Luigi Sapelli’s Costumes in the Collection of the Krakow City Museum

Keywords: theater, costume, actor, theatre arts, costume designer, scenography

Abstract

Stage costume is an element of a theatrical performance, as well as a specific attribute that can be used by an actor creating a role. It helps or hinders the stage artist in creating the character. Over the centuries and decades, its form and meaning have changed. The aim of this article is to present theatrical costumes designed by Luigi Sapelli, one of the greatest designers of stage costumes from the turn of the 19th and 20th centuries. The description of the costumes is preceded by a sketch, briefly presenting the style of the theater of the Young Poland period and the rules of creating the artistic side of performances applied at that time. The costumes in question are part of the theater collection of the Museum of Krakow.

Author Biography

Agnieszka Kowalska, Muzeum Krakowa

Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego ze specjalizacją teatrologia. W 2008 roku obroniła pracę doktorską, a w 2011 ukończyła studia podyplomowe z zakresu muzealnictwa (Wydział Historii UJ). Obecnie kustosz w Dziale Dokumentacji Historii Teatru Krakowskiego Muzeum Krakowa. Autorka artykułów z zakresu historii teatru krakowskiego, uczestniczka grantów badawczych. Interesuje się sztuką aktorską przełomu XIX i XX wieku oraz dwudziestolecia międzywojennego, awangardą sceniczną i metodami tworzenia widowiska scenicznego. Autorka wielu wystaw teatralnych. Prowadziła wykłady dla studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie.

References

Jarząbek -Wasyl, D. (2016). Za kulisami. Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Michalik, J. (1985). Dzieje Teatru w Krakowie, t.5, cz. I, vol. I i II. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Witkiewicz, J.S. (2000). Stanisław Drabik. W: Leksykon operowy. Warszawa: Wydawnictwo Iskry, s.151.

Żygulski, Z. (jun.). (1972). Kostiumologia. Kraków: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych.

Jarząbek-Wasyl, D. (2019). Zapiski Szatnego z Placu św. Ducha. W: J. Stacewicz – Podlipska, E. Partyga (red.), Światła na wszystkie strony. Prace ofiarowane profesor Lidii Kuchtównie. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 67-84.

Balicki, A.E. (1911). Teatr Krakowski, „Przegląd Polski”, t. 182.

Flach, J. (1902). Dola aktorek. „EMTA”, nr 1002.

Naokoło sceny i estrady. Z teatru. (1911). „Nowiny”, nr 208, 3.

Zapolska, G. (1897). Krowięta. Studium teatralne. „EMTA”, nr 35, 36, 37.

Stan. Drabik inicjatorem wystawienia „Casanovy“ Różyckiego w królewskiej operze w Białogrodzie. (1932). „Ilustrowany Kurier Codzienny”, nr 62, 8.

Crespi Morbio, V. (2008). „Caramba Mago del costume” - fragment książki, Mediolan: wyd. Amici della Scala, . Pozyskano z: https://www.vittoriacrespimorbio.com/en/caramba-mago-del-costume/

Leyko, M. „Kostium” - hasło w Encyklopedii PWN. Pozyskano z: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/kostium-teatralny;3926243.html)

Lav Zinovjev. Biogram. Pozyskano z: http://teatroslov.mpus.org.rs/licnost.php?id=5870&jezik=lat (dostęp: 2017).

Michalik, J. Jadwiga Mrozowska, Biogram. Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980. Pozyskano z: https://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/jadwiga-toeplitz-mrozowska-1880-1966-aktorka-podrozniczka-pisarka

Rietti, F.R. (2018). Luigi Sapelli. W: Dizionario Biografico degli Italiani, Volume 90. Roma: Istituto dell'Enciclopedia Italiana. Pozyskano z: http://www.treccani.it/enciclopedia/luigi-sapelli_%28Dizionario-Biografico%29/ (dostęp: 2018).

Viotti, A. Caramba, Il Pantocrator della scena. Ricordo di Luigi Sapelli. Pozyskano z: https://studylibit.com/doc/1598053/caramba--il-pantocrator-della-scena

Published
2023-10-22
How to Cite
[1]
Kowalska, A. 2023. Luigi Sapelli’s Costumes in the Collection of the Krakow City Museum. Perspectives on Culture. 43, 4/2 (Oct. 2023), 205-216. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.14.