In the Shadow of the Eagle’s Wings. The Complex Symbolism of the Eagle on the Example of the Selected Emblems of Old Town Houses in Krakow
Abstract
The article presents the most substantial and original ways of the symbolic interpretation of white and black eagles in the selected emblems of three old town houses in Krakow. The preface presents the essence of the symbol, its different receptions in various cultures and its ambivalent character which leads to numerous ways of interpretation. The main part of the text discusses the wide possibilities of deciphering the symbolic meaning of white and black eagles in literature, history, tradition and pagan or Cristian art, be it Polish or international, focusing on the analysis of local, Krakow representations of eagles to which some of the proposed meanings can be attributed.
References
Derwich, M. (1985). Janko z Czarnkowa a Kronika Wielkopolska. Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 800, 127–162.
Erazm z Rotterdamu. (1973). Adagia. Wrocław: Ossolineum.
Forstner, D. (1990). Świat symboliki chrześcijańskiej. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Grębecka, Z. (2017). Polskie Symbole Narodowe odc. 1, Z gniazda na tarcze herbowe. Mówią Wieki, nr 9, 56–59.
Kobielus, S. (2002). Bestiarium chrześcijańskie. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Lurker, M. (2017). Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Maczkowski, A. (2002). Pojawienie się Indoeuropejczyków w Europie Środkowej w świetle nowej mitologii porównawczej. Toruń: Wydział Nauk Historycznych, Instytut Archeologii i Etnologii, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Narodowy Instytut Dziedzictwa (2020). Zajazd pod Czarnym Orłem. Pozyskano z: https://zabytek.pl/pl/obiekty/krakow-zajazd-pod-czarnym-orlem (dostęp: 20.01.2020).
Niesiecki, K. (1841). Herbarz Polski Kaspra Niesieckiego S.J. powiększony dodatkami późniejszych autorów, rękopismów, dowodów urzędowych i wydany przez Jana Nep. Bobrowicza. T. 6. Lipsk: Breitkopf i Haertel.
Nikodem, J. (2005). Kontrowersje wokół przygotowań do koronacji Przemysła II. Kwartalnik Historyczny, r. CXII/3, 111–134.
Nowak, J.T. (2017). Wyzwolenie Krakowa 31 października 1918 r. W: M. Jabłoński (red.), Rola Krakowa w odzyskaniu niepodległości. Kraków: Małopolskie Centrum Edukacji.
Panfil, T. Orzeł na denarze Bolesława Chrobrego – pochodzenie i znaczenie symbolu. Biuletyn Numizmatyczny. Pozyskano z: https://eps.gda.pl/ ptn/10.html (dostęp: 30.01.2020).
Rożek, M. (2008). Urbs celeberrima. Przewodnik po zabytkach Krakowa. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Słowacki, J. (1987). Dzieła wybrane. T. 1. Wrocław: Ossolineum.
Wojciechowska, K. (2009). Typologiczna i metaforyczna symbolika czterech homoidów z czterema obliczami z Księgi Ezechiela 1,5–15.19–25 i czterech zoomorfów z Apokalipsy 4,6–8. Rocznik Teologiczny, z. 1–2 (38), 21–43.
Zagożdżon-Łyszczarz, J. (2018). Encyklopedyczna wykładnia symboliki orła w twórczości Mikołaja Reja i Marcina Bielskiego. Bibliotekarz Podlaski, nr 4, 113–145.
Copyright (c) 2020 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.