Juvenalia, Piastonalia, Kortowiada
Student Festivals as an Element of Urban Folklore of Polish Academic Centers
Abstract
Juvenalia is a traditional May festival for Polish students, organized by universities with the support of municipal authorities and sponsors. The multi-day series of folk and entertainment events forms an integral part of the urban folklore of academic centers. With roots tracing back to medieval initiation rites, Juvenalia was revived at Polish universities in the 1950s, first at the Jagiellonian University in Krakow during the celebration of the university’s 600th anniversary. The custom subsequently spread to other universities across Poland and became an important element of student culture. The article highlights the extensive range of Juvenalia events organized today, noting their differentiation through unique names derived from names of towns, regions, universities, districts, fields of study, personal names, and regional traditions. It emphasizes the diversity of Juvenalia offerings, which combine traditional elements such as student parades, games and activities, along with concerts, long with innovative features characteristic of specific events, as exemplified by Piastonalia and Kortowiada. Juvenalia is now subject to marketing and commercial activities, with promotion mainly conducted via internet media. The rich programs, including star concerts, contribute to the attractiveness of academic cities.
References
Abramczyk, A., Bator, D. i Leśniak, K. (2018). Rynek doznań na przykładzie juwenaliów, W: Ł. Gaweł, M. Kostera (red.), Etnografie instytucji dziedzictwa kulturowego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 189-203.
Bednarowska, Z. (2009). To «UJotowcy» wymyślili juwenalia! WUJ –Wiadomości Uniwersytetu Jagiellońskiego, nr 6, pozyskano z: https://wujek.wordpress.com/2009/06/01/ (dostęp: 5.04.2024).
Choroś, M. (2018). Karnawał studencki i jego nazwy. Journal of Urban Technology, 16, 179-190.
Gałkowski, A. (2018). Definicja i zakres chrematonimii. Folia Onomastica Croatica, 27, 1-14. DOI: https://dx.doi.org/10.21857/mwo1vcz00y.
Huizinga, J. (2007). Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka, W. Wirpsza. Warszawa: Aletheia.
Mysona Byrska, J. (2018). Zabawa jako wartość? Kultura i Wartości, nr 25, 53-67. DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2018.25.53.
Niezabitowski, M. (2012). Juwenalia. W: Magiczny Kraków. pozyskano z: http://www.krakow.pl/kultura/1341,artykul,juwenalia (dostęp: 10.04.2024).
Ptaśnik, J. (2008). Obrazki z życia żaków krakowskich w XV i XVI wieku. Kraków: Fundacja dla Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Polewka, A. (1953). Igrce w Barbakanie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Sprutta, J. (2014). Zwyczaje żaków w dawnej Polsce. Nauczyciel i Szkoła, 2/56, 95-106.
FAMA, pozyskano z: https://fama.org.pl/o-famie/ (dostęp: 5.04.2024)
Juwenalia Gdańskie, pozyskano z: https://juwenaliagdanskie.pl/ (dostęp: 5.05.2024).
Juwenalia Kraków, pozyskano z: https://www.krakow.pl/kultura/1341,artykul,juvenalia_.htm, (dostęp: 5.05.2024)
Juwenalia Śląskie, pozyskano z: https://juwenaliaslaskie.pl/ (dostęp: 5.05.2024)
Juwenaliowe gwiazdy, pozyskano z: https://www.eurostudent.pl/juwenaliowe-gwiazdy/ (dostęp: 10.05.2024)
Kortowiada, pozyskano z: http://leksykonkultury.ceik.eu/index.php/Kortowiada, (dostęp: 11.05.2024).
Piastonalia, pozyskano z: https://www.opole.pl/dla-mieszkanca/aktualnosc/studentem-byc-piastonalia-2024-program (dostęp: 7.05.2024)
Studencki Festiwal Piosenki, pozyskano z: https://studenckifestiwal.pl/ (dostęp: 5.04.2024)
Copyright (c) 2024 Perspectives on Culture
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.