True Crime Podcasting as a Hybrid Media Genre
Abstract
The article describes the hybrid of medium and the narrative genre, which is true crime (TC) podcasting. Combining new technology and old storytelling, it blends activism with consumerism, information with entertainment, and the real with the virtual. It may be an example of the media demassification trend and for this reason it is worth researching. The author shows that it should also become the subject of analyzes of the engaged humanities. TC podcasts not only verbalize and promote certain attitudes towards crime, but also constitute a tool of social criticism. Contrary to earlier TC texts, they redirect the audience’s attention from the crime itself and the criminal to the problem of the failure of the security services to fulfill the tasks entrusted to them.
References
Adamczewska, I. (2016). True crime novel – pomiędzy literaturą piękną a dziennikarstwem. W: A. Kłosińska-Nachin i E. Kobyłecka-Piwońska (red.), Apetyt na rzeczywistość: Między literaturą a dziennikarstwem – relacje, interakcje, perspektywy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 91–116.
Adgate, B. (2022). 2022 Was Another Record Year For Podcasts. Pozy-skano z: https://www.forbes.com/sites/bradadgate/2023/01/25/2022-was-another-record-year-for-podcasts/?sh=76ce76fb6bea (dostęp: 29.06.2023).
Biressi, A. (2004). Wewnątrz/ na zewnątrz: Prywatna trauma i wiedza publiczna w prawdziwym dokumencie kryminalnym. Ekran, nr 45(4), 401–412.
Boling, K.S. i Hull, K. (2018). Undisclosed information – Serial is My Favor-ite Murder: Examining motivations in the true crime podcast audi-ence. Journal of Radio & Audio Media, nr 25(1), 92–108. DOI: 10.1080/19376529.2017.1370714.
Boling, K.S. (2019). True crime podcasting: Journalism, justice or enter-tainment? Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, nr 17(2), 161–178. DOI: 10.1386/rjao_00003_1.
Boling, K.S. (2020). Fundamentally Different Stories That Matter: True Crime Podcasts and the Domestic Violence Survivors in Their Audienc-es. (Doctoral dissertation). Pozyskano z: https://scholarcommons.sc.edu/etd/5959 (dostęp: 29.06.2023).
Boorsma, M. (2017). The Whole Truth: The Implications of America’s True Crime Obsession. Elon Law Review, Vol. 9(1), 209–224.
Brooke, A. (2023). Podcast Statistics and Data [March 2023]. Pozyskano z: https://www.buzzsprout.com/blog/podcast-statistics (dostęp: 29.06.2023).
Bruzzi, S. (2016). Making a genre: The case of the contemporary true crime documentary. Law and Humanities, nr 10(2), 249–280.
Burger,. P. (2016). The Bloody History of the True Crime Genre. Pozyska-no z: https://daily.jstor.org/bloody-history-of-true-crime-genre/ (do-stęp: 29.06.2023).
Clausen, L.S. i Sikjær, S.A. (2021). When Podcast Met True Crime: A Genre-Medium Coevolutionary Love Story. Leviathan: Interdiscipli-nary Journal in English, 7, 139–214. DOI: 10.7146/lev.v0i7.125213.
Darska, B. (2020). Literatura gatunkowa w internecie, czyli między in-formowaniem a budowaniem wspólnoty fanów. Na przykładzie portali kryminalnych. Postscriptum Polonistyczne, nr 2(14), 155–165.
Dul, B. (2022). Analiza genologiczna podcastu kryminalnego na wybra-nych przykładach. Tematy i Konteksty, nr 12(17), 214–227. DOI: 10.15584/tik.2022.15.
Gorlewska, E. (2022). Kreowanie wirtualnej wspólnoty komunikacyjnej wokół dyskursu kryminologicznego na materiale podcastu Justyny Mazur Piąte: Nie zabijaj. Białostockie Archiwum Językowe, nr 22, 109–134. DOI: 10.15290/baj.2022.22.06.
Hegel, R.E. (2009). True Crimes in Eighteenth-Century China: Twenty Case Histories. University of Washington Press.
Götborg, J., Schönbeck, E. i Lindhoff Hankerss A. (2019). The Influence of Relationships on Podcasts’ Opportunities to Maximize Revenue. A qualitative study exploring podcasts’ opportunities to maximize rev-enue depending on the relationship to and characteristics of their au-diences within Generation Y. (Bachelor thesis). Pozyskano z: http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:1320126/FULLTEXT01.pdf (dostęp: 29.06.2023).
Kamińska, M. (2018). CSI: Internet. Rola amatorskich wspólnot kryminal-no-śledczych w kształtowaniu się kultury nadzoru. Studia Kulturo-znawcze, nr 2(15), 121–140.
Kamińska, M. (2022). Czerwone wampiry. Geneza i funkcjonowanie kul-turowego dyskursu lustmordu w PRL. Porównania, nr 1(31), 359–376. DOI: 10.14746/por.2022.1.20.
Lavoie, R. (2021). The 10 True-Crime Podcasts That Changed Everything. Pozyskano z: https://www.vulture.com/article/best-true-crime-podcasts-ever.html (dostęp: 29.06.2023).
Hyvönen, M., Karlsson, M. i Eriksson, M. (2020). The Politics of True Crime: Vulnerability and Documentaries on Murder in Swedish Public Service Radio’s P3 Documentary. W: A.M. Dancus, M. Hyvönen i M. Karlsson (red.), Vulnerability in Scandinavian Art and Culture. Pal-grave Macmillan, 291–314.
McHugh, S. (2016). How podcasting is changing the audio storytelling genre. The Radio Journal: International Studies in Broadcast and Audio Media, 14(1), 65–82. DOI: 10.1386/rajo.14.1.65_1.
Novăceanu, M.R. (2020). From The Traditional Radio to Podcast or To the À La Carte. World Journal of Research and Review, Vol. 11, Issue 1, 17–21. DOI: 10.31871/WJRR.11.1.8.
Popularność podcastów rośnie w zawrotnym tempie! Spotify prezentuje najnowsze dane (2020). Pozyskano z: https://spotify.prowly.com/105096-popularnosc-podcastow-rosnie-w-zawrotnym-tempie-spotify-prezentuje-najnowsze-dane (dostęp: 29.06.2023).
Punnett, I.C. (2018). Toward a theory of true crime narratives: A textual analysis. New York: Routledge. DOI: 10.4324/9781351180481.
Rawlings, Ph. (1995). True Crime. W: Vagg J i T. Newburn (red.), Papers from the British Criminology Conference, Loughborough University. Pozyskano z: https://www.britsoccrim.org/volume1/010.pdf.
Roberts, S. (2019). True Crime and the Trash Balance. Pozyskano z: https://longreads.com/2019/01/18/true-crime-and-the-trash-balance/ (dostęp: 29.06.2023).
Rubiera, C.L. (2020). Penny dreadfuls were the true crime podcasts of their time, https://theconversation.com/penny-dreadfuls-were-the-true-crime -podcasts-of-their-time-150212
Sherrill, L.A. (2020). The “Serial Effect” and the True Crime Podcast Eco-system. Journalism Practice, nr 16:7, 1473–1494. DOI: 10.1080/17512786. 2020.1852884.
Shim, J.P., Shropshire, J., Park, S., Harris, H. i Campbell, N. (2007). Pod-casting for e-learning, communication, and delivery. Industrial Man-agement & Data Systems, Vol. 107, No. 4, 587–600. DOI: 10.1108/02635570710740715.
Steinberg, A., Brian, R. i Wyant, B.R. (2023). How True Are True Crime Podcasts? Journal of Criminal Justice and Popular Culture, Vol. 23, Is-sue 2, 126–142.
Sullivan, J.L. (2019). The Platforms of Podcasting: Past and Present. Social Media + Society, 5(4), 1–12. DOI: 205630511988000.10.1177/2056305119880002.
Tuszyńska, J. (2017). Zabójcy pojęć i tropiciele definicji. Praktyki teore-tycznoliterackie w internecie na przykładzie polskich portali kryminal-nych. Przegląd Kulturoznawczy, nr 2 (32), 191–206. DOI: 10.4467/20843860PK.17.013.7361.
Vitis, L. (2023). ‘My Favourite Genre is Missing People’: Exploring How Listeners Experience True Crime Podcasts in Australia. International Journal for Crime, Justice and Social Democracy, Vol. 12(2), 97–110. DOI: 10.5204/ijcjsd.23622023.
Wiltenburg, J. (2004). True Crime: The Origins of Modern Sensationalism. The American Historical Review, Vol. 109, Iss. 5, 1377–1404. DOI: 10.1086/ahr/109.5.1377.
Copyright (c) 2023 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.