A Museum’s Narrative Space about Korea
Abstract
The article analyzes the exhibition titled Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei, which was presented at the National Museum in Warsaw at the turn of 2019 and 2020. The author proposes a narrative study as a method of analysis, transferred, as proposed by Małgorzata Czermińska, from literary studies to a museum exhibition. Starting from the classical assumptions of museology, through statements of the people responsible for creating the exhibition, to the analysis of its title, the author tries to get closer to the most important, philological interpretation of the museum exhibition narrative. The article reveals the knowledge proposed to the visitors and the way of presenting it, including tabooing certain topics.
References
Bae, K. (2019). Przedmowa w Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei.Muzeum Narodowe w Warszawie.
Bojarska-Cieślik, J. Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei. Pozyskano z: https://www.youtube.com/watch?v=vXLsmQvSVnI (dostęp: 3.07.2020).
Burdelski, M. (2021). Korea w oczach Polaków. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Citko, M.K. (2011). „Kraj Kwitnącej Wiśni” czy „kraina kosmitów”? Wizerunek Japonii w polskich mediach. Media i Medioznawstwo nr 4. Pozyskano z: polska-azja.pl, http://www.polska-azja.pl/wp-content/uploads/2012/10/ Kraj-Kwitnacej-Wisni-czy-kraina-kosmitow.-Wizerunek-Japonii-w-polskich-mediach_M.Citko_.pdf (dostęp: 16.09.2020).
Czermińska, M. (2018). Kategorie poetyki w czytaniu przestrzeni muzealnych. Białostockie Studia Literaturoznawcze, 13/2018. DOI: 10.15290/bsl.
Doroszewski, W. (red). Słowik języka polskiego. Pozyskano z: http://doroszew- ski.pwn.pl/ (dostęp: 16.09.2020).
Gieysztor, A. (1994). Historical Similarities Between Poland and Korea. Korea Observer 3/25. Pozyskano z: http://koreaobserver.or.kr/html/?pmode=sub page&smode=archive (dostęp: 23.02.2021).
Goban-Klas, T. (2006). Korea. Historia i współczesność. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Keum, J.-T. (2014). Historia koreańskiej myśli konfucjańskiej. Skarżysko-Kamienna: Kwiaty Orientu.
Miziołek, J. (2019). Przedmowa w Splendor i finezja. Duch i materia w sztuce Korei. Muzeum Narodowe w Warszawie.
Niklewicz, B. (2015). Język muzeum, czyli o nowych sposobach odczytywania wystaw. Polonistyka. Innowacje, nr 2. DOI: 10.14746/pi.
Rurarz, J. (2009). Historia Korei. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Świecimski, J. (1994). Ekspozycja muzealna jako dzieło sztuki. Muzealnictwo, 34. Pozyskano z: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Muzealni- ctwo/Muzealnictwo-r1992-t34/Muzealnictwo-r1992-t34-s38-51/Muzealnictwo-r1992-t34-s38-51.pdf (dostęp: 02.04.2020).
Trzebiński, J. (2002). Narracyjne konstruowanie rzeczywistości. W J. Trzebiński (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP. Pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/259495267_Narracja_ jako_sposob_rozumienia_swiata (dostęp: 22.09.2020).
Yaxi Liu (2000). Museum Narration: A Memory-Driven Storyscape. W Kaby Wing-Sze Kung (red.), Reconceptualizing the Digital Humanities in Asia, New Representations of Art, History and Culture. Singapore: Springer. Zespół kuratorski, ulotki wystawy.
Żygulski, Z. (1990). Założenia teoretyczne wystawiennictwa muzealnego w świetle osiągnięć współczesnej nauki. Muzealnictwo, 33. Pozyskano z: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Muzealnictwo/Muzealnictwo-r1990-t33/Muzealnictwo-r1990-t33-s3-11/Muzealnictwo-r1990-t33-s3-11.pdf (dostęp: 02.04.2020).
Poprzęcka, M. (2015). Sztuka polska na Dalekim Wschodzie. Wystawy „Skarby z kraju Chopina” w Muzeum Narodowym Chin w Pekinie i „Sztuka polska – niezłomny duch” w Muzeum Narodowym Korei w Seulu. Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie, Seria Nowa, 4/40. Pozyskano z: http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/artdok/5154/1/Poprzecka_Sztuka_polska_na_Dalekim_Wschodzie_2015.pdf (dostęp: 26.02.2021).
Copyright (c) 2021 Jesuit University Ignatianum in Krakow
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autor, zgłaszając swój artykuł, wyraża zgodę na korzystanie przez Wydawnictwo Uniwersystet Ignatianum z utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
Wydawca zobowiązuje się szanować osobiste prawa autorskie do utworu.