In Modjeska’s Dressing Room
Costume as an Element of Self-creation
Abstract
The aim of this article is an attempt to apply Pierre Bourdieu’s theory of capitals to historical and theatrical research using the example of dress and the strategy of wearing it as a self-creative process and a way of presenting selected social roles. The clothing strategy of the Polish-American actress Helena Modjeska is analyzed.
References
Bourdieu P. (1986). The Forms of Capital. W: J.G. Richardson (red.), Handbook of Theory and Research for Sociology of Education. Westport, CT: Greenwood Press., s. 241–258.
Bourdieu P. (1996). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, Londyn: Routledge.
Dowgiałło B., (2015). Ubieranie się jako forma uspołecznienia: o aktualności koncepcji mody Georga Simmla. Gdańsk, Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Entwistle J. (2016). Bruno Latour. Actor-Network-Theory and Fashion. W: A. Rocamora, A. Smelik (red.), Thinking Through Fashion: A Guide to Key Theorists. Londyn: Bloomsbury Publishing, s. 269–284.
Gossman L. (2003), Anecdote and History. History and Theory, nr 42, s. 143–168.
Górniok–Naglik A., Wąsiński A. (2018). Pytania o autokreację w perspektywie działań twórczych. Edukacja dla dorosłych, nr 2, s. 119–133.
Kazimierska–Jerzyk W. (2021). Do czego może się przydać historykowi sztuki Filozofia mody Georga Simmla? Techne. Nowa seria, nr 7, s. 173–200.
Kędziora A. (red.). (2022). Postanowiłam się nie zestarzeć! Kraków: WUJ.
Kędziora A., Orzechowski E. (red.). (2015). Modrzejewska/Listy. T. I i II. Warszawa: PIW.
Kościelniak J. (2013), Od dystansu do pokusy. W: E. Michalak (red.) Helena Modrzejewska – ikona stylu. Od dystansu do pokusy. Warszawa: Muzeum Pałac w Wilanowie, s. 17–19.
Modrzejewska H. (1957). Wspomnienia i wrażenia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Orzechowski E. (red.). (2009). Helena Modrzejewska. Artykuły – referaty – wywiady – varia. Kraków: Attyka.
Perchla-Włosik A. (2015). Moda jako komunikat w świetle teorii socjologicznych i badań empirycznych. Zeszyty Prasoznawcze, nr 3 (223), s. 615–625.
Szczublewski J. (1975). Żywot Modrzejewskiej. Warszawa: PIW.
Tseëlon E. (2016). Erving Goffman. Social Science as an Art of Cultural Observation. W: A. Rocamora, A. Smelik A. (red.), Thinking Through Fashion: A Guide to Key Theorists. Londyn: Bloomsbury Publishing, s. 149–164.
Tynan J. (2016). Michel Foucault. Fashioning the Body Politic. W: A. Rocamora, A. Smelik (red.), Thinking Through Fashion: A Guide to Key Theorists. Londyn: Bloomsbury Publishing, s. 184–199.
Walczak–Skałecka A. (2018). Granice pojęcia „marka osobista”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Philosophia-Sociologia, nr 1 (43) s. 269–286.
Copyright (c) 2023 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.