Od tolerancji do pokojowej koegzystencji

Znaczenie doktryny prawnej Pawła Włodkowica względem innowierców

Słowa kluczowe: Paweł Włodkowic, innowiercy, ius gentium, tolerancja religijna, pokój

Abstrakt

Artykuł ukazuje proces kształtowania się w środowisku polskich doktorów prawa kanonicznego w pierwszej połowie XV w. koncepcji pokojowego współistnienia z innowiercami. Okoliczności podjęcia tego zagadnienia związane były ściśle z konfliktem Polski i Litwy z zakonem krzyżackim, a bezpośrednim impulsem były oskarżenia ze strony Krzyżaków o zawarcie sojuszy z niewiernymi w wojnie. Za twórców idei uważa się Stanisława ze Skarbimierza, Andrzeja Łaskarzyca oraz Pawła Włodkowica. Uczeni ci zwrócili uwagę na niezbywalne prawa innowierców, które wynikają z prawa naturalnego oraz ius gentium, a które obejmują możliwość samoobrony, posiadania własnych państw, władzy i własności. Wykazali w ten sposób, że Krzyżacy nie mogą napadać na Żmudzinów i Litwinów pod pretekstem nawracania. Łaskarzyc i Włodkowic podkreślali ponadto, że poganom należy się szacunek wynikający z godności ludzkiej, a ich odmienność religijna nie stanowi przeszkody w utrzymywaniu pokojowych relacji z nimi.

Ostatni z uczonych dużo miejsca poświęcił relacjom między chrześcijanami a innowiercami. Przekonywał, że sama przynależność religijna nie daje podstaw do uznania kogokolwiek za wroga Kościoła. Nie można też nikomu narzucać wiary siłą, a chrystianizacja ma się dokonywać na drodze cierpliwego nauczania i przykładu osobistego. Jego zdaniem tolerancja wynikająca wprost z prawa naturalnego buduje atmosferę zaufania, dzięki czemu łatwiej jest pozyskać nowych wiernych. Propagowana przez Włodkowica idea pokojowej koegzystencji z różnowiercami oraz troska o zachowanie ich praw była w jego oczach naturalną konsekwencją dążenia do sprawiedliwości i uczciwości w stosunkach między społecznościami. Tolerancja religijna była zaś metodą umożliwiającą zachowanie życzliwych relacji i w konsekwencji stanu pokoju między narodami.

Biogram autora

Wojciech Świeboda, Biblioteka Jagiellońska

Dr hab., mediewista, od 2007 r. pracuje jako adiunkt w Sekcji Rękopisów Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień związanych z odmiennością wyznaniową i religijną w średniowieczu oraz szeroko pojmowaną kodykologią. Jest współautorem m.in. Katalogu zbioru dokumentów pergaminowych Biblioteki Jagiellońskiej, t. 1–2, Kraków 2012 (wraz z K. Nabiałkiem i M. Zdankiem) i jedenastego tomu Catalogus codicum manuscriptorum medii aevi Latinorum qui in Bibliotheca Jagellonica Cracoviae asservantur, vol. 11, Cracoviae 2016 (wraz z innymi autorami). Ponadto napisał monografie Innowiercy w opiniach prawnych uczonych polskich w XV wieku: poganie, żydzi, muzułmanie, Kraków 2013 oraz Universitas contra haeresim. Działalność antyheretycka Stanisława ze Skarbimierza jako przedstawiciela Uniwersytetu Krakowskiego, Kraków 2021.

Bibliografia

Bełch, S.F. (1965). Paulus Vladimiri and his Doctrine concerning interna-tional Law and Politics, vol. 2. London – the Hague – Paris: Mouton & CO.

Codex epistolaris Vitoldi magni ducis Lithuaniae (1376–1430), ed. A. Prochaska (1882). Cracoviae: Academia Literarum Cracoviae.

Corpus Iuris Canonici, ed. A. Friedberg (1879), vol. 1. Lipsiae: Officina Bernhardi Tauchnitz.

Ehrlich, L. (1955). Polski wykład prawa wojny XV wieku. Warszawa: Wy-dawnictwo Prawnicze.

Ehrlich, L. (1966–1969). Pisma wybrane Pawła Włodkowica, t. 1–3, War-szawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Lites ac res gestae inter Polonos Ordinemque Cruciferorum. (1892), t. 2, wyd. I. Zakrzewski. Poznań: Biblioteka Kórnicka.

Agosti, G. (1936). Bezpośrednie źródło „Tractatus de potestate papae respectu infidelium” Pawła Włodkowica. Roczniki Historyczne, nr 2(12), 300–317.

Baczkowski, K. (2001). Argument obrony wiary w służbie dyplomacji pol-skiej w XV wieku. W: W. Iwańczak i S.K. Kuczyński (red.), Kościół – Lu-dzie – Wierzenia. Studia z dziejów kultury i społeczeństwa Europy Środkowej (średniowiecze – wczesna epoka nowożytna). Warszawa: Instytut Historii PAN, Instytut Historii Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach, 195–212.

Bar, P. (2018). Päpstliche und kaiserliche Privilegien für den Deutschen Orden in Presßen zwischen Recht und Erinnerung. Einführung ins Thema. Studia historica Brunensia, 1(65), 79–101. DOI: 10.5817/SHB2018-1-6

Bełch, S.F. (1964). The Contribution of Poland to the Development of the Doctrine of International Law (Paulus Vladimiri, decretorum doctor, 1409–1432). London: Veritas Foundation.

Boockmann, H. (1975). Johannes Falkenberg, der deutsche Orden und die polnische Politik. Untersuchungen zur politischen Theorie des späteren Mittelalters. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Chollet, L. (2011). Paul Vladimir et le Ius Gentium polonais: un droit de résistance au début du XVème siècle? Niepublikowane wystąpienie w czasie konferencji w Lozannie, 1–25.

Drabina, J. (1994). Modele koegzystencji wyznaniowej w Polsce średnio-wiecznej. W: J. Drabina (red.), Współistnienie religii i wyznań w Polsce dawnej i współczesnej. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 3–32.

Ehrlich, L. (1954). Paweł Włodkowic i Stanisław ze Skarbimierza. War-szawa: PWN.

Ehrlich, L. (1963). Rektor Paweł Włodkowic. Rzecznik obrony przeciw Krzyżakom. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Państwowe Wydaw-nictwo Naukowe.

Grabski, A.F. (1968). Polska w opiniach Europy Zachodniej XIV-XV w. War-szawa: PWN.

Grzybowski, K. (1955). Paweł Włodkowic a współczesna mu kanonistyka. Państwo i Prawo, nr 11(10), 799–814.

Jasudowicz, T. (1993). Włodkowica wizja porządku prawnego. Państwo i Prawo, nr 8(48), 27–39.

Jasudowicz, T. (1995). Śladami Ehrlicha: Do Pawła Włodkowica po naukę o prawach człowieka. Toruń: Wydawnictwo Comer.

Jasudowicz, T. (1994–1995). Zasada tolerancji religijnej w nauczaniu Pawła Włodkowica. Roczniki Nauk Społecznych, nr 1(22–23), 47–68.

Kałuża, Z. (1978). Paweł Włodkowic i problem jego doktryny. Zeszyty Naukowe KUL, nr 3–4(21), 85–92.

Kapeliński, F. (1955). Paulus Vladimiri (1369–1435): défenseur de la tolé-rance religieuse. Revue Internationale d’Histoire Politique et Constitu-tionnelle, nr 19–20, 201–214.

Kozłowska-Budkowa, Z. (1964). Stanisława ze Skarbimierza mowa o złych studentach. Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej, nr 15, 11–21.

Krajczyński, J. (2007). Pozycja prawna nieochrzczonych w doktrynie Pawła Włodkowica. Prawo Kanoniczne, nr 1–2(50), 185–212. DOI: 10.21697/pk.2007.50.1-2.09

Łucyszyn, J. CM (2017). The Pragmatic Interpretation of Jagiellonian Ide-as. W: L. Korporowicz i in. (red.), Jagiellonian Ideas towards Challeng-es. Kraków: Jagiellonian Library, 37–50.

Ogonowski, Z. (1997). Czy Paweł Włodkowic był rzecznikiem idei toleran-cji religijnej? W: S. Bylina i in. (red.), Kultura staropolska – kultura eu-ropejska. Prace ofiarowane Januszowi Tazbirowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper, 179–184.

Ożóg, K. (2004). Uczeni w monarchii Jadwigi Andegaweńskiej i Władysława Jagiełły (1384–1434). Kraków: Polska Akademia Umie-jętności.

Rodriguez Bachiller, A. (1986). Paulus Wladimiri, precursor de Francisco de Vitoria. W: Ch. Wenin (red.), L’Homme et son univers au Moyen Âge. Actes du septième congrès international de philosophie médié-vale (30 août – 4 septembre 1982). Louvain-le-Neuve: Institut supéri-eur de philosophie, 863–868.

Russell, F.H. (1980). Paulus Vladimiri’s Attack on the Just War. A Case Study in Legal Polemics. W: B. Tierney i P. Linehan (red.), Authority and Power. Studies on Medieval Law and Government Presented to Walhter Ullmann on his Seventieth Birthday. Cambride: Cambridge University Press, 237–254.

Rychlewicz, D. (2000). Z dziejów sporu ideologicznego o Pawła Włodko-wica. W: K. Kaczmarek i J. Nikodem (red.), Docendo discimus. Studia historyczne ofiarowane Profesorowi Zbigniewowi Wielgoszowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 261–269.

Ryś, G. (2002). Granice średniowiecznej tolerancji. Pawła Włodkowica podejście do Żydów. W: R. Borkowski (red.), Tolerancja i nietolerancja (wybrane zagadnienia). Kraków: Abrys, 19–26.

Sieradzan, W. (2009). Misja Benedykta Makraia w latach 1412–1413. Malbork: Muzeum Zamkowe.

Swieżawski, S. (1988). Ważniejsze problemy XV-wiecznej etyki międzyna-rodowej. Studia Mediewistyczne, nr 1(25), 3–68.

Swieżawski, S. (1993). O właściwe rozumienie tolerancji. Znak, nr 45(457), 4–9.

Świeboda, W. (2013). Innowiercy w opiniach prawnych uczonych polskich w XV wieku. Poganie, żydzi, muzułmanie. Kraków: Towarzystwo Nau-kowe Societas Vistulana.

Swieżawski, S. (1988). Ważniejsze problemy XV-wiecznej etyki międzyna-rodowej. Studia Mediewistyczne, nr 1(25), 3–68.

Tymieniecki, K. (1919–1920). Moralność w stosunkach między państwami w poglądach Pawła Włodkowica. Przegląd Historyczny, nr 22, 127.

Wesołowska, E.A. (2001). Paweł Włodkowic – współczesne znaczenie poglądów i dokonań. Płock: Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica w Płocku.

Wielgus, S. (1996). Polska średniowieczna doktryna „Ius gentium”. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Winowski, L. (1985). Innowiercy w poglądach zachodniego chrześcijań-stwa XIII–XIV wieku. Wrocław: Ossolineum.

Wyrozumski, J. (1995). L`ideé de tolérance à l`Unversité de Cracovie dans la première moitie du XVe siècle. W: Z. Włodek (red.), Societé et Église. Textes et discussions dans les Unversités d`Europe Centrale pendant le Moyen Âge tardif. Turnhout: Brepols, 133–143.

Wyrozumski, J. (2016). U początków polskiej tolerancji. Rocznik Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie, nr 61, 9–19. DOI: 10.4467/25440500RBN.16.001.6612

Opublikowane
2023-06-29
Jak cytować
[1]
Świeboda, W. 2023. Od tolerancji do pokojowej koegzystencji: Znaczenie doktryny prawnej Pawła Włodkowica względem innowierców. Perspektywy Kultury. 41, 2/2 (cze. 2023), 137-152. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.410202.10.