Journey to the Extremes of the Senses – Searching for New Forms of Spirituality

Keywords: secularization, new forms of spirituality, religious observances, siberian shamanism, sacrum

Abstract

The article takes up the issue of forms of spirituality existing in the modern, disenchanted world and their meaning for the Western man who is still looking for metaphysics. A reference to the progressing process of secularization in the world and its sociocultural causes, related to intellectual and moral transformations of the 1960s. leads to the conclusion that as a result of the negation of values from the heritage of Christianity, previous religiousness has lost its meaning. However, it is not equal to a complete disappearance of symbolism and spiritual issues. Despite the paradigm of rationality, man still desires to communicate with the sphere that exceeds sensual cognition. The existence of this dialectic is also discussed in a non-Western context by using the example of Siberian shamanic practices, which represent the presence of forms of spirituality that resist the changes inherent in the modern era and Stalinist ideology. This phenomenon is shown in many contexts and leads to the conclusion that Siberian shamanism is currently a hybrid, escaping the classic anthropological and religious studies approaches. By juxtaposing the vision of Siberian shamanism from Mircea Eliade’s book with its contemporary, theatrical form, the article proves that shamanism in Siberia submisses the process of globalization and loses its sacral features. Although shamanism is based between indigenous tradition and commercialism, it is an important part of Russian culture. Moreover, it is interesting for Western man who is trying to expad his own viev on forms on spirituality in a modern world.

 

Author Biography

Katarzyna Rynkowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Studentka II roku studiów uzupełniających magisterskich. Studiuje kulturoznawstwo na Wydziale Antropologii i Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Animatorka kultury pracująca ze społecznościami lokalnymi, artystka działająca w obszarze muzyki i teatru.

References

Bielik-Robson, A. (1998). Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości. Kraków: Wydawnictwo Universitas.

Eliade, M. (2001). Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy. Tłum. K. Kocjan. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Eliade, M. (2017). Sacrum, mit, historia. Tłum. A. Tatarkiewicz. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Grof, S. (2010). Poza mózg. Narodziny, śmierć i transcendencja w psychoterapii. Przeł. I. Szewczyk. Kraków: Wydawnictwo A.

Hugo-Bader, J. (2020). Szamańska choroba. Warszawa: Hugo-Bader Media.

Litwiszyn, A. (2001). New Age. Nowy mit kontrkultury? Pozyskano z: http:// www.biuletyn.agh.edu.pl/archiwum_bip/_2001/_89/19_89.html (dostęp: 10.02.2021).

Myerhoff, B.G. (2009). Śmierć we właściwym czasie: konstrukcja „ja” i kon- strukcja kultury w dramacie rytualnym. W: J.J. MacAloon (red.), Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego. Przekł. K. Przyłuska-Urbanowicz. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Onfray, M. (2019). Dekadencja. Życie i śmierć judeochrześcijaństwa. Przekł.

E. i A. Aduszkiewiczowie. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Schechner, R. (2000). Przyszłość rytuału. Przeł. T. Kubikowski. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.

Taylor, Ch. (2000). Koniec świata chrześcijańskiego – zysk czy strata? Tłum.

A. Pawelec. Tygodnik Powszechny. Pozyskano z: http://www.tygodnik.com. pl/dni%20tischner/taylor.html (dostęp: 10.02.2021).

Topp, I. (2014). Tradycja i pamięć w czasach transformacji. O współczesnym szamanizmie na Syberii. W: I. Topp, Słowa niemodne? Kultura, symbol, tradycja. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wallerstein, I. i Zukin, S. (2004). 1968 – rewolucja w systemie światowym. Tezy i pytania. Przeł. A. Ostolski. Krytyka Polityczna, nr 6.

Published
2021-11-30
How to Cite
[1]
Rynkowska, K. 2021. Journey to the Extremes of the Senses – Searching for New Forms of Spirituality. Perspectives on Culture. 34, 3 (Nov. 2021), 177-202. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2021.3403.12.