From Potestas to Ministerium: The Evolving Competences of Priestly Leadership
Abstract
This article examines leadership within church communities, focusing on the role of priests as leaders. It addresses the ongoing conceptual research and modifications related to leadership dynamics, the influence of leaders on social processes, and contextually appropriate forms of behavior and influence. The study presented investigates perceptions of trust and the prevalence of leadership competencies among priests, based on surveys conducted with both laypeople and priests. Using two models – the ABCD model of building trust and a competency framework aligned with Pope Francis’s teachings on contemporary clergy – the research reveals key findings. The results indicate that all dimensions of trust are significant, though their importance varies. Despite this, both groups of respondents assessed the prevalence of noticeable leadership competencies among priests as relatively low. These findings highlight significant opportunities for enhancing and developing leadership qualities and behaviors in priests, suggesting a broad area for further improvement and training.
References
Blanchard, K., Hodges, Ph. (2014). Jak być przywódcą na wzór Jezusa? Kraków: Wydawnictwo M.
Blanchard K. i in. (2016). Przywództwo wyższego stopnia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Blanchard K., Miller M. (2013). Rozwój osobisty lidera. Prawdziwy przywódca doskonali się nieustannie. Warszawa: Studio Emka.
Blanchard, K., Olmstead, C., Lawrence, M. (2013). Trust Works. Four Keys to Building Lasting Relationships. London: HarperCollinsPublishers.
Cebollero, C. (2022). How Leadership Has Changed Over Generations. Pozyskano z: www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2022/03/14/how-leadership-has-changed-over-generations/?sh=121c343cf4e5 (dostęp: 6.08.2023).
Gladden, M., Fortuna, P., Modliński, A. (2022). The Empowerment of Artificial Intelligence in Post-Digital Organizations: Exploring Human Interactions with Supervisory AI. Human Technology, nr 18(2), 98–121. DOI: 10.14254/1795-6889.2022.18-2.2.
Jan Paweł II (1996). Wierzę w Kościół. Vatican: Libreria Editrice Vaticana.
Kaźmierska, K. (2020). O parafii w Archidiecezji Łódzkiej. Szkic do portretu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.
Munduate, L., Medina, F.J., (2017). How Does Power Affect Those Who Have It and Those Who Don't? Power Inside Organizations. W: N. Chmiel, F. Fraccaroli, M. Sverke, An Introduction to Work and Organizational Psychology: An International Perspective 3e. Chichester: John Wiley & Sons. DOI: 10.1002/9781119168058.ch10.
Oxford English Dictionary. (2023). DOI: 10.1093/OED/3695332986.
Pięć kluczowych kompetencji przywództwa w transformacji technologicznej. Globalne badanie liderów technologicznych. (2023). Pozyskano z: www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/Piec-kluczowych-kompetencji-przywodztwa-w-transformacji-technologicznej.html (dostęp: 6.08.2023).
Pindel R. (2008). Sztuka zarządzania sobą. Kraków: Wydawnictwo Salwator.
Przemówienie Papieża Franciszka podczas spotkania z młodzieżą w Auli Pawła VI 6 października 2018. Pozyskano z: https://papiez.wiara.pl/doc/5065858.Papiez-droga-spojnosc-konkretnosc-oraz-otwartosc (dostęp: 7.07.2023).
Przemówienie Papieża Franciszka z 22 grudnia 2014 roku podczas spotkania z członkami Kurii Rzymskiej. Pozyskano z: www.vatican.va/content/francesco/pl/speeches/2014/december/documents/papa-francesco_20141222_curia-romana.html (dostęp: 6.08.2023).
Purwadi A., Sinaga B.M., Sukmawati A., Denni A., (2022). Relationship between generations of employees to superior leadership of soe. Journal of Social Science, Vol. 03, No. 05, 944-960.
Słownik Języka Polskiego PWN. Pozyskano z: https://sjp.pwn.pl (dostęp: 6.07.2023).
Świątek-Barylska, I. (2013). Źródła zaufania grupowego we współczesnych organizacjach. W: M. Czajkowska, K. Januszkiewicz, M. Kołodziejczak, M. Zalewska-Turzyńska (red.), Uwarunkowania zachowań ludzi w organizacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Folia Oeconomica, nr 282, 261-270.
The Greenleaf Center for Servant Leadership. Pozyskano z: www.greenleaf.org/about-us-3/robert-k-greenleaf-biography/ (dostęp: 7.08.2023).
Verlinden, N. (2023). 18 Key Leadership Competencies for 2023 Success. Pozyskano z: www.aihr.com/blog/leadership-competencies/ (dostęp: 7.08.2023).
Warren, R. (2020). Kościół świadomy celu. Pabianice: Wydawnictwo Przystanek Jezus.
Zieleniewski, J. (1976). Organizacja i zarządzanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zmysłowska E. (2016). Nowe pokolenie. W: Przywództwo przyszłości. Polski lider gotowy na zmiany?, raport z badań PwC Polska Sp. z o.o. Pozyskano z: www.pwc.pl/pl/publikacje/2016/lider-przyszlosci.html (dostęp: 7.08.2023).
Copyright (c) 2024 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.