Luigi Sapelli’s Costumes in the Collection of the Krakow City Museum
Abstract
Stage costume is an element of a theatrical performance, as well as a specific attribute that can be used by an actor creating a role. It helps or hinders the stage artist in creating the character. Over the centuries and decades, its form and meaning have changed. The aim of this article is to present theatrical costumes designed by Luigi Sapelli, one of the greatest designers of stage costumes from the turn of the 19th and 20th centuries. The description of the costumes is preceded by a sketch, briefly presenting the style of the theater of the Young Poland period and the rules of creating the artistic side of performances applied at that time. The costumes in question are part of the theater collection of the Museum of Krakow.
References
Jarząbek -Wasyl, D. (2016). Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Michalik, J. (1985). Dzieje Teatru w Krakowie, t.5, cz. I, vol. I i II. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Witkiewicz, J.S. (2000). Stanisław Drabik. W: Leksykon operowy. Warszawa: Wydawnictwo Iskry, s.151.
Żygulski, Z. (jun.). (1972). Kostiumologia. Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych.
Jarząbek-Wasyl, D. (2019). Zapiski Szatnego z Placu św. Ducha. W: J. Stacewicz – Podlipska, E. Partyga (red.), Światła na wszystkie strony. Prace ofiarowane profesor Lidii Kuchtównie. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 67-84.
Balicki, A.E. (1911). Teatr Krakowski, „Przegląd Polski”, t. 182.
Flach, J. (1902). Dola aktorek. „EMTA”, nr 1002.
Naokoło sceny i estrady. Z teatru. (1911). „Nowiny”, nr 208, 3.
Zapolska, G. (1897). Krowięta. Studium teatralne. „EMTA”, nr 35, 36, 37.
Stan. Drabik inicjatorem wystawienia „Casanovy“ Różyckiego w królewskiej operze w Białogrodzie. (1932). „Ilustrowany Kurier Codzienny”, nr 62, 8.
Crespi Morbio, V. (2008). „Caramba Mago del costume” - fragment książki, Mediolan: wyd. Amici della Scala, . Pozyskano z: https://www.vittoriacrespimorbio.com/en/caramba-mago-del-costume/
Leyko, M. „Kostium” - hasło w Encyklopedii PWN. Pozyskano z: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/kostium-teatralny;3926243.html)
Lav Zinovjev. Biogram. Pozyskano z: http://teatroslov.mpus.org.rs/licnost.php?id=5870&jezik=lat (dostęp: 2017).
Michalik, J. Jadwiga Mrozowska, Biogram. Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980. Pozyskano z: https://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/jadwiga-toeplitz-mrozowska-1880-1966-aktorka-podrozniczka-pisarka
Rietti, F.R. (2018). Luigi Sapelli. W: Dizionario Biografico degli Italiani, Volume 90. Roma: Istituto dell'Enciclopedia Italiana. Pozyskano z: http://www.treccani.it/enciclopedia/luigi-sapelli_%28Dizionario-Biografico%29/ (dostęp: 2018).
Viotti, A. Caramba, Il Pantocrator della scena. Ricordo di Luigi Sapelli. Pozyskano z: https://studylibit.com/doc/1598053/caramba--il-pantocrator-della-scena
Copyright (c) 2023 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.