The Icelandic Völva and the Old Polish Witch

A Comparative Analysis

Keywords: völva, witches, magic practices, magic of nature, environmental criticism

Abstract

The subject of the article was a comparative analysis of the Icelandic völva and the witch in former Poland. Information contained in Iceland sagas and Polish folk tales have proved the relationship between witches and nature. The image, accessories and magic practices of both witches were consistent with the above hypothesis. Nature as a space was a unique area from which witches could draw their power and obtain ingredients for magical treatments. Therefore, from environmental criticism point of view, witches are characters that use the nature to influence human life. Belief in witches made them intermediaries in man’s relationship with the surrounding landscape.

Author Biography

Katarzyna Korneluk-Markiewicz, Jesuit University Ignatianum in Krakow

Studia magisterskie ukończyła w Akademii Ignatianum w Krakowie. Obecnie doktorantka w Szkole Doktorskiej Akademii Ignatianum. Przygotowuje pracę doktorską dotyczącą porównania wizerunku islandzkiej i staropolskiej czarownicy na podstawie tekstów kulturowych. Jej zainteresowania naukowe to literatura i kultura staropolska i skandynawska. Autorka rozdziałów w monografiach: Przędzenie, haft i inne praktyki magiczne w życiu codziennym skandynawskich kobiet w średniowieczu, a analogie do symboliki wzoru kolistego – sztuka celtycka i skandynawska; Istoty nadprzyrodzone oraz rola krajobrazu i przyrody w Sadze o Hawardzie z Lodowego Fiordu.

References

Barcz, A. (2012). Przyroda – bliska czy daleka? Ekokrytyka i nowe sposoby poetyki odpowiedzialności za przyrodę w literaturze. Anthropos, nr 18–19, 59–79.

Bartmiński, J. (red.). (2012). Słownik stereotypów i symboli ludowych. Kosmos: meteorologia. T. I. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Bartmiński, J. (red.). (2019). Słownik stereotypów i symboli ludowych. Rośliny: zioła. T. II. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Berwiński, R. (2019). Studia o gusłach i czarach. T. I. Sandomierz: Wydawnictwo Armoryka.

Bracha, K. (2015). Średniowieczna metryka wizerunku świętokrzyskiej czarownicy. W: J. Pietrzak-Thèbault i Ł. Cybulski (red.), Czary, alchemia, opętanie w kulturze na przestrzeni stuleci. Studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 119–134.

Davidson, E. (2013). Hostile Magic in the Icelandic Sagas. W: V. Newall (red.), The Witch Figure: Folklore essays by a group of scholars in England honouring the 75th birthday of Katharine M. Briggs. London–New York: Routledge, 20–41.

Devine, A. (2003). Magia Celtów i Wikingów. Wrocław: Wydawnictwo Kirke. Gardeła, L. (2019). Magia, kobiety i śmierć w świecie Wikingów. Szczecin: Wydawnictwo Triglav.

Gierała, Z. (2018). Baśnie i legendy ziemi świętokrzyskiej. Kielce: Wydawnictwo Jedność.

Gieysztor, A. (2006). Mitologia Słowian. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Kempiński, M.A. (2003). Ilustrowany leksykon mitologii wikingów. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz.

Kolberg, O. (1886). Dzieła wszystkie. Lud jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. T. XIX, cz. 2: Kieleckie. Wrocław–Poznań–Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Kolberg, O. (1867). Dzieła wszystkie. Lud jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. T. III, cz. 1: Kujawy. Wrocław–Poznań–Warszawa: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze. Kopaliński, W. (1997). Słownik mitów i tradycji kultury. Lublin: Wydawnictwo PWZN.

Kopaliński, W. (1990). Słownik symboli. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Kormáks Saga. Pozyskano z: http://sagamap.hi.is/is/# (dostęp: 23.06.2021).

Korneluk-Markiewicz, K. (2021). Przędzenie, haft i inne praktyki magiczne w życiu codziennym skandynawskich kobiet w średniowieczu, a analogie do symboliki wzoru kolistego – sztuka celtycka i skandynawska. W: M. Iwaniuk i K. Skrzątek (red.), Naukowe rozważania o problemach z zakresu filozofii, kultury i historii. Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, 76–104.

Leśniakiewicz-Drzymała, R. (2016). Opowieść o Sörlim albo Saga o Hedinie i Högnim. Sandomierz: Wydawnictwo Armoryka.

Morawiec, J. i Neubauer, Ł. (red.). (2015). Sagi islandzkie zarys dziejów literatury staronordyckiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Moszyński, K. (1934). Kultura ludowa Słowian. Cz. II. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Pálsson, H. i Edwards, P. (1989). Eyrbyggja Saga. Rozdział 20. Londyn: Penguin.

Pálsson, H. i Edwards, P. (1978). Orkneyinga saga. Rozdział 55. Harmondsworth: Penguin.

Poraska, M. (1913). Podania Świętokrzyskie: opracowane według powieści ludowych. Warszawa: Nakład Wieczorów Rodzinnych.

Simek, R. (1993). Dictionary of Northern Mythology. Cambridge: Boydell & Brewer Ltd.

Staniszewska, Z. (1902). Wieś Studzianki. Zarys etnograficzny. Wisła, T. 16, z. 5, 603–634.

Szot-Radziszewska, E. (2015). Ludowy obraz czarownicy świętokrzyskiej w świadomości mieszkańców Kielecczyzny w świetle historycznych i współczesnych źródeł etnograficznych. W: J. Pietrzak-Thèbault i Ł. Cybulski (red.), Czary, alchemia, opętanie w kulturze na przestrzeni stuleci. Studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, 291–303.

Tony, A. (2003). Wikingowie życie, legendy i sztuka. Warszawa: National Geographic.

Vatnsdæla saga. Pozyskano z: http://sagamap.hi.is/is/# (dostęp: 23.06.2021).

Waśko, A. (2006). Saga o Grenlandczykach. Saga o Eryku Rudym. Wikingowie na Grenlandii i w Ameryce. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Wróblewska, V. (red.). (2018). Słownik polskiej bajki ludowej. T. 1–3. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Załuska-Strömberg, A. (1974). Saga o Fridthiofie Śmiałym. Poezja, nr 10, 28–47.

Published
2021-11-30
How to Cite
[1]
Korneluk-Markiewicz, K. 2021. The Icelandic Völva and the Old Polish Witch: A Comparative Analysis. Perspectives on Culture. 34, 3 (Nov. 2021), 221-238. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2021.3403.14.