In Modjeska’s Dressing Room

Costume as an Element of Self-creation

Keywords: Modjeska, self-creation, dress, capital, Bourdieu

Abstract

The aim of this article is an attempt to apply Pierre Bourdieu’s theory of ­capitals to historical and theatrical research using the example of dress and the strategy of wearing it as a self-creative process and a way of presenting selected social roles. The clothing strategy of the Polish-American actress Helena Modjeska is analyzed.

Author Biography

Alicja Kędziora, Uniwersytet Jagielloński

Dr hab., profesor uczelni w Zakładzie Badań Filozoficznych nad Kulturą w UJ, kierownik Pracowni Dokumentacji Życia i Twórczości Heleny Modrzejewskiej UJ, wiceprezes Fundacji dla Modrzejewskiej. W latach 2016–2018 p.o., a potem zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W latach 2013–2016 z-ca dyrektora Instytutu Kultury UJ ds. dydaktycznych. Specjalizuje się w ikonografii teatralnej, zarządzaniu teatrami, życiu teatralnym Polonii w Rosji. Autorka monografii Polskie życie teatralne w Rosji (1882–1905) (2007) i Ikonografia teatralna „Tygodnika Illustrowanego” (1859–1939) (2018), kilkudziesięciu artykułów naukowych oraz opracowań źródeł (m.in. Modrzejewska/Listy – razem z E. Orzechowskim (2015), Postanowiłam się nie zestarzeć! Materiały do badań nad życiem i twórczością Heleny Modrzejewskiej (2022)). Członek Komisji Zarządzania Kulturą PAU i Uczelnianej Komisji Dyscyplinarnej dla Nauczycieli Akademickich UJ. Kuratorka projektów kulturalnych i społecznych, w tym m.in. projektów na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego i średniego stopnia.

References

Bourdieu P. (1986). The Forms of Capital. W: J.G. Richardson (red.), Handbook of Theory and Research for Sociology of Education. Westport, CT: Greenwood Press., s. 241–258.

Bourdieu P. (1996). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, Londyn: Routledge.

Dowgiałło B., (2015). Ubieranie się jako forma uspołecznienia: o aktualności koncepcji mody Georga Simmla. Gdańsk, Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Entwistle J. (2016). Bruno Latour. Actor-Network-Theory and Fashion. W: A. Rocamora, A. Smelik (red.), Thinking Through Fashion: A Guide to Key Theorists. Londyn: Bloomsbury Publishing, s. 269–284.

Gossman L. (2003), Anecdote and History. History and Theory, nr 42, s. 143–168.

Górniok–Naglik A., Wąsiński A. (2018). Pytania o autokreację w perspektywie działań twórczych. Edukacja dla dorosłych, nr 2, s. 119–133.

Kazimierska–Jerzyk W. (2021). Do czego może się przydać historykowi sztuki Filozofia mody Georga Simmla? Techne. Nowa seria, nr 7, s. 173–200.

Kędziora A. (red.). (2022). Postanowiłam się nie zestarzeć! Kraków: WUJ.

Kędziora A., Orzechowski E. (red.). (2015). Modrzejewska/Listy. T. I i II. Warszawa: PIW.

Kościelniak J. (2013), Od dystansu do pokusy. W: E. Michalak (red.) Helena Modrzejewska – ikona stylu. Od dystansu do pokusy. Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, s. 17–19.

Modrzejewska H. (1957). Wspomnienia i wrażenia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Orzechowski E. (red.). (2009). Helena Modrzejewska. Artykuły – referaty – wywiady – varia. Kraków: Attyka.

Perchla-Włosik A. (2015). Moda jako komunikat w świetle teorii socjologicznych i badań empirycznych. Zeszyty Prasoznawcze, nr 3 (223), s. 615–625.

Szczublewski J. (1975). Żywot Modrzejewskiej. Warszawa: PIW.

Tseëlon E. (2016). Erving Goffman. Social Science as an Art of Cultural Observation. W: A. Rocamora, A. Smelik A. (red.), Thinking Through Fashion: A Guide to Key Theorists. Londyn: Bloomsbury Publishing, s. 149–164.

Tynan J. (2016). Michel Foucault. Fashioning the Body Politic. W: A. Rocamora, A. Smelik (red.), Thinking Through Fashion: A Guide to Key Theorists. Londyn: Bloomsbury Publishing, s. 184–199.

Walczak–Skałecka A. (2018). Granice pojęcia „marka osobista”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Philosophia-Sociologia, nr 1 (43) s. 269–286.

Published
2023-10-22
How to Cite
[1]
Kędziora, A. 2023. In Modjeska’s Dressing Room: Costume as an Element of Self-creation. Perspectives on Culture. 43, 4/2 (Oct. 2023), 193-204. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.13.