Not only Father Marek—Priests in Soplica’s Souvenirs by Henryk’s Rzewuski
Abstract
The romantic noble tale is a specific literary genre, revealing the specifics of Polish Sarmatian culture, in which religiosity and a sense of community are controversial. Priesthood as a factor integrating the Sarmatian community and the priest as a figure belonging to it, and also acting as a mentor and guide is the topic discussed in this research paper. The perception of the priest and his role in the community turns out to be complicated. Its discussion completes the picture of the Sarmatian nobility and its culture.
References
Borowski, A. (2010). Kapłan i kapłaństwo w kręgu tematów literackich. Ruch Biblijny i Liturgiczny, nr 3, 249–261.
Brückner, A. (1985). Słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Burkot, S. (oprac.). (1962). Kraszewski o powieściopisarzach i powieści. Zbiór wypowiedzi teoretycznych i krytycznych. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Fross, H. i Sowa, F. (1975). Twoje imię. Przewodnik onomastyczno-hagiograficzny. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.
Głąb, G. i Radziszewski, S. (red.). (2014). Postać księdza w literaturze. Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.
Kitowicz, J. (1985). Opis obyczajów za panowania Augusta III. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Kleiner, J. (1999). Juliusz Słowacki. Dzieje twórczości. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Lebioda, D.M. (2003). Romantycy i kapłani. Hierofania – teofania – świętość. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Maciejewski, M. (1974). „Polonus sum…” ks. Marka, Soplicy i Rzewuskiego („Kazanie konfederackie” Henryka Rzewuskiego). W: K. Bartoszyński, M. Jasińska-Wojtkowska i S. Sawicki (red.), Nowela, opowiadanie, gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 13–34.
Maciejewski, M. (1977). Gawęda jako słowo przedstawione. W: tegoż, Poe¬tyka – gatunek – obraz. W kręgu poezji romantycznej. Wrocław–Warszawa– Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 30–66.
Maciejewski, M. (1991). „Choć Radziwiłł, alem człowiek i grzeszny…”. Gawęda o gawędzie Panie Kochanku. W: tegoż, „ażeby ciało powróciło w słowo”. Próba kerygmatycznej interpretacji literatury. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 147–172.
Prokop, J. (1991). Ksiądz. W: J. Bachórz i A. Kowalczykowa (red.), Słownik literatury polskiej XIX wieku. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 458–461.
Rzewuski, H. (1983). Pamiątki Soplicy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Skwarczyńska, S. (1970). Nie dostrzeżony problem podstawowy genologii. W: Wokół teatru i literatury (Studia i szkice). Warszawa: Instytut Wydawniczy „Pax”.
Starowieyski, M. (2010). Kapłaństwo w literaturze, uwag kilka. Warszawskie Studia Teologiczne, nr 23/1, 183–196.
Szmydtowa, Z. (1969). Studia i portrety. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Szwejkowski, Z. (1922). Powieści historyczne Henryka Rzewuskiego. Warszawa: Towarzystwo Nauczycieli Szkół Wyższych we Lwowie, Oddział Warszawski.
Szymczak, M. (red.). (1983). Słownik języka polskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Waśko, A. (1995). Romantyczny sarmatyzm. Tradycja szlachecka w literaturze polskiej lat 1831–1863. Kraków: Wydawnictwo Arcana.
Węgrzyn, I. (2012). W świecie powieści Henryka Rzewuskiego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zaleski, W. (1989). Święci na każdy dzień. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Copyright (c) 2020 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.