, 642–648.
Cohen, M. & Rozario, A. (2019). Exploring the use of robotic process au-tomation (RPA) in substantive audit procedures. The CPA Jour-nal, 89(7), 49–53.
Entina, T., Karabulatova, I., Kormishova, A., Ekaterinovskaya, M., & Troyanskaya, M. (2021). Tourism Industry Management in the Global Transformation: Meeting the Needs of Generation Z. Polish Journal of Management Studies, 23(2), 130. DOI: 10.17512/pjms.2021.23.2.08
Errida, A. & Lotfi, B. (2021). The determinants of organizational change management success: Literature review and case study. International Journal of Engineering Business Management, 13, 18479790211016273. DOI: 10.1177/18479790211016273
Fernandez, D. & Aman, A. (2018). Impacts of robotic process automation on global accounting services. Asian Journal of Accounting and Gov-ernance, 9(1), 127–140. DOI: http://dx.doi.org/10.17576/AJAG-2018-09-11.
Fersht, P., & Slaby, J.R. (2012). Robotic automation emerges as a threat to traditional low-cost outsourcing. Horses for Sources, London, 1–18.
Galli, B.J. (2018). Change management models: A comparative analysis and concerns. IEEE Engineering Management Review, 46(3), 124–132. DOI: 10.1109/EMR.2018.2866860
Hallikainen, P., Bekkhus, R., & Pan, S.L. (2018). How OpusCapita Used Internal RPA Capabilities to Offer Services to Clients. MIS Quarterly Executive, 17(1).
Jayatilleke, S. & Lai, R. (2018). A systematic review of requirements change management. Information and Software Technology, 93, 163–185. DOI: 10.1016/j.infsof.2017.09.004
Kokina, J. & Blanchette, S. (2019). Early evidence of digital labor in ac-counting: Innovation with Robotic Process Automation. International Journal of Accounting Information Systems, 35, 100431. DOI: 10.1016/j.accinf.2019.100431
Kuzior, A., Mańka-Szulik, M., & Krawczyk, D. (2021). Changes in the Management of Electronic Public Services in the Metropolis during the COVID-19 Pandemic. Polish Journal of Management Studies, 261–275. DOI: 10.17512/pjms.2021.24.2.16
Lacity, M., Willcocks, L., & Craig, A. (2017). Service automation: cognitive virtual agents at SEB bank. The Outsourcing Unit Working Research Paper Series.
Mikołajczyk, Z. (2012). Techniki organizatorskie w rozwiązaniu proble-mów zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Paszkowski, J. (2016). Zarządzanie zmianą – rozbieżności w teorii i praktyce. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 12(7), 137–148.
Penc, J. (2001). Kreowanie zachowań organizacji. Konflikty i stresy pra-cownicze. Zmiany i rozwój organizacji. Warszawa: Agencja Wydawni-cza Placet.
Pypłacz, P. (2023) Tendencje w badaniach dotyczących robotyzacji pro-cesów biznesowych w naukach o zarządzaniu – systematyczny prze-gląd literatury – artykuł w recenzji.
Quinn, R.E. & Cameron, K.S. (2019). Positive organizational scholarship and agents of change. In Research in organizational change and de-velopment. Emerald Publishing Limited.
Rutschi, C. & Dibbern, J. (2020). Towards a framework of implementing software robots: Transforming human-executed routines into ma-chines. ACM SIGMIS Database: the DATABASE for Advances in Infor-mation Systems, 51(1), 104–128. DOI: 10.1145/3380799.3380808
Sobczak, A. & Ziora, L. (2021). The Use of Robotic Process Automation (RPA) as an Element of Smart City Implementation: A Case Study of Electricity Billing Document Management at Bydgoszcz City Hall. Energies, 14(16), 5191. DOI: 10.3390/en14165191
Syed, R., Suriadi, S., Adams, M., Bandara, W., Leemans, S.J., Ouyang, C., ... & Reijers, H.A. (2020). Robotic process automation: contemporary themes and challenges. Computers in Industry, 115, 103162. DOI: 10.1016/j.compind.2019.103162
Tarquini, T. (2018). Practical robotics in insurance – the future is here already. The InsurTech Book: The Insurance Technology Handbook for Investors, Entrepreneurs and FinTech Visionaries, 231–235. DOI: 10.1002/9781119444565.ch52
Torppa, C.B., Smith, K.L. (2011). Organizational Change Management: A Test of the Effectiveness of a Communication Plan. Communication Research Reports, 28(1), 62–73. DOI: 10.1080/08824096.2011.541364
Willcocks, L., Lacity, M. & Craig, A. (2017). Robotic process automation: strategic transformation lever for global business services? Journal of Information Technology Teaching Cases, 7(1), 17–28. DOI: 10.1057/s41266-016-0016-9
Zhang, N. & Liu, B. (2019). Alignment of business in robotic process au-tomation. International Journal of Crowd Science. DOI: 10.1108/IJCS-09-2018-0018
Copyright (c) 2023 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.