Od potestas do ministerium, czyli kompetencje księdza jako lidera
Abstrakt
Przywództwo w różnych społecznościach, wpływ przywódcy na procesy społeczne, odpowiednie formy zachowania i oddziaływania przywódcy dopasowane do kontekstu to kwestie, które ciągle podlegają badaniom i modyfikacjom pojęciowym. Niniejszy artykuł poświęcony został przywództwu w społeczności kościelnej, w szczególności wybranym aspektom pełnienia funkcji liderów przez księży. W artykule zaprezentowano badania przeprowadzone wśród grupy osób świeckich oraz księży związane z określeniem ważności wymiarów zaufania oraz określeniem częstości występowania kompetencji przywódczych wśród księży. Jako metodę badawczą wybrano ankietę opracowaną na podstawie dwóch modeli: modelu ABCD budowy zaufania oraz zestawu kompetencji lidera skonfrontowanego z nauczaniem papieża Franciszka o współczesnym duchowieństwie. Wyniki badania pokazały, że wszystkie wymiary zaufania są ważne, choć w różnym stopniu. Natomiast częstość występowania kompetencji lidera, które są zauważalne u księży, została przez obie grupy respondentów oceniona dość nisko. Wyniki badań pokazują, że istnieje szerokie pole do rozwoju i doskonalenia cech oraz zachowań przywódczych u księży.
Bibliografia
Blanchard, K., Hodges, Ph. (2014). Jak być przywódcą na wzór Jezusa? Kraków: Wydawnictwo M.
Blanchard K. i in. (2016). Przywództwo wyższego stopnia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Blanchard K., Miller M. (2013). Rozwój osobisty lidera. Prawdziwy przywódca doskonali się nieustannie. Warszawa: Studio Emka.
Blanchard, K., Olmstead, C., Lawrence, M. (2013). Trust Works. Four Keys to Building Lasting Relationships. London: HarperCollinsPublishers.
Cebollero, C. (2022). How Leadership Has Changed Over Generations. Pozyskano z: www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2022/03/14/how-leadership-has-changed-over-generations/?sh=121c343cf4e5 (dostęp: 6.08.2023).
Gladden, M., Fortuna, P., Modliński, A. (2022). The Empowerment of Artificial Intelligence in Post-Digital Organizations: Exploring Human Interactions with Supervisory AI. Human Technology, nr 18(2), 98–121. DOI: 10.14254/1795-6889.2022.18-2.2.
Jan Paweł II (1996). Wierzę w Kościół. Vatican: Libreria Editrice Vaticana.
Kaźmierska, K. (2020). O parafii w Archidiecezji Łódzkiej. Szkic do portretu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.
Munduate, L., Medina, F.J., (2017). How Does Power Affect Those Who Have It and Those Who Don't? Power Inside Organizations. W: N. Chmiel, F. Fraccaroli, M. Sverke, An Introduction to Work and Organizational Psychology: An International Perspective 3e. Chichester: John Wiley & Sons. DOI: 10.1002/9781119168058.ch10.
Oxford English Dictionary. (2023). DOI: 10.1093/OED/3695332986.
Pięć kluczowych kompetencji przywództwa w transformacji technologicznej. Globalne badanie liderów technologicznych. (2023). Pozyskano z: www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/Piec-kluczowych-kompetencji-przywodztwa-w-transformacji-technologicznej.html (dostęp: 6.08.2023).
Pindel R. (2008). Sztuka zarządzania sobą. Kraków: Wydawnictwo Salwator.
Przemówienie Papieża Franciszka podczas spotkania z młodzieżą w Auli Pawła VI 6 października 2018. Pozyskano z: https://papiez.wiara.pl/doc/5065858.Papiez-droga-spojnosc-konkretnosc-oraz-otwartosc (dostęp: 7.07.2023).
Przemówienie Papieża Franciszka z 22 grudnia 2014 roku podczas spotkania z członkami Kurii Rzymskiej. Pozyskano z: www.vatican.va/content/francesco/pl/speeches/2014/december/documents/papa-francesco_20141222_curia-romana.html (dostęp: 6.08.2023).
Purwadi A., Sinaga B.M., Sukmawati A., Denni A., (2022). Relationship between generations of employees to superior leadership of soe. Journal of Social Science, Vol. 03, No. 05, 944-960.
Słownik Języka Polskiego PWN. Pozyskano z: https://sjp.pwn.pl (dostęp: 6.07.2023).
Świątek-Barylska, I. (2013). Źródła zaufania grupowego we współczesnych organizacjach. W: M. Czajkowska, K. Januszkiewicz, M. Kołodziejczak, M. Zalewska-Turzyńska (red.), Uwarunkowania zachowań ludzi w organizacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Folia Oeconomica, nr 282, 261-270.
The Greenleaf Center for Servant Leadership. Pozyskano z: www.greenleaf.org/about-us-3/robert-k-greenleaf-biography/ (dostęp: 7.08.2023).
Verlinden, N. (2023). 18 Key Leadership Competencies for 2023 Success. Pozyskano z: www.aihr.com/blog/leadership-competencies/ (dostęp: 7.08.2023).
Warren, R. (2020). Kościół świadomy celu. Pabianice: Wydawnictwo Przystanek Jezus.
Zieleniewski, J. (1976). Organizacja i zarządzanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zmysłowska E. (2016). Nowe pokolenie. W: Przywództwo przyszłości. Polski lider gotowy na zmiany?, raport z badań PwC Polska Sp. z o.o. Pozyskano z: www.pwc.pl/pl/publikacje/2016/lider-przyszlosci.html (dostęp: 7.08.2023).
Copyright (c) 2024 Perspektywy Kultury
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.