Feminist liturgies – religious or post-secular movement?*
Abstract
The aim of this article is to analyze the phenomenon of feminist litur- gies to ask whether they are strictly religious or, rather, they constitute an element of post-secular culture understood here as ascribing some forms of religion/spirituality a positive meaning for the desired politi- cal and social change. It is based, first of all, on the material gathered by Catholic/Catholic-raised women activists. The analysis of the or- ganizing principles of the feminist liturgies has led me to see conver- gence between their ideological grounds and the functionalist-struc- tural understanding of the relationships between society, culture and ritual. Against this background, the instrumental approach to litur- gical forms becomes clear, as they have become tools to embody and propagate feminist consciousness. This allowed me to conclude that the nature of this phenomenon is post-secular.
References
BELL Catherine. 2009. Ritual Theory, Ritual Practice. New York: Oxford Uni versity Press.
BRAIDOTTI Rosi. 2012. Wbrew czasom. Zwrot postsekularny w femini zmie, trans. M. Glosowitz. In: Drzewo Poznania. Postsekularyzm w prze- kładach i komentarzach, P. Bogalicki, and A. Mitek-Dziemba (ed.), p. 284-314. Katowice: Wydawnictwo FA-art.
COLLINS Mary. 1993. Principles of Feminist Liturgy. In: Women at Wor- ship. Interpretations of North American Diversity, M. Procter-Smith, and
J.R. Walton (ed.), p. 9-28. Westminster: John Knox Press.
DAMM Colette, Thalia Gur-Klein, Katerina Karkalla-Zorba, et al. 2001. “A Dialogue on Women, Ritual, and Liturgy”. Journal of the European Society of Women in Theological Research 9: 9-51.
DIERKS Sheila Durkin. 1997. WomenEucharist. Boulder: Woven Word Press. FLANAGAN Kieran. 1991. Sociology and Liturgy. Re-Presentations of the Holy. New York: Springer.
HENOLD Mary J. 2001. “Breaking the Boundaries of Renewal: The Ame rican Catholic Underground, 1966-1970”. U.S. Catholic Historian 19/3: 97-118.
HENOLD Mary J. 2008. Catholic and Feminist. The Surprising History of the American Catholic Feminist Movement. Chapel Hill: The University of North Carolina Press.
HITCHCKOCK James. 1995. Recovery of the Sacred. Reforming the Reformed Liturgy. San Francisco: Ignatius Press.
ISASI-DÍAZ Ada María. 1993. On the Birthing Stool: Mujerista Liturgy. In: Women at Worship . Interpretations of North American Diversity, M. Procter-Smith, and J.R. Walton (ed.), p. 191-210. Westminster: John Knox Press. KALVEN JANET. 1989. “Women Breaking Boundaries: The Grail and Feminist”. Journal of Feminist Studies in Religion 5/1: 119-142.
KAUTZER Kathleen. 2012. The Underground Church. Nonviolent Resistance to the Vatican Empire. Chicago: Haymarket Books.
MARCZEWSKI Marek. 1974. „Wspólnota kultu a akomodacja liturgii”. Col lectanea Theologica 44/1: 94-98.
PECKLERS Keith. 1998. The Unread Vision. The Liturgical Movement in the United States of America: 1926-1955. Collegeville: Liturgical Press.
PROCTER-SMITH Marjorie. 1990. In Her Own Rite: Constructing Feminist Liturgical Tradition. Nashville: Abingdon.
RAPPAPORT Roy Abraham. 1999. Ritual and Religion in the Making of Hu- manity. Cambridge: Cambridge University Press.
SZKARADNIK Katarzyna. 2012, „Drzewo Poznania. Postsekularyzm w przekładach i komentarzach, red. Piotr Bogalicki i Alina Mitek-Dziem ba, Wydawnictwo FA-art., Katowice 2012, s. 384. Po owocach ich pozna cie? Obiecujące widma postsekularyzmu”. Ex Nihilo 2/8: 139-151.
TONG Rosemary Putnam. 2002. Myśl feministyczna. Wprowadzenie, trans.
J. Mikos, B. Umińska. Warszawa: PWN
TURNER Victor W. 1972. “Passages, Margins, and Poverty: Religious Sym bols of Communitas”, Worship 46/7: 370-412.
TURNER Victor W. 1976. “Ritual, Tribal and Catholic”. Worship 50/6: 504-526.
WALTON Janet R. 2000. Feminist Liturgy. A Matter of Justice. Collegeville: The Liturgical Press.
Copyright (c) 2018 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.