Podcasting true crime jako medialny gatunek hybrydyczny

Słowa kluczowe: true crime, podcasting, podcast, hybryda gatunkowa, gatunki medialne

Abstrakt

Artykuł omawia genezę i charakterystykę hybrydy medium i gatunku narracyjnego, jaką jest podcasting true crime (TC). Łącząc nową technologię i stary typ opowieści, kontaminuje on aktywizm z konsumpcjonizmem, informację z rozrywką oraz to, co rzeczywiste, z tym, co wirtualne. Stanowi przykład medium zdemasyfikowanego i choćby z tego względu jest wart badawczego zainteresowania. Autorka wykazuje, że powinien również stać się przedmiotem analiz humanistyki zaangażowanej. Podcasty TC bowiem nie tylko werbalizują i propagują określone postawy wobec przestępstw, ale także stanowią narzędzie krytyki społecznej. W odróżnieniu od wcześniejszych tekstów TC przekierowują uwagę odbiorców z czynów i osoby przestępcy na problem niewywiązywania się instytucji bezpieczeństwa państwa z powierzonych im zadań.

Biogram autora

Magdalena Kamińska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Dr hab., prof. UAM, pracuje w Zakładzie Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną Instytutu Kulturoznawstwa UAM. Jej zainteresowania naukowe to cyberkultura, archeologia i genologia mediów audiowizualnych. Autorka i współautorka ponad czterdziestu artykułów naukowych oraz sześciu monografii.

Bibliografia

Adamczewska, I. (2016). True crime novel – pomiędzy literaturą piękną a dziennikarstwem. W: A. Kłosińska-Nachin i E. Kobyłecka-Piwońska (red.), Apetyt na rzeczywistość: Między literaturą a dziennikarstwem – relacje, interakcje, perspektywy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 91–116.

Adgate, B. (2022). 2022 Was Another Record Year For Podcasts. Pozy-skano z: https://www.forbes.com/sites/bradadgate/2023/01/25/2022-was-another-record-year-for-podcasts/?sh=76ce76fb6bea (dostęp: 29.06.2023).

Biressi, A. (2004). Wewnątrz/ na zewnątrz: Prywatna trauma i wiedza publiczna w prawdziwym dokumencie kryminalnym. Ekran, nr 45(4), 401–412.

Boling, K.S. i Hull, K. (2018). Undisclosed information – Serial is My Favor-ite Murder: Examining motivations in the true crime podcast audi-ence. Journal of Radio & Audio Media, nr 25(1), 92–108. DOI: 10.1080/19376529.2017.1370714.

Boling, K.S. (2019). True crime podcasting: Journalism, justice or enter-tainment? Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, nr 17(2), 161–178. DOI: 10.1386/rjao_00003_1.

Boling, K.S. (2020). Fundamentally Different Stories That Matter: True Crime Podcasts and the Domestic Violence Survivors in Their Audienc-es. (Doctoral dissertation). Pozyskano z: https://scholarcommons.sc.edu/etd/5959 (dostęp: 29.06.2023).

Boorsma, M. (2017). The Whole Truth: The Implications of America’s True Crime Obsession. Elon Law Review, Vol. 9(1), 209–224.

Brooke, A. (2023). Podcast Statistics and Data [March 2023]. Pozyskano z: https://www.buzzsprout.com/blog/podcast-statistics (dostęp: 29.06.2023).

Bruzzi, S. (2016). Making a genre: The case of the contemporary true crime documentary. Law and Humanities, nr 10(2), 249–280.

Burger,. P. (2016). The Bloody History of the True Crime Genre. Pozyska-no z: https://daily.jstor.org/bloody-history-of-true-crime-genre/ (do-stęp: 29.06.2023).

Clausen, L.S. i Sikjær, S.A. (2021). When Podcast Met True Crime: A Genre-Medium Coevolutionary Love Story. Leviathan: Interdiscipli-nary Journal in English, 7, 139–214. DOI: 10.7146/lev.v0i7.125213.

Darska, B. (2020). Literatura gatunkowa w internecie, czyli między in-formowaniem a budowaniem wspólnoty fanów. Na przykładzie portali kryminalnych. Postscriptum Polonistyczne, nr 2(14), 155–165.

Dul, B. (2022). Analiza genologiczna podcastu kryminalnego na wybra-nych przykładach. Tematy i Konteksty, nr 12(17), 214–227. DOI: 10.15584/tik.2022.15.

Gorlewska, E. (2022). Kreowanie wirtualnej wspólnoty komunikacyjnej wokół dyskursu kryminologicznego na materiale podcastu Justyny Mazur Piąte: Nie zabijaj. Białostockie Archiwum Językowe, nr 22, 109–134. DOI: 10.15290/baj.2022.22.06.

Hegel, R.E. (2009). True Crimes in Eighteenth-Century China: Twenty Case Histories. University of Washington Press.

Götborg, J., Schönbeck, E. i Lindhoff Hankerss A. (2019). The Influence of Relationships on Podcasts’ Opportunities to Maximize Revenue. A qualitative study exploring podcasts’ opportunities to maximize rev-enue depending on the relationship to and characteristics of their au-diences within Generation Y. (Bachelor thesis). Pozyskano z: http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:1320126/FULLTEXT01.pdf (dostęp: 29.06.2023).

Kamińska, M. (2018). CSI: Internet. Rola amatorskich wspólnot kryminal-no-śledczych w kształtowaniu się kultury nadzoru. Studia Kulturo-znawcze, nr 2(15), 121–140.

Kamińska, M. (2022). Czerwone wampiry. Geneza i funkcjonowanie kul-turowego dyskursu lustmordu w PRL. Porównania, nr 1(31), 359–376. DOI: 10.14746/por.2022.1.20.

Lavoie, R. (2021). The 10 True-Crime Podcasts That Changed Everything. Pozyskano z: https://www.vulture.com/article/best-true-crime-podcasts-ever.html (dostęp: 29.06.2023).

Hyvönen, M., Karlsson, M. i Eriksson, M. (2020). The Politics of True Crime: Vulnerability and Documentaries on Murder in Swedish Public Service Radio’s P3 Documentary. W: A.M. Dancus, M. Hyvönen i M. Karlsson (red.), Vulnerability in Scandinavian Art and Culture. Pal-grave ­Macmillan, 291–314.

McHugh, S. (2016). How podcasting is changing the audio storytelling genre. The Radio Journal: International Studies in Broadcast and Audio Media, 14(1), 65–82. DOI: 10.1386/rajo.14.1.65_1.

Novăceanu, M.R. (2020). From The Traditional Radio to Podcast or To the À La Carte. World Journal of Research and Review, Vol. 11, Issue 1, 17–21. DOI: 10.31871/WJRR.11.1.8.

Popularność podcastów rośnie w zawrotnym tempie! Spotify prezentuje najnowsze dane (2020). Pozyskano z: https://spotify.prowly.com/105096-popularnosc-podcastow-rosnie-w-zawrotnym-tempie-spotify-prezentuje-najnowsze-dane (dostęp: 29.06.2023).

Punnett, I.C. (2018). Toward a theory of true crime narratives: A textual analysis. New York: Routledge. DOI: 10.4324/9781351180481.

Rawlings, Ph. (1995). True Crime. W: Vagg J i T. Newburn (red.), Papers from the British Criminology Conference, Loughborough University. Pozyskano z: https://www.britsoccrim.org/volume1/010.pdf.

Roberts, S. (2019). True Crime and the Trash Balance. Pozyskano z: https://longreads.com/2019/01/18/true-crime-and-the-trash-balance/ (dostęp: 29.06.2023).

Rubiera, C.L. (2020). Penny dreadfuls were the true crime podcasts of their time, https://theconversation.com/penny-dreadfuls-were-the-true-crime -podcasts-of-their-time-150212

Sherrill, L.A. (2020). The “Serial Effect” and the True Crime Podcast Eco-system. Journalism Practice, nr 16:7, 1473–1494. DOI: 10.1080/17512786. 2020.1852884.

Shim, J.P., Shropshire, J., Park, S., Harris, H. i Campbell, N. (2007). Pod-casting for e-learning, communication, and delivery. Industrial Man-agement & Data Systems, Vol. 107, No. 4, 587–600. DOI: 10.1108/02635570710740715.

Steinberg, A., Brian, R. i Wyant, B.R. (2023). How True Are True Crime Podcasts? Journal of Criminal Justice and Popular Culture, Vol. 23, Is-sue 2, 126–142.

Sullivan, J.L. (2019). The Platforms of Podcasting: Past and Present. Social Media + Society, 5(4), 1–12. DOI: 205630511988000.10.1177/2056305119880002.

Tuszyńska, J. (2017). Zabójcy pojęć i tropiciele definicji. Praktyki teore-tycznoliterackie w internecie na przykładzie polskich portali kryminal-nych. Przegląd Kulturoznawczy, nr 2 (32), 191–206. DOI: 10.4467/20843860PK.17.013.7361.

Vitis, L. (2023). ‘My Favourite Genre is Missing People’: Exploring How Listeners Experience True Crime Podcasts in Australia. International Journal for Crime, Justice and Social Democracy, Vol. 12(2), 97–110. DOI: 10.5204/ijcjsd.23622023.

Wiltenburg, J. (2004). True Crime: The Origins of Modern Sensationalism. The American Historical Review, Vol. 109, Iss. 5, 1377–1404. DOI: 10.1086/ahr/109.5.1377.

Opublikowane
2023-08-17
Jak cytować
[1]
Kamińska, M. 2023. Podcasting true crime jako medialny gatunek hybrydyczny. Perspektywy Kultury. 42, 3 (sie. 2023), 165-178. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.4203.13.
Dział
Kultura (w) rzeczywistości hybrydalnej