W garderobie Modrzejewskiej

Strój jako element autokreacji

Słowa kluczowe: Modrzejewska, autokracja, strój, kapitał, Bourdieu

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest próba aplikacji teorii kapitałów Pierre’a Bourdieu do badań historycznoteatralnych na przykładzie stroju i strategii jego noszenia jako procesu autokreatywnego i sposobu na prezentację wybranych ról społecznych. Analizie zostanie poddana strategia ubioru polsko-amerykańskiej aktorki Heleny Modrzejewskiej.

Biogram autora

Alicja Kędziora, Uniwersytet Jagielloński

Dr hab., profesor uczelni w Zakładzie Badań Filozoficznych nad Kulturą w UJ, kierownik Pracowni Dokumentacji Życia i Twórczości Heleny Modrzejewskiej UJ, wiceprezes Fundacji dla Modrzejewskiej. W latach 2016–2018 p.o., a potem zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W latach 2013–2016 z-ca dyrektora Instytutu Kultury UJ ds. dydaktycznych. Specjalizuje się w ikonografii teatralnej, zarządzaniu teatrami, życiu teatralnym Polonii w Rosji. Autorka monografii Polskie życie teatralne w Rosji (1882–1905) (2007) i Ikonografia teatralna „Tygodnika Illustrowanego” (1859–1939) (2018), kilkudziesięciu artykułów naukowych oraz opracowań źródeł (m.in. Modrzejewska/Listy – razem z E. Orzechowskim (2015), Postanowiłam się nie zestarzeć! Materiały do badań nad życiem i twórczością Heleny Modrzejewskiej (2022)). Członek Komisji Zarządzania Kulturą PAU i Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli Akademickich UJ. Kuratorka projektów kulturalnych i społecznych, w tym m.in. projektów na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego i średniego stopnia.

Bibliografia

Bourdieu P. (1986). The Forms of Capital. W: J.G. Richardson (red.), Handbook of Theory and Research for Sociology of Education. Westport, CT: Greenwood Press., s. 241–258.

Bourdieu P. (1996). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, Londyn: Routledge.

Dowgiałło B., (2015). Ubieranie się jako forma uspołecznienia: o aktualności koncepcji mody Georga Simmla. Gdańsk, Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Entwistle J. (2016). Bruno Latour. Actor-Network-Theory and Fashion. W: A. Rocamora, A. Smelik (red.), Thinking Through Fashion: A Guide to Key Theorists. Londyn: Bloomsbury Publishing, s. 269–284.

Gossman L. (2003), Anecdote and History. History and Theory, nr 42, s. 143–168.

Górniok–Naglik A., Wąsiński A. (2018). Pytania o autokreację w perspektywie działań twórczych. Edukacja dla dorosłych, nr 2, s. 119–133.

Kazimierska–Jerzyk W. (2021). Do czego może się przydać historykowi sztuki Filozofia mody Georga Simmla? Techne. Nowa seria, nr 7, s. 173–200.

Kędziora A. (red.). (2022). Postanowiłam się nie zestarzeć! Kraków: WUJ.

Kędziora A., Orzechowski E. (red.). (2015). Modrzejewska/Listy. T. I i II. Warszawa: PIW.

Kościelniak J. (2013), Od dystansu do pokusy. W: E. Michalak (red.) Helena Modrzejewska – ikona stylu. Od dystansu do pokusy. Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, s. 17–19.

Modrzejewska H. (1957). Wspomnienia i wrażenia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Orzechowski E. (red.). (2009). Helena Modrzejewska. Artykuły – referaty – wywiady – varia. Kraków: Attyka.

Perchla-Włosik A. (2015). Moda jako komunikat w świetle teorii socjologicznych i badań empirycznych. Zeszyty Prasoznawcze, nr 3 (223), s. 615–625.

Szczublewski J. (1975). Żywot Modrzejewskiej. Warszawa: PIW.

Tseëlon E. (2016). Erving Goffman. Social Science as an Art of Cultural Observation. W: A. Rocamora, A. Smelik A. (red.), Thinking Through Fashion: A Guide to Key Theorists. Londyn: Bloomsbury Publishing, s. 149–164.

Tynan J. (2016). Michel Foucault. Fashioning the Body Politic. W: A. Rocamora, A. Smelik (red.), Thinking Through Fashion: A Guide to Key Theorists. Londyn: Bloomsbury Publishing, s. 184–199.

Walczak–Skałecka A. (2018). Granice pojęcia „marka osobista”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Philosophia-Sociologia, nr 1 (43) s. 269–286.

Opublikowane
2023-10-22
Jak cytować
[1]
Kędziora, A. 2023. W garderobie Modrzejewskiej: Strój jako element autokreacji. Perspektywy Kultury. 43, 4/2 (paź. 2023), 193-204. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.13.