On the Autobiographic Style of the Educated Soldier (the Example of Jan Fudakowski)

Keywords: autobiography, literary memoirs, historical narration, Polish- Bolshevik war of 1920, Polish landed gentry, Polish intelligentsia, Krechowce Uhlans, Jan Fudakowski

Abstract

The article is the result of research into non-fiction, memoir writing from the period of the 1920 war. On the basis of Uhlan Memoirs from 1920, an autobio­graphical book by Jan Fudakowski, the author considers the problem of speci­ficity and individuality of the war autobiography style. The studied example is an autobiography of a soldier and an educated man. Fudakowski consist­ently assumes a double role of a soldier and an intelligentsia member, both important for his perception and manne of describing the war reality. In the light of his narration, the writer reveals himself as a lover of the prose by Hen­ryk Sienkiewicz, a careful observer and a participant of key battles in the war campaign, and also as a citizen involved in the affairs of the independent Pol­ish Commonwealth. While presenting the autobiographic style of Fudakowski as realized in his memoirs, the author discusses the following thematic orders (systems): (1) the style of intelligentsia identity; (2) the style of presenting bat­tlefields; and (3) the style of thinking about a post-war future. As far as literary theory is concerned, the considerations were based on the works by Philippe Lejeune and Jean Starobinski.

Author Biography

Wiesława Maria Tomaszewska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Profesor nadzwyczajny na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW. Autorka artykułów naukowych i popu­larnych oraz trzech książek: Między ideą a rzeczywistością. Andrzeja Kijowskiego wizja literatury (Warszawa 2002), Andrzej Kijowski: biogra­fia – bibliografia – recepcja. Studium dokumentacyjne (Warszawa 2005) i Metafizyczne i religijne. Problem subtematu w dziele literackim na przykła­dzie prozy kresowej Włodzimierza Odojewskiego (Warszawa 2011). Redak­tor sześciu tomów serii wydawniczej „Studia o Kijowskim” (Warszawa 2001–2016).

References

Ankersmit, F. (1983). Narrative Logic. A Semantic Analysis of the Historian’s Language. Boston–London: The Hague.
Ankersmit, F. (1990). Narracja jako przedstawianie. W: J. Pomorski (red.), Metodologiczne problemy narracji historycznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 75–104.
Ankersmit, F. (1995). Statements, Texts and Pictures. W: F. Ankersmit i H. Kellner (red.), The New Philosophy of History. Chicago: University of Chicago Press, 212–240.
Domańska, E. (2000). Wokół metahistorii. W: H. White, Poetyka pisarstwa historycznego. Red. E. Domańska i M. Wilczyński. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 7–31.
Fudakowski, J. (1971). Ułańskie wspomnienia z 1920 r. Przegląd Kawalerii i Broni Pancernej. Kwartalnik Historyczny, nr 62 (kwiecień–czerwiec).
Fudakowski, J. (2012). Ułańskie wspomnienia z roku 1920. Do druku przygotował i wstępem poprzedził B. Królikowski. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Kosselleck, R. (2012). Semantyka historyczna. Wybór i oprac. H. Orłowski, tłum. W. Kunicki. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Królikowski, B. (2012). Wstęp. W: J. Fudakowski, Ułańskie wspomnienia z roku 1920. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 5–19.
Lejeune, Ph. (2001). Pakt autobiograficzny. Tłum. A. Labuda. W: R. Lubas-Bartoszyńska (red.), Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 21–55.
Machalski, T. (1969). Ostatnia epopeja: działania kawalerii w 1920 roku. Londyn: B. Świderski.
Stachnik, P. (2019). Bitwa pod Komarowem. Ostatni wielki bój kawalerii. Pozyskano z: https://naszahistoria.pl/bitwa-pod-komarowem-ostatni-wielki-boj-kawalerii/ar/10644542, 2014 (dostęp: 30.10.2019).
Starobinski, J. (2009). Styl autobiografii. Tłum. W. Kwiatkowski. W: M. Czermińska (red.), Autobiografia. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 83–97.
Szczepański, J. (1991). Inteligencja. W: A. Kłoskowska (red.), Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze. Wrocław: Wiedza o Kulturze, 111–126.
Topolski, J. (1997). Czy historyk maluje przeszłość? Wokół koncepcji F. Ankersmita i N. Goodmana. W: R. Kubicki i P. Zeidler, P. (red.), Od logiki do estetyki. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 117–126.
Uspienski, B. (2001). Inteligencja rosyjska jako fenomen kultury rosyjskiej. W: B. Uspienski, Religia i semiotyka. Tłum. B. Żyłko. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 97–108, przypisy: 156–159.
Published
2020-06-30
How to Cite
[1]
Tomaszewska, W.M. 2020. On the Autobiographic Style of the Educated Soldier (the Example of Jan Fudakowski). Perspectives on Culture. 29, 2 (Jun. 2020), 113-126. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2020.2902.09.
Section
Romantyzm i jego dziedzictwo