Optymalizacja procesów z wykorzystaniem RPA – jako element zarządzania zmianą w organizacji

Słowa kluczowe: organizacja, robot softwarowy, Robotic Process Automation (RPA), automatyzacja procesów, optymalizacja procesów

Abstrakt

Technologia Robotic Process Automation (RPA) jest coraz częściej wykorzystywana w małych i średnich przedsiębiorstwach. Narzędzie to nabiera coraz większego znaczenia w odciążaniu pracowników od czasochłonnych i żmudnych zadań. Celem badań było zidentyfikowanie aktualnych problemów napotykanych przez przedsiębiorstwa przy wdrażaniu rozwiązań RPA, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu zmiany postrzeganej przez pracownika i kadrę zarządzającą. W ramach pracy empirycznej przeprowadzono badania monograficzne z wykorzystaniem procedury studium przypadku w 10 wybranych małych i średnich przedsiębiorstwach działających w Polsce. Podczas wywiadów eksperckich za największą przeszkodę we wprowadzaniu RPA uznano opór pracowników wobec zmian. Brak wiedzy pracowników na temat tej technologii i jej narzędzi oraz brak odpowiedniego zarządzania zmianą w organizacji to główne czynniki utrudniające wdrożenie RPA. Kluczowymi czynnikami sukcesu podczas procesu wdrażania robotów softwarowych są: budowanie świadomości wśród pracowników, wsparcie liderów, monitorowanie postępów wdrożenia.

Biogramy autorów

Paula Pypłacz, Politechnika Częstochowska

Ph.D. Eng.– research and teaching lecturer at Czestochowa University of Technology, Faculty Management, Department of Management Information Systems. PhD degree in economics, specialization: management sciences. Author of publications in the field of scientific interests, such as: process management; digitization and computerization of processes; RPA; information systems; information and communication technologies (ICT). Trainer in business process mapping using Oracle Business Process Architect tool. Certified BPMN lecturer. Scientific cooperation with universities as: Vytautas Magnus University in Kaunas and Jagiellonian University in Kraków. Reviewer of Polish and foreign scientific publications, such as: Polish Journal of Management Studies, Journal Oeconomia Copernicana, Journal Social Sciences, International Journal of Contemporary Management. Author and co-author of more than 60 scientific publications.

Janusz Sasak, Uniwersytet Jagielloński

Ph.D. Eng – assistant professor – Institute of Public Affairs of the Jagiellonian University. PhD in economics, specialization: management sciences. Author of publications in the field of: process management; digitization and computerization of processes; RPA; information systems; information and communication technologies (ICT), risk management and public governance. Business process mapping trainer using the Oracle Business Process Architect tool. Certified BPMN lecturer. RPA Senior Trainer. Head of an international research team established by the Jagiellonian University and Vytautas Magnus University in Kaunas. Reviewer of Polish and foreign journals.

Bibliografia

Afonasova, M.A., Panfilova, E.E., Galichkina, M.A., & Ślusarczyk, B. (2019). Digitalization in economy and innovation: The effect on social and economic processes. Polish Journal of Management Studies, 19. DOI: 10.17512/pjms.2019.19.2.02.

Agostinelli, S. (2019). Synthesis of strategies for robotic process automa-tion. In CEUR Workshop Proceedings (Vol. 2400, p. art. 53). CEUR-WS.

Agostinelli, S., Marrella, A., & Mecella, M. (2019, September). Research challenges for intelligent robotic process automation. In International Conference on Business Process Management. Springer, Cham, 12–18.

Al-Gasawneh, J.A., Anuar, M.M., Dacko-Pikiewicz, Z., & Saputra, J. (2021). The impact of customer relationship management dimensions on service quality. Polish Journal of Management Studies, 23(2), 24–41. DOI: 10.17512/pjms.2021.23.2.02

Armenakis, A.A. & Burnes, B. (2015). Organizational change: A focus on ethical cultures and mindfulness. Journal of Change Manage-ment, 15(1), 1–7. DOI: 10.1080/14697017.2015.1009720

Asquith, A. & Horsman, G. (2019). Let the robots do it!–Taking a look at Robotic Process Automation and its potential application in digital fo-rensics. Forensic Science International: Reports, 1, 100007. https://doi.org/10.1016/j.fsir.2019.100007

Bellantuono, N., Nuzzi, A., Pontrandolfo, P., & Scozzi, B. (2021). Digital Transformation Models for the I4.0 Transition: Lessons from the Change Management Literature. Sustainability, 13(23), 12941. DOI: 10.3390/su132312941

Berruti, F., Nixon, G., Taglioni, G., & Whiteman, R. (2017). Intelligent process automation: The engine at the core of the next-generation operating model. Digital McKinsey, 9.

Burgess, A. (2018). Associated technologies. In The Executive Guide to Artificial Intelligence. Palgrave Macmillan, Cham, 55–72.

Business transformation and the corporate agenda (2017). Retrieved from: https://advisory.kpmg.us/articles/2017/business-transformation-and-the-corporate-agenda.html

Cewe, C., Koch, D., & Mertens, R. (2017, September). Minimal effort requirements engineering for robotic process automation with test driven development and screen recording. In International Conference on Business Process Management. Springer, Cham, 642–648.

Cohen, M. & Rozario, A. (2019). Exploring the use of robotic process au-tomation (RPA) in substantive audit procedures. The CPA Jour-nal, 89(7), 49–53.

Entina, T., Karabulatova, I., Kormishova, A., Ekaterinovskaya, M., & Troyanskaya, M. (2021). Tourism Industry Management in the Global Transformation: Meeting the Needs of Generation Z. Polish Journal of Management Studies, 23(2), 130. DOI: 10.17512/pjms.2021.23.2.08

Errida, A. & Lotfi, B. (2021). The determinants of organizational change management success: Literature review and case study. International Journal of Engineering Business Management, 13, 18479790211016273. DOI: 10.1177/18479790211016273

Fernandez, D. & Aman, A. (2018). Impacts of robotic process automation on global accounting services. Asian Journal of Accounting and Gov-ernance, 9(1), 127–140. DOI: http://dx.doi.org/10.17576/AJAG-2018-09-11.

Fersht, P., & Slaby, J.R. (2012). Robotic automation emerges as a threat to traditional low-cost outsourcing. Horses for Sources, London, 1–18.

Galli, B.J. (2018). Change management models: A comparative analysis and concerns. IEEE Engineering Management Review, 46(3), 124–132. DOI: 10.1109/EMR.2018.2866860

Hallikainen, P., Bekkhus, R., & Pan, S.L. (2018). How OpusCapita Used Internal RPA Capabilities to Offer Services to Clients. MIS Quarterly Executive, 17(1).

Jayatilleke, S. & Lai, R. (2018). A systematic review of requirements change management. Information and Software Technology, 93, 163–185. DOI: 10.1016/j.infsof.2017.09.004

Kokina, J. & Blanchette, S. (2019). Early evidence of digital labor in ac-counting: Innovation with Robotic Process Automation. International Journal of Accounting Information Systems, 35, 100431. DOI: 10.1016/j.accinf.2019.100431

Kuzior, A., Mańka-Szulik, M., & Krawczyk, D. (2021). Changes in the Management of Electronic Public Services in the Metropolis during the COVID-19 Pandemic. Polish Journal of Management Studies, 261–275. DOI: 10.17512/pjms.2021.24.2.16

Lacity, M., Willcocks, L., & Craig, A. (2017). Service automation: cognitive virtual agents at SEB bank. The Outsourcing Unit Working Research Paper Series.

Mikołajczyk, Z. (2012). Techniki organizatorskie w rozwiązaniu proble-mów zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Paszkowski, J. (2016). Zarządzanie zmianą – rozbieżności w teorii i praktyce. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 12(7), 137–148.

Penc, J. (2001). Kreowanie zachowań organizacji. Konflikty i stresy pra-cownicze. Zmiany i rozwój organizacji. Warszawa: Agencja Wydawni-cza Placet.

Pypłacz, P. (2023) Tendencje w badaniach dotyczących robotyzacji pro-cesów biznesowych w naukach o zarządzaniu – systematyczny prze-gląd literatury – artykuł w recenzji.

Quinn, R.E. & Cameron, K.S. (2019). Positive organizational scholarship and agents of change. In Research in organizational change and de-velopment. Emerald Publishing Limited.

Rutschi, C. & Dibbern, J. (2020). Towards a framework of implementing software robots: Transforming human-executed routines into ma-chines. ACM SIGMIS Database: the DATABASE for Advances in Infor-mation Systems, 51(1), 104–128. DOI: 10.1145/3380799.3380808

Sobczak, A. & Ziora, L. (2021). The Use of Robotic Process Automation (RPA) as an Element of Smart City Implementation: A Case Study of Electricity Billing Document Management at Bydgoszcz City Hall. Energies, 14(16), 5191. DOI: 10.3390/en14165191

Syed, R., Suriadi, S., Adams, M., Bandara, W., Leemans, S.J., Ouyang, C., ... & Reijers, H.A. (2020). Robotic process automation: contemporary themes and challenges. Computers in Industry, 115, 103162. DOI: 10.1016/j.compind.2019.103162

Tarquini, T. (2018). Practical robotics in insurance – the future is here already. The InsurTech Book: The Insurance Technology Handbook for Investors, Entrepreneurs and FinTech Visionaries, 231–235. DOI: 10.1002/9781119444565.ch52

Torppa, C.B., Smith, K.L. (2011). Organizational Change Management: A Test of the Effectiveness of a Communication Plan. Communication Research Reports, 28(1), 62–73. DOI: 10.1080/08824096.2011.541364

Willcocks, L., Lacity, M. & Craig, A. (2017). Robotic process automation: strategic transformation lever for global business services? Journal of Information Technology Teaching Cases, 7(1), 17–28. DOI: 10.1057/s41266-016-0016-9

Zhang, N. & Liu, B. (2019). Alignment of business in robotic process au-tomation. International Journal of Crowd Science. DOI: 10.1108/IJCS-09-2018-0018

Opublikowane
2023-07-21
Jak cytować
[1]
Pypłacz, P. i Sasak, J. 2023. Optymalizacja procesów z wykorzystaniem RPA – jako element zarządzania zmianą w organizacji. Perspektywy Kultury. 42, 3 (lip. 2023), 253-268. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.4203.18.