Folk Costumes as an Important Element in the Activities of the Rural Housewives’ Club in Kombornia. Tradition and Contemporaneity

Keywords: folk costume, Kombornia folk costume, entrepreneurial activity, cultural heritage, cultural identity, education

Abstract

The purpose of the article is a scholarly reflection on the presence and significance of Kombornia folk costume in the culture and entrepreneurial activities of the members of the Rural Housewives’ Club in Kombornia. The first part of the article, based on an analysis of the literature, explains the basic terms related to the subject. It defines what folk costume is, including the Kombornia costume, what functions it performed, and what factors determined its appearance and forms. The next part presents exploratory material, showing the importance of Kombornia folk costume and its use in the entrepreneurial and educational activities of Club members in Kombornia. The analysis is based on self-reported survey data, which was conducted in September 2022. The collected material was obtained on the basis of statements collected by means of a survey questionnaire, free interviews with a list of sought-after issues conducted with: Prof. Kazimierz Szmyd from the National Academy of Applied Sciences in Krosno, the chairman and members of the Kombornia Rural Housewives’ Club, the Kombornia village mayor, and records collected in the Chronicles of the Kombornia Rural Housewives’ Club. The results of the survey indicated that interviewees recognize the need to cultivate the Kombornia folk costume and the traditions associated with it, guided by cultural-cognitive, applied, in addition to emotional motives. The Kombornia folk costume is a significant and inalienable part of modern local life. It has been worn during ceremonies at the local and state levels. In addition, it is also worn during the numerous workshops organized by members of the Rural Housewives’ Club related to learning about the history of costume and traditions associated with the region. The respondents’ statements testify to a strong identification with the Kombornia costume, which is a symbol of belonging to the region. The respondents pointed to the lack of generational continuity and the gradual severing of ties with the tradition of wearing the costume, which may be a legitimate concern. Presenting the cultural heritage of the region, including the Kombornia folk costume and traditions associated with it by the members of the Club in Kombornia may prove to be one of the significant ways of shaping the personality, sensitivity and creativity of young generations.

Author Biography

Beata Sufa, Uniwersytet Pedagogiczny Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (Uniwersytet Pedagogiczny Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie). Obszar jej badań obejmuje: pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną, psychopedagogikę twórczości, pedeutologię. Zainteresowania naukowe dotyczą: problematyki edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym, strategii rozwoju kreatywności i przedsiębiorczości dzieci w edukacji elementarnej, kompetencji nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Autorka dwóch monografii autorskich: Komunikacja niewerbalna. O porozumiewaniu się nauczycieli i uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków; Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2008; Kreatywność nauczycieli i uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Wydawnictwo: Uniwersytet Pedagogiczny Kraków, 2023; jednej monografii współautorskiej: Kompetencje społeczne uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego, 2019, kilku prac pod redakcją; licznych artykułów w czasopismach i rozdziałów w recenzowanych monografiach wieloautorskich.

References

Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.

Biejat M., Wójcikowska K., O roli tradycji we współczesnej działalności kół gospodyń wiejskich, „Wieś i Rolnictwo”, 2015, nr 1, s. 97–109.

Bogatyriew P., Semiotyka kultury ludowej, Warszawa 1979.

Brylak-Załuska M., Zarys tradycyjnej kultury materialnej; Tradycyjny strój ludowy Pogórzan, w: Tańce i pieśni Pogórzan, praca zbiorowa pod redakcją Henryka Kusia, Bobowa 2014.

A.W. Brzezińska, A. Paprot-Wielopolska, M.Tymochowicz, Atlas Polskich Strojów Ludowych, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 2020.

Dyczewski L., Trwałość i zmienność kultury polskiej, Lublin 2002.

Gadomski S., Strój ludowy w Polsce, Warszawa 2007.

Gajewski B., Kombornia, Krosno1995.

Łobos A. , Folklor – edukacja, sztuka, terapia. Wprowadzenie do problematyki, (w:) Folklor – edukacja, sztuka, terapia, (red.) M. Knapik, A. Łobos, Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2009.

Materiał archiwalny: Swobodna wypowiedź Profesora Kazimierza Szmyda zapisana w formie notatki

Materiał archiwalny: Swobodna wypowiedź Przewodniczącej Koła Gospodyń Wiejskich w Komborni, zapisana w formie notatki.

Materiał archiwalny: Swobodna wypowiedź Pań z Koła Gospodyń Wiejskich w Komborni, zapisana w formie notatki

Materiał archiwalny: Swobodna wypowiedź Sołtysa Komborni, zapisana w formie notatki

Materiał kronikarski: I – II część Kroniki Koła Gospodyń Wiejskich w Komborni.

Matysiak I., Rola sołtysów we współczesnych społecznościach wiejskich. Płeć jako czynnik różnicujący kapitał społeczny, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2014.

Maruszewska I., Znaczenie funkcji sołtysa we współczesnej Polsce, Prace Studenckie, Civitas Hominibus nr 18/2013, s.191-195.

Michalewska M. T. , O tak zwanej edukacji regionalnej, [w:] Śląsk jako region pogranicza językowo-kulturowego w edukacji, red. I. Nowakowska-Kempna, Katowice 1997.

Misiejuk D., Kwestia kompetencji kulturowych a tożsamość. Edukacja regionalna. [w:] Region. Tożsamość. Edukacja, red. J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki, Białystok 2005.

Niemczyńska-Szurek A., Na pogórzańskiej wsi, Gorlice, 2009.

Nikitorowicz J. (red.), Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej, Białystok 1997.

Ossowski S., Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzny, [w:] Dzieła. T. 3., red. S. Ossowski, Warszawa 1967, s. 201—235.

Ossowski S. , Zagadnienie więzi regionalnej i narodowej na Śląsku Opolskim. [w;] Dzieła. T. 3., red. S. Ossowski, Warszawa 1967, s. 251— 300.

Piskosz – Branekova E., Polskie stroje ludowe, cz.I., Sport i Turystyka - MUZA SA, Warszawa 2008.

Piskorz-Branekova E., Polskie stroje ludowe, część 3, Warszawa 2007.

Siegień A. J., Edukacja regionalna w obrębie stabilizacji społeczno-ustrojowej. [w:]. Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego. Globalizm versus regionalizm, Białystok 2002, s.235-237.

Stroje ludowe jako fenomen kulturowy, Atlas Polskich Strojów,Ludowych, t.39, red. nauk. A. W. Brzezińska, M. Tymochowicz, 2013.

Szczepańska B., Szczepański J., Współczesne role kół gospodyń wiejskich w społecznościach lokalnych (na przykładzie województwa dolnośląskiego), ACTA UNIVERSITATIS LODZIENSIS FOLIA SOCIOLOGICA 68, 2019.

Szmyd K., Pokoleniowe Przemiany wsi Podkarpackiej 1930 - 2010, Rzeszów 2012.

Suchocka A., Królikowska I., Kreowanie tożsamości kulturowej jako wyzwanie XXI wieku, COLLOQUIUM WYDZIAŁU NAUK HUMANISTYCZNYCH I SPOŁECZNYCH KWARTALNIK 4/2014, s.74 73-88.

Szyfer A. Tożsamość kulturowa : implikacje teoretyczne i metodologiczne Studia Etnologiczne i Antropologiczne 1, 159-167.

Turska K., Ubiór jako znak, „łud” 1986, nr 70; T. Smolińska, W kręgu badań nad tradycyjną odzieżą ludową w Polsce, „Notatnik skansenowski. Rocznik muzeum wsi opolskiej”, 2015, nr 5.

Wójcik A., Strój Pogórzan, w: Nad rzeką Ropą. Zarys kultury ludowej powiatu gorlickiego, praca zbiorowa pod redakcją Romana Reinfussa, Kraków 1965.

Żygulski Z., Strój jako forma symboliczna, [w:] Ubiory w Polsce. materiały III sesji klubu kostiumologii i tkaniny artystycznej przy oddziale warszawskim stowarzyszenia historyków sztuki, Warszawa 1994.

Published
2023-12-29
How to Cite
[1]
Sufa, B. 2023. Folk Costumes as an Important Element in the Activities of the Rural Housewives’ Club in Kombornia. Tradition and Contemporaneity. Perspectives on Culture. 43, 4/2 (Dec. 2023), 287-306. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.430402.18.