Realizm kapitalistyczny, czyli raz jeszcze o końcu historii Fisher,
Abstract
Przełom drugiej i trzeciej dekady XXI w. wciąż wydaje się nawiedzany widmem tezy o końcu historii. Kontekst światowej pandemii oraz próby zaradzenia globalnemu kryzysowi uwypuklają znaczenie tej dyskusji. Noszące nazwę „Wielki Reset” 50. Światowe Forum Ekonomiczne oraz książka napisana przez Klausa Schwaba i Thierry’ego Mallereta (Schwab i Malleret, 2020) również stanowią jej przedłużenie. Z perspektywy ludzkiej sprawczości historia stanowi podążanie do wyznaczonego sobie idealnego celu i tym samym odnajduje przedłużenie w jakiejkolwiek próbie świadomej zmiany istniejących warunków społecznych. Właśnie w tym kontekście pojawia się na polskim rynku wydawniczym książka Marka Fishera Realizm kapitalistyczny. Jej podtytuł głosi: Czy nie ma alternatywy?; wydawać się więc może, że w obliczu podejmowanych projektów transformacyjnych pozycja ta zestarzała się, że opisywana przez autora bezsilność została przezwyciężona. Nawet jeśli ludzkość zaczyna nabierać rozpędu, a dalsze dekady przyniosą próby wykreowania nowych utopii dobrobytu, to jednak zanim proces ten na dobre się rozpoczął, warto wziąć pod uwagę cechy systemu kapitalistycznego, które autor Realizmu kapitalistycznego krytykował. A z drugiej strony, trzeba również zadać sobie pytanie, czy zaprezentowana przez Fishera forma komentarza społecznego w ogóle jest w stanie przełożyć się na realne zmiany.
References
Bataille, G. (1985). Psychological Structure of Fascicm. W: A. Stoekl (red.), Visions of Excess. Selected Writings, 1927–1939. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Bluemin, M. (2021). Anti‑Hauntology: Mark Fisher, SOPHIE, and the Music of the Future. Pozyskano z: https://bluelabyrinths.com/2021/02/02/anti-hauntology-mark-fisher-sophie-and-the-music-of-the-future (dostęp: 21.04.2021).
Dolphijn, R. i Tuin, I. van der (2018). Wywiad z Karen Barad. W: R. Dolphijn i I. van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie. Warszawa: Fundacja Machina Myśli.
Fisher, M. (2020). Realizm kapitalistyczny. Czy nie ma alternatywy? Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Latour, B. (2004). Why Has Critique Run out of Steam? From Matters of Facts to Matters of Concern. Critical Inquiry, 30. Pozyskano z: http:// www.bruno-latour.fr/sites/default/files/89-CRITICAL-INQUIRY-GB. pdf (dostęp: 21.04.2021).
Karalus, A. (2020). Posłowie. W: Realizm kapitalistyczny. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Marx, K. i Engels, F. (1969). Manifest komunistyczny. Warszawa: Książka i Wiedza.
Schwab, K. i Malleret, T. (2020). COVID-19: The Great Reset. Forum Publishing. Pozyskano z: http://reparti.free.fr/schwab2020.pdf (dostęp: 22.04. 2021).
Zapffe, P.W. (2013). Ostatni mesjasz. Analiza i Egzystencja, 21. Pozyskano z: http://usfiles.us.szc.pl/pliki/plik_1374850708.pdf (dostęp: 21.04.2021).
Copyright (c) 2021 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.