The Terror of the Demonic Figures of Fyodorf Dostoevsky

Keywords: russian literature, devil, horror, evil, demon character

Abstract

The article is an attempt to synthesize the problem of the horror associated with the demonicity of some of Dostoyevsky’s characters. Dostoyevsky’s novels are not only philosophical but also theological ones – touching the subject of faith and unbelief in God. It is also associated with a rich spectrum of demonic evil that is terrifying. Based on the novel The Brothers Karamazov and Demons, as well as the short story Bobok, the author will present how the Russian artist used demonic motifs in his work. So here we have the deceased, still tor­mented by human passions, “sick to death” Stavrogin, who is the personifica­tion of pure evil, demonic Kirillov, whose philosophical views led to suicide, and Ivan Karamazov as the Grand Inquisitor in The Brothers Karamazov, whose nightmare is the devil. On their example, the author of Demons pre­sented the world striving for extermination. He showed individuals devoid of higher moral values, dehumanized figures – demonic. The purpose of this article is to show their demonic diversity expressing evil.

Author Biography

Agata Kilar, Kraków

Doktor nauk o kulturze i religii, absolwentka filologii polskiej i kulturoznawstwa (spec. rosjoznawstwo) na Uniwersytecie Jagiellońskim. Interesuje się literaturą pozytywizmu i Młodej Polski (w szczególności twórczością Stanisława Wyspiańskiego) oraz kulturą i literaturą rosyjską (twórczość pisarzy rosyjskich XIX w., głównie Dostojewskiego i Tołstoja).

References

Augustyn, L. (2015). Wielki Inkwizytor a idea rosyjska. Kultura i Wartości, nr 14, 51–62.

Bierdiajew, N. (2002). Stawrogin. W N. Bierdiajew, Smysl tvorczestwa. Moskwa: ACT.

Bierdiajew, M. (2004). Światopogląd Dostojewskiego. Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Dostojewski, F. (1976). Aforyzmy, t. I. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Dostojewski, F. (1979). Z notatników. Warszawa: Czytelnik.

Dostojewski, F. (2009). Bracia Karamazow. Kraków: Znak. Dostojewski, F. (2015). Biesy. Kraków: MG.

Evdokimov, P. (1972). Cristo nel pensiero Russo. Roma: Città Nuova.

Evdokimov, P. (2002). Gogol i Dostojewski, czyli zstąpienie do otchłani. Bydgoszcz: Homini.

Gogacz, M. (1998). Elementarz metafizyki. Warszawa: Veni.

Grzmot-Bilski, G.J. (2016). Misterium iniquitatis. Bierdiajew i Dostojewski. Folo-Sofija, nr 34 (3/I), 199–218.

Jastrząb, D. (2017). Stawrogin – personifikacja zła. Język. Religia. Tożsamość, 1 (15), 135–144.

Krasucka, K. (2011). Biesy Fiodora Dostojewskiego jako wykład refleksji filozoficznej. Idea – Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, XXIII, 85–99.

Leatherbarrow, W.J. (2005). A Devil’s Vaudeville. The Demonic in Dostoevsky’s Major Fiction. Evanston: Northwestern University Press.

Lotman, J.M. (2002). Rol’ dualnych modelej w dinamike russkoj kultury. W J.M. Lotman, Istorija i tipologia russkoj kultury. Sankt-Petersburg: SPB.

Łosskij, N.O. (1953). Dostoevskij i ego hristianskoe miroponimanie. New York: Chekchov Publishing House.

Łużny, R. (red.). (1984). Okrutny talent. Dostojewski we wspomnieniach, krytyce i dokumentach. Kraków–Wrocław: Wydawnictwo Literackie.

Michalska-Suchanek, M. (2015). Samobójcy Fiodora Dostojewskiego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Miłosz, C. (1985). Ziemia Urlo. Paryż: Instytut Literacki.

Paci, E. (1980). Związki i znaczenia: eseje wybrane. Warszawa: Czytelnik. Paprocki, H. (2000). Wolność i zło. Więź 497, nr 3, 26–37.

Penke, A. (2004). Chrystus u Fiodora Dostojewskiego na podstawie legendy Wielki inkwizytor. Forum Teologiczne, 5, 131–141.

Perkowska, I. (2006). Natura człowieka w twórczości Dostojewskiego. Acta Universitatis Lodziensis Folia Philosophica, 18, 103–114.

Przebinda, G. O terrorystach-metafizykach u Dostojewskiego. Nieśmiertelność dla herosów. Pozyskano z: http://www.rubl.uj.edu.pl/pracownicy/fiszka. php?os=01_przebinda&jed=KKSW&opis=przeb_tp11&w=1 (dostęp: 04.03.2021).

Puszkin, A. (1982). Biesy. W: A. Puszkin, Wybór wierszy. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 311–312.

Raźny, A. (2004). Od Oniegina do Stawrogina – przemiana „zbędnego człowieka” w demona. W W. Kowalczyk i A. Orłowska (red.), Motywy demonologiczne w literaturze i kulturze rosyjskiej XI–XX wieku. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 131–139.

Smaga, J. (2009). Wstęp. W F. Dostojewski, Bracia Karamazow. Kraków: Znak.

Sucharski, T. (2002). Dostojewski Herlinga-Grudzińskiego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Szkudlarek, E. (2008). Bobok jest obok. Pozyskano z: http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/bobok-jest-obok.html (dostęp: 08.03.2021).

Wildstein, B. (2015). Cienie moich czasów. Poznań: Zysk i S-ka. Williams, R. (2008). Dostoevsky. Language, Faith, and Fiction. Waco, Tex.: Baylor University Press.

Wodziński, C. (2018). Trans, Dostojewski, Rosja, czyli o filozofowaniu siekierą. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki.

Zabukovec, U. (2011). „Taka otóż chwilka”. Stan duchowy człowieka a jego percepcja rzeczywistości w powieści Bracia Karamazow F. Dostojewskiego. Studia Gdańskie, t. 29, 377–402.

Zabukovec, U. (2013). Ciało w Biesach – ciało biesów. Komunikacja niewerbalna w powieści Fiodora Dostojewskiego. Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka, 4 (79), 183–196.

Published
2021-12-30
How to Cite
[1]
Kilar, A. 2021. The Terror of the Demonic Figures of Fyodorf Dostoevsky. Perspectives on Culture. 35, 4 (Dec. 2021), 453-472. DOI:https://doi.org/10.35765/pk.2021.3504.26.