Access to Information and Knowledge Levels among Generation X and Z based on the Frederic Chopin International Piano Competition in Warsaw

Keywords: information sources, Generation X, Generation Z, Chopin Piano Competition, musical preferences of students, music of Fryderyk Chopin

Abstract

The article presents the results of a survey conducted in 2001 among representatives of Generation X and a survey conducted in 2021 among representatives of Generation Z. The aim of the research undertaken was to find an answer to the question whether unlimited access to information on the Internet increases the level of knowledge among the representatives of Generation Z of the most prestigious high culture events on the example of the International Chopin Piano Competition in Warsaw. The survey covered students of the Jagiellonian University and the Cracow University of Technology.

Author Biography

Magdalena B. Król, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Absolwentka zarządzania kulturą Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauki o zarządzaniu (UJ). Adiunkt w Katedrze Kultury Informacyjnej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Zainteresowania naukowe: obszar nauki o zarządzaniu – wzajemne wpływy teorii i praktyki w zarządzaniu projektami, instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, kompetencje menedżerskie; obszar nauki o komunikacji społecznej i mediach – kierunki zmian w kształceniu akademickim, media tradycyjne i nowoczesne w działalności krakowskich teatrów. Wieloletnia współpraca z krakowskimi organizacjami pozarządowymi w zakresie zarządzania projektami, a także pozyskiwania środków publicznych na realizację projektów z obszaru kultury. Autorka monografii Skuteczne zarządzanie projektami a kompetencje interpersonalne (Warszawa, 2017).

References

Ciekanowski, Z. i Nowicka, J. (2019). Generacyjne wyzwania w zakresie funkcjonowania współczesnych organizacji. Nowoczesne Systemy Za-rządzania. Instytut Organizacji i Zarządzania, Zeszyt 14, nr 1, 27–38.

Czapliński, P. (2013). Literatura a nadmiar. Kultura Współczesna, nr 1, 118–130.

Kłoskowska, A. (red.) (1991). Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku. Poję-cia i problemy wiedzy o kulturze. Wrocław: Wiedza o kulturze, 47–48.

Kobylarek, A. (2009). Pomiędzy hipertekstem a hiperwięzią. O kształtowaniu się nowych wspólnot sieciowych. W: L. Jakubowska-Malicka, A. Kobylarek, M. Pryszmont-Ciesielska (red.), Audiowizualność, Cyberprzestrzeń, Hipertekstualność. Ponowoczesne konteksty edukacji. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut, 143.

Król, M.B. (2004). Psychologia zainteresowań a zainteresowania muzycz-ne studentów na przykładzie wiedzy o Konkursie Chopinowskim 2000 studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego i Politechniki Krakowskiej, praca dyplomowa, Uniwersytet Jagielloński.

Moczydłowska, J.M. (2020). Przynależność generacyjna pracowników jako źródło wyzwań dla Zarządzania. W: A. Sopińska i A. Modliński (red.), Współczesne zarządzanie – koncepcje i wyzwania. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 275–291.

Osika, G. Hipertekst jako efekt konwergencji mediów. Pozyskano z: www.depot.ceon.pl/handle/123456789/3463 (dostęp: 05.01.2022).

Postman, N. (1995). Technopol. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.

Sadowa, A. (2019). Pokolenia X, Y i Z wobec reklamy internetowej. Stu-denckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 28, 297–311.

Wasylewicz, M. (2016). Transformacja sposobu komunikowania się poko-lenia X, Y, Z — bilans zysków i strat. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, nr 13, 135.

https://culture.pl/pl/tworca/jerzy-zurawlew (dostęp: 27.12.2021).

https://chopin2020.pl/pl/ (dostęp: 27.12.2021).

https://www.facebook.com/instytut.chopina/ (dostęp: 27.12.2021).

https://www.instagram.com/chopininstitute/ (dostęp: 27.12.2021).

https://twitter.com/ChopinInstitute/ (dostęp: 27.12.2021).

https://www.youtube.com/channel/UCSTXol20Q01Uj-U5Yp3IqFg (do-stęp: 27.12.2021).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Mi%C4%99dzynarodowy_Konkurs_Pianistyczny_im._Fryderyka_Chopina (dostęp: 27.12.2021).

https://www.livecareer.pl/porady-zawodowe/pokolenie-x (dostęp: 27.12.2021).

https://www.bair.uj.edu.pl/uniwersytet-w-liczbach (dostęp: 05.01.2022).

https://www.pk.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2389&Itemid=1061&lang=pl (dostęp: 05.01.2022).

Published
2022-11-24
How to Cite
[1]
Król, M.B. 2022. Access to Information and Knowledge Levels among Generation X and Z based on the Frederic Chopin International Piano Competition in Warsaw. Perspectives on Culture. 42, 3 (Nov. 2022), 419-442. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2023.4203.26.